Az irodák sikerének egyik záloga, hogy a portfóliójukban lévő ingatlanokat...
Az irodák sikerének egyik záloga, hogy a portfóliójukban lévő ingatlanokat minél több potenciális vevőhöz juttassák el, mégpedig a legjobb áron. Peresztegi Zoltán, a Google magyarországi képviselője elmondta, hogy az elmúlt években az internet előretörésével megváltoztak a médiafogyasztási szokások is. Jelenleg még 35 százalékos részesedésével a televíziózás vezet, ezt követi 27 százalékkal az internetezés, megelőzve a rádióhallgatást (25 százalék) és az egyre lemaradó olvasást (13 százalék). A számok jól mutatják, hogy a televízió után az interneten keresztül lehet a legtöbb fogyasztóhoz eljutni.
Célozzon pontosan!
A világháló nemcsak a mind több internetező miatt, hanem a pontos célzás és a jól mérhető hatékonyság következtében is remek hirdetési felület. A legtöbb hirdetési forma esetében nehezen mérhető az üzenet célba jutása, ráadásul egyáltalán nem biztos, hogy éppen akkor ér el a címzetthez, amikor az vásárlást fontolgat. Hiába kedvező például egy ingatlanajánlat, ha az azt olvasó a közeljövőben nem tervez lakás- vagy házvásárlást. Ilyenkor a reklám többnyire nem ér célt, azaz a befektetett pénz nem térül meg, nem sikerül azt potenciális ügyfelekre átváltani.
Az internetes megjelenésnek számos formája van, és ezek közül a konkrét üzleti cél meghatározása után lehet kiválasztani a megfelelőt. Vásárolhat például hirdetési felületet egy látogatott weboldalon (banner hirdetés), de dönthet úgy, hogy saját weboldalát teszi látogatottá: „hagyományos” marketingeszközökkel (újságban, televízióban, rádióban vagy interneten megjelenő hirdetésekkel), keresőmarketinggel vagy keresőoptimalizálással. A „hagyományos” marketing arra épít, hogy egy ismert márkára az interneten is többen keresnek rá, ám a márkaépítés időigényes és rendkívül drága.
Keresőoptimalizálás
A keresőoptimalizálás lényege, hogy a cég úgy alakítja ki a weboldala struktúráját és tartalmát, hogy az a számára fontos kifejezésekre minél előkelőbb helyen jelenjen meg a keresők találati listáján. Egy zuglói ingatlanirodánál például az „eladó zuglói lakások”, „kiadó lakás Zuglóban” lehetnek releváns kifejezések, hiszen az ezekre érkező látogatók biztosan érdeklődnek a cég termékei, szolgáltatásai iránt.
A keresőoptimalizálás házilag nehezen megoldható ‑ érdemes ehhez szakértő segítségét kérni ‑, a weboldalra érkező látogatók száma pedig így lassan, de biztosan növelhető.
A keresőmarketing ezzel szemben gyors eredményt hozhat. A weboldal ilyenkor a releváns keresési kifejezésekre a találati oldal „szponzorált linkjei” között jelenik meg. Fizetni átkattintások után kell, azaz csak a valóban érdeklődő látogató jelent kiadást.
Hogy az internetes keresők milyen piaci lehetőségeket jelentenek, azt jól mutatja, hogy jelenleg a keresés az internet legnépszerűbb szolgáltatása. Egy európai felmérés szerint 10-ből 8 internetező rendszeresen használ keresőt, ez pedig mind az e-mailezést (7,5), mind a hírolvasást (7,22) megelőzi. A keresések száma Magyarországon is dinamikusan nő: 2006-tól két év alatt megduplázódott a Google-ban elindított keresések száma.
Hogyan keresnek?
A kutatások szerint a felhasználók vásárlás előtt hosszabb ideig és többször keresnek az interneten, folyamatosan pontosítva a beírt keresési kifejezést. (Ingatlan esetében lehet, hogy először csak a budai lakásokra keres rá a felhasználó, egy meghatározott értékhatáron belül, míg később már kerület, utca, esetleg a helyiségek száma alapján is szűkíti a megjelenő ingatlanokat.)
Ahhoz hogy egy ingatlaniroda értékesítési szempontból kihasználhassa az internetet, az első lépés egy saját weboldal létrehozása. Az ingatlanirodák többsége már rendelkezik internetes hídfőállással, azaz működtet valamilyen céges weboldalt, ám a többség semmilyen információt nem tud a látogatóiról, tehát hogy mennyien voltak, honnan jöttek, és ott mit néztek meg. Egy weboldal azonban csak akkor hozhat hasznot, ha mérik a látogatottságot, illetve potenciális ügyfelekként kezelik a beérkezőket.
Hogyan lesz a látogatóból vevő?
Ahhoz, hogy egy ingatlaniroda oldala valóban az értékesítést szolgálja, nem elég látogatókat behozni az oldalra, hanem minőségi látogatókra van szükség ‑ állítja Konkoly-Thege Szabolcs, az internetes marketing-tanácsadással foglalkozó Maxweb Kft. szakértője. Minőségi látogatónak számít az, akivel „valami történik”, például feliratkozik egy hírlevélre, levelet ír a cégnek, esetleg letölt egy tájékoztatót.
Fontos tudni, hogy a látogatóknak csak mintegy 5‑10 százaléka vásárol vagy veszi fel a céggel a kapcsolatot, ám a többi 90‑95 százalékkal is foglalkozni kell: például regisztrációhoz kötött játékot szervezni (ami jó lehetőség egy címlista összeállításához), de hasznos tanácsokat kínáló hírlevél, esetleg egy letölthető tájékoztató is jó megoldás. Ezeket szaknyelven ingyenes konverziós céloknak nevezik, azaz a látogatók közül azok számítanak értékesnek, akik ezen célok valamelyikét teljesítik. Az ingyenes konverziós célok előnye, hogy viszonylag könnyen elérhetők, és ezeken keresztül vezet az út a vásárláshoz.
Konkoly-Thege Szabolcs mindezt egy példán ecsetelte. Egy iroda három különböző konverziós célt határoz meg a weboldalán. Minél több kapcsolatfelvételt, nyereményjátékra való feliratkozókat, illetve konkrét megrendeléseket szeretne. A vizsgált oldal esetében az aktív látogatók közül 6 ember vette fel a céggel közvetlenül a kapcsolatot, 18-an rendeltek azonnal terméket, míg a nyereményjátékra 360-an iratkoztak fel. Eszerint a nyereményjátékra való feliratkozás esélye 20-szorosa a rendelésnek, viszont a regisztrált felhasználóknak kiküldött hírlevél folyamatosan új megrendeléseket hozhat, így idővel megtérül. Nyereményjáték nélkül ezek az emberek jó eséllyel „elvesztek” volna a cég számára.