Annak idején részletesen írtunk már az ArtRage-ről, így most csak dióhéjban annyit, hogy az egyik legjobb...
Annak idején részletesen írtunk már az ArtRage-ről, így most csak dióhéjban annyit, hogy az egyik legjobb festőprogram Windowsra és OS X-re, ráadásul a tudásához képest még a megfizethető kategóriába tartozik, ha valóban szükségünk van rá. Több változat van belőle, a kezdeti lépésekhez például megteszi az ingyenes Starter Edition is, bár ez nem a legújabb verzióra épül. A használatához persze nem árt, ha van egy digitális rajzpadunk, hiszen egérrel festeni, rajzolni nem különösebben kényelmes, nem is beszélve a nyomásérzékenység hiányáról. Mellesleg néhány Wacom táblához például alapból kapjuk is a kicsit butább Lite verziót belőle.
Szóval adott az ArtRage mint remek program, tele hasznos funkciókkal, és van hozzá egy rajztáblánk is, nyomásérzékeny ceruzával. Ha mázlink van, notebookot használunk, és akkor ezt viszonylag kényelmesen vihetjük bárhová, ha viszont asztali gépünk van, az már nem a hordozható kategória.
Ha viszont szeretünk úton-útfélen digitálisan festegetni, és azon szerencsések közé tartozunk, akiknek iPad is van a tarsolyában, akkor probléma egy szál se, az ArtRage ugyanis létezik iOS alá is.
Bár az árát tekintve (7 dollár) az App Store közepesen árazott programjai közé tartozik, ha a tudását nézzük, bőven megéri a befektetést.
Azzal már most meg kell barátkoznunk, hogy a nyomásérzékenység az iPad esetén is hiányzik, ennek ellenére ujjal festeni még mindig könnyebb, mint egérrel, ráadásul az iPad eleve olyan érzetet ad, mintha valamiféle futurisztikus festővászonra dolgoznánk.
Az iPades verzió felülete szinte teljesen olyan, mint az asztali verzióké, a jobb alsó sarokban találjuk a palettát, bal oldalt az ecseteket, ceruzákat, zsírkrétákat és egyéb festőeszközöket, ezek alatt jeleníthetjük meg az éppen kiválasztott eszköz tulajdonságait, alul pedig még van néhány extra opció is, például a rétegkezelő.
Ahogy a rendes ArtRage-ben, úgy az iPades verzióban is valódi modellező eszközöket kapunk, és ezek jellemzőit,“viselkedését” éppúgy testre szabhatjuk, mint a vászonét. Természetesen ha nem akarunk sokat vacakolni a beállításokkal, használhatunk sablonokat is, illetve el is menthetünk beállításokat.
A programban kihasználhatjuk az iPaden megszokott nagyítási és mozgatási mozdulatokat, így kényelmesen pepecselhetünk a részletekkel is.
Kezdőknek kiváló lehetőség, hogy behívhatunk fotókat, képeket, amelyek alapján dolgozni szeretnénk. Ezeket vagy odabiggyesztjük a képernyő egy adott pontjára, tetszőleges méretben, vagy akár a vászonra is helyezhetjük, hogy megkönnyítsük a dolgunkat. További segítségként a program képes a betöltött fotóból automatikusan átvenni a színeket, a megfelelő részek átfestésekor.
De indulhatunk természetesen nulláról is, és festegethetünk kedvünkre, mondjuk a szentendrei Duna-parton. A rétegek kezelése ilyenkor is jól jön majd, nem kis könnyebbség egy valódi vászonhoz képest…
Az iPades verzióban készült műveket könnyedén exportálhatjuk képként az iPad Photo programjába de akár az asztali gépre is átmásolhatjuk az Artrage saját formátumában, s folytathatjuk a munkát a windowsos vagy maces verzióban. A maximális méret viszont csak 1400 x 1400 pixel lehet.
Mindent összevetve, az ArtRage for iPad nagyon jól sikerült, igazi élmény vele dolgozni, és szinte minden rendelkezésre áll, amit az asztali változatban megszoktunk. Egyedül az rontja az összképet, hogy sajnos a jelenlegi verzió egy kicsit „laggol” festéskor, vagyis némelyik eszköz kicsit késlekedve dolgozik az ujjunkhoz képest. Ez ugyan megszokható, de azért reméljük, hogy előbb-utóbb kijön egy javított változat is, amelyben tökéletesen követi a mozdulatainkat a szoftver.
Ettől függetlenül az egyik legjobb iPades festőprogrammal volt dolgunk azok közül, amelyeket eddig kipróbáltunk. Méltó a Windowson és Macen már bizonyított változatok nevéhez.