2009. november. 25. 16:00 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. november. 25. 16:06 Tech

Opera: észvesztő ütemben nő a mobil-adatforgalom

Rohamosan növekszik a globális mobiltelefonos adatforgalom - derül ki az Opera Software szerdai beszámolójából.

A mobiltelefonos webböngészők piacát vezető norvég vállalat szerint a böngészőjükkel folytatott adatforgalom szeptemberhez képest 16 százalékkal emelkedett. A mobilinternet használata 2007-től, az Apple iPhone telefonjának megjelenése óta növekszik rendkívüli ütemben. "A dolgok akkor változtak meg, mikor Steve Jobs, az Apple vezérigazgatója bejelentette, hogy az internet most már a zsebben is elfér" - mondta Eric Harrel, az Opera pénzügyi munkatársa, hozzátéve, hogy az iPhone felhívta a szolgáltatók figyelmét az internetes keresőkben rejlő pénzügyi lehetőségekre. A szakember szerint a Google is ennek megfelelően járt el.

A mobilszolgáltatók az internetes böngészésből és a közösségi portálok használatával kívánják bevételeiket növelni, miközben a hagyományos telefonálásból egyre kevesebb profitra számítanak. Rohamosan növekszik az igény úgynevezett proxy alapú mobilböngészőkre, amelyek a mobiltelefonok processzorait kímélve a szolgáltatók szerverein "butítják le" a weboldalakat - mondta a Novarra mobilböngészőt fejlesztő vállalat üzletfejlesztési alelnöke, Randy Cavaiani. (Ilyen egyébként az Opera Mini böngészője is.)

A Nokia más vezető készülékgyártókkal együtt saját böngésző fejlesztésére összpontosít, jóllehet az iparág többsége szerint nem a Blackberryt gyártó RIM az utolsó, amely például a Torch böngészőfejlesztő felvásárlása mellett döntött.

A 26,4 százalékos piaci részesedéssel vezető Opera sorsa a piac szereplőinek jövőbeli stratégiáján múlik. Az internetes adatforgalmat - az oldalak tömörítése révén - akár 90 százalékkal is csökkenteni képes böngésző 39,6 millió felhasználója a múlt hónapban mintegy 263 millió megabájt adatforgalmat generált.

A StatCounter statisztikai oldal szerint az iPhone 22,1, a Nokia böngészője 19,7 százalékos piaci részesedésnek örvend. A mobilinternetes keresők piacát az Opera elsősorban a fejlődő-feltörekvő országokban - például Indiában, Indonéziában, Oroszországban vagy Ukrajnában - több mint 50 százalékos aránnyal vezeti.