A virtuális valóságban (virtual reality) olyan objektumokat látunk, amelyek csak a számítógépben léteznek.
A virtuális valóságban (virtual reality) olyan objektumokat látunk, amelyek csak a számítógépben léteznek. A vegyes valóság (mixed reality) a valós és számítógépes világot keveri össze. A speciális szemüveggel felszerelt néző mindkettőben csak passzív szereplő, gyakorlatilag csak tátott szájjal bámészkodik a különös világban.

A legújabb technológiákkal azonban már bele is avatkozhatunk a nem létező térbe, és kedvünk szerint alakíthatjuk azt, mintha valóban benne élnénk. A fantasztikus filmekben már sokszor körüljárt elképzelés egy megvalósított változatát a szerencsések kipróbálhatták a Párizsban megrendezett Canon Expón.

Az interaktív vegyes valóságban (Interactive Mixed Reality) a fizikai és virtuális világot valós időben keverve olyan vizuális élmény hozható létre, amelyben a felhasználók nem csupán vizuális térben „láthatják” a képeket, hanem irányíthatják és létre is hozhatják azokat. A kiállított rendszer egy olyan – beépített videokamerákkal és egy számítógéppel felszerelt –, fejre rögzíthető kijelzőt használt, amely videókat dolgoz fel a fizikai és virtuális valóságok vegyítéséhez.

A mintaalkalmazásban háromdimenziós objektumokat lehetett létrehozni a virtuális térben. A térhatású képet adó szemüveg érzékelői pontosan követték a fejmozgást és ennek megfelelően mozdultak el a virtuális tér elemei is. A rajzolásnál, majd pedig a háromdimenziós szobor alakításánál a kézre rögzített jeladó adatait dolgozta fel a számítógép, így olyan hatást lehetett elérni, mintha a valóságban is egy hatalmas agyag- vagy gyurmatömböt alakítgatnánk.
A rendszer természetesen még nagyon messze van attól, hogy a használója ne tudja megkülönböztetni a fizikai és a virtuális világot, azonban ez utóbbi részletgazdagságának növelésével hamar elmosódhat a különbség a két világ között.
