A közvélekedéssel ellentétben a „miért, ó miért?
A közvélekedéssel ellentétben a „miért, ó miért?” kezdetű, lemondó sóhajba és legyintésbe fúló nóta, nem csak a Windows esetében fordul elő. Találkozhatunk a jelenséggel Macintoshon is, például amikor az egyszeri felhasználó meglátja a Findert, majd realizálja, hogy több mint félmillió forintba kerülő gépén nem tud olyan egyszerű műveletet elvégezni, mint pl. két könyvtár másolással való összefűzése, (copy-merge).
Az új iTunes első elindítása után ismét eldalolhatjuk a szóban forgó felhasználói ódát… "Miért...?"
Nem arról van szó, hogy az új iTunes ne lenne jó – egy remek kis médialejátszóról van szó, és a tízes verzió is hozott pár újdonságot, sőt érezhetően gyorsabb is lett. De miért (ó miért?) gondolja az Apple, hogy az ablak bezárására/minimalizálására szolgáló gombokat jó ötlet volt függőlegesen betenni?
Mi ennek az értelme? A világon mindenütt, minden rendszeren, immár sok-sok éve, ezek a gombok vízszintesen vannak elhelyezve. A gombok helyzetének ilyen módon megváltoztatása egy dologra alkalmas, konkrétan arra, hogy a felhasználó a haját tépje, amikor az évek során kialakult rutin segítségével szinte ösztönösen bök rá a bezárás vagy a minimalizálás gombra, hogy azután döbbenten realizálja: ja persze, a gomb nincs ott. Mert az Apple valamiért azt gondolta, hogy milyen menő lenne a gombokat megvariálni.
A döntés oka valószínűleg az lehet, hogy az új iTunes-ban az Apple megszabadult a felső menüsortól, és a gombok egymás alá helyezésével nyertek kb. két pixel vastagságú helyet. Vajon megérte?
Szerencsére visszaállíthatjuk az előző verziókból ismert variációt: csak nyissunk egy terminál ablakot és írjuk be a következőket: defaults write com.apple.iTunes full-window -1
Hogy örömünk teljes legyen, Steve Jobs valamiért úgy döntött, hogy egy több mint tíz év alatt felépített vizuális brandet elegánsan kihajít az ablakon. Így eshetett meg, hogy a felhasználók milliói számára ismerős és megszokott iTunes ikont felváltotta egy új, amit senki nem ismer, nincs benne semmi jellegzetes vagy könnyen megjegyezhető, de legalább csúnyább, mint az előző.
Mindezek tetejébe az új iTunes a színeit is elvesztette: az Apple valamiért úgy döntött, hogy a szürkés-pasztell dizájn az menő, és a felhasználóknak nincs szükségük olyan maradi dolgokra, mint például a szín.
Eddig különböző színekkel voltak reprezentálva az oldalsávon a zenék, filmek, lejátszólisták stb. Így könnyen és gyorsan meg tudtuk különböztetni a szekciókat. Az új verzióban ezt frappánsan kihagyták: minden szürke lett.
De nem csak az oldalsávon figyelhető meg a monokróm kezelés. Az új iTunes menüi teljesen szürkék, a beállításokban például immár akkor sem kapnak színt az ikonok, ha föléjük megyünk az egérrel (csak egy kicsit világosabbak lesznek). Reméljük, azért a monokróm monitorok nem jönnek ismét divatba Jobséknál.