Két érdekcsoport is küzd a „zöld” internetcímért
Két rivális környezetvédelmi csoport is próbálja megkaparintani a zöld témákkal foglalkozó weboldalak számára bevezetendő .eco domain címek feletti uralmat.
A BBC értesülései szerint az egyik szervezet a kaliforniai Dot Eco nevű csoport, amelyet Al Gore volt amerikai alelnök, környezetvédelmi aktivista is támogat. A másik társaság a kanadai Big Room, szintén megpályázta a .eco top level domain címek kiosztásának jogáért.
Mindkét szervezet tervezi, hogy benyújtja pályázati anyagát a domainneveket szabályozó testület, az ICANN elé. A tervek szerint az új domainneveket 2010-ben vezetnék be. A két csoport más-más üzleti modellen keresztül értékesítené az internetes címeket.
„Két különböző pályázatot nyújtott be a két csoport, két eltérő üzleti háttérrel” – nyilatkozta a BBC Newsnak Minor Childers, a Dot Eco egyik alapítója. „A mi modellünk szerint a domainnevek értékesítéséből befolyó összegekkel a klímaváltozás ellen küzdő szervezetket, alapítványokat támogatnánk. Ezzel mi lehetnénk a környezetvédelmi ügyek legjelentősebb támogatói a világon.”
A volt alelnök izgalmas lehetőséget lát a "zöld" domainnévben © AP |
A Dot Eco már meg is kötött néhány szerződést jelentősebb támogatóival – ilyen a Sierra Club és az Alliance for Climate Protection, amelyek a bevételek 57 százalékához juthatnának hozzá a megállapodás szerint.
A Big Room a befolyó pénzt fenntartható projektek finanszírozására fordítaná világszerte. A kanadai csoport, amely olyan szervezeteket tömörít mint a WWF International, vagy a Green Cross, úgy véli, hogy a .eco domannévvel olyan cégeket, vállalatokat is meg lehetne jelölni, amelyek a környezet védelmét is szem előtt tartják mindennapi működésük során.
„Azt szeretnénk, ha a .eco többet jelentene, mint egyszerű internetcím” – nyilatkozta a BBC Newsnak Trevor Bowden, a Big Room egyik alapítója. A szervezet elgondolása szerint a .eco végződésű domainnévért folyamodó cégeknek bizonyos követelményeknek eleget kellene tennie, annak érdekében, hogy hozzájussanak a „zöld” internetcímhez. Az egyik ilyen kritérium az adott vállalat szénlábnyomának publikálása lenne.
„Úgy véljük, az átláthatóság igen hatékony eszköz” – tette hozzá Bowden, aki szerint idővel a kritériumok körét – amelyet nemzetközi szervezetek segítségével állítanának össze – ki lehetne terjeszteni. „Nem szeretnénk, ha ez arról szólna, hogy mi mondjuk meg, ki a zöld és ki nem. Nem reális elképzelés, hogy sokan jelentkeznének, ha túl sok a megkötés. Lehetővé kell tennünk, hogy akár tinédzserek is létrehozhassák saját weboldalaikat és később üzletté fejlesszék azokat.”
Childers szerint, bár a két szervezet elképzelése eltér, eljön az a pont, amikor közösen kell majd tárgyalniuk a kérdésről.
„A mi egyetlen problémánk, hogy véleményünk szerint a cégek „zöld jelölése” egy igen szegényes felhasználási módja ennek a lehetőségnek” – tette hozzá a szakember.