Okostelefonok – de minek?
Amerikai statisztikák szerint öt éven belül minden eladott készülék már okostelefon lesz a tengerentúli piacokon.
Amerikai statisztikák szerint öt éven belül minden eladott készülék már okostelefon lesz a tengerentúli piacokon. Európában, ha nem is ilyen mértékű, de hasonlóan erőteljes bővülést prognosztizálnak a gyártók és szolgáltatók. Az említett trendeknek megfelelően Magyarországon is egyre többen lesznek azok, akik már ilyen készülékkel fognak telefonálni, azonban szinte csak telefonálni. Sajnos a mobilok „smart” funkcióit – a böngészéstől kezdve a levelezésen, az alkalmazások letöltésén át a könyvolvasásig, az RSS-ig vagy a blogolásig – kevesen használják rendszeresen idehaza. Az okostelefonok hazai vállalati alkalmazására is ugyanez a jellemző – fejtette ki Sugár Mihály, a BellResearch munkatársa, aki a KFKI Akadémián megtartott előadásában azt is kiemelte, hogy a céges készülékként használt okostelefonjaikon keresztül a munkatársak leginkább csak hívásokat bonyolítanak, illetve SMS-eket fogadnak és küldenek, s talán csak az e-mail- és naptárfunkciók használata terén látható némi előrelépés. Az egyéb okostelefonos alkalmazásokat viszont szinte figyelmen kívül hagyják a készülékek tulajdonosai. Ennek a legfőbb magyarázata az lehet, hogy a vállaltvezetők még nem látják az okostelefonok helyét cégük infokommunikációs rendszerében, és ebből fakadóan a legtöbb helyen az üzletfejlesztést, illetve az IT-struktúrafejlesztést szolgáló stratégiában sem kapott szerepet az okostelefon. Az okok egyrészt az adatbiztonsági aggodalmakra vezethetőek vissza, másrészt a szoftverfrissítési nehézségekkel, a mobilok korlátozott IT-támogatásával függnek össze. Előbbi aggályra egyébként a Magyar Telekom mobil eszközmenedzsment (Mobile Device Management – MDM) szolgáltatása jelenthet gyógyírt. Az MDM-mel ugyanis az okostelefonok és a rajtuk tárolt információk, alkalmazások, illetve a kommunikációs folyamatok védelme és flottamenedzselése is megoldható. A készülékek jobb hatásfokú integrációját ugyanakkor az infokommunikációs szakemberek döntően a cloud computing megoldások elterjedésében látják.
A BellResearch felmérése szerint a hazai vállalatok döntéshozói adott összeghatár vagy a készülékek funkcionalitása alapján választanak okostelefont kollégáik számára. Utóbbi esetében a választékot szűkítheti a technológiai kötöttség (például, ha a vállalaton belül már vannak Blackberryk, akkor az új készülékek sem lehetnek iPhone-ok, vagy Android-alapú rendszerek).
A kutatás azt is megállapította, hogy miután az okostelefon-alkalmazások döntően kihasználatlanok a vállalati kultúrákban, a készülékkel kapcsolatos elvárások is inkább a designra korlátozódnak és kevésbé a tartalmi szolgáltatásokra. Ezért is ítélték fontosnak a megkérdezettek a presztízst sugárzó külsőt, illetve a jól látható, nagy kijelzőt.