2009. április. 22. 12:21 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. április. 22. 13:45 Tech

A virtuális emberkereskedelem teheti tönkre a Twittert

Az egyre népszerűbbé váló közösségi oldalnak csak az Egyesült Államokból érkező forgalma megkétszereződött márciusban, s már a nagyobb hírcsatornák is elkezdték kiaknázni a mikroblogban rejlő lehetőségeket. Érdemes azonban odafigyelni, mert egyes tényezők könnyen eltorzíthatják a Twitter működését.

A Computer World online kiadásának szerkesztői hat olyan indokot gyűjtöttek össze, amelyek a közösségi oldal végzetét jelenthetik, s öt olyan tényezőt, amelyek viszont népszerűségének kulcsát adhatják.

Virtuális emberkereskedelem – vedd meg a barátaidat?
A minap a CNN bejelentette, hogy megvásárolta a @CNNBrk nevű Twitter-hírfolyamot, amely a csatorna legfrissebb anyagaira mutató linkeket közvetít a felhasználóknak. A Computer World arra figyelmeztet, hogy a jövőben új típusú feketegazdaság jöhet létre, amelynek lényege, hogy a közösségi oldalak felhasználóival valóságos árucikk formájában kereskedhetnek majd a szemfüles és kellően gátlástalan szélhámosok.

Twitter - eszik vagy isszák?
A közösségi oldalon 140 karakterből álló üzeneteket tehetünk közzé, amelyeket a "követőknek" nevezett kapcsolataink olvashatnak, s reagálhatnak rájuk. Hogy mire  jó mindez? Olvassa el cikkünket a Twitter titkairól
Névfoglalás haszonszerzési céllal
A fenti eset egy másik szempontból is érdekes, ugyanis a hírcsatorna logójával és nevével ellátott Twitter-oldalt eredetileg egy élelmes felhasználó hozta létre, s önhatalmúan kezdte el a CNN híreire mutató linkeket közzétenni a mikroblogon. A hírfolyam követői – akiknek száma mára jócskán egymillió felett van – sokáig nem sejtették, hogy nem a csatorna hivatalos oldalát nézik, s csak akkor döbbentek rá a helyzetre, amikor a CNN bejelentette, hogy komolyabb összeget fizetett a CNNBrk eredeti tuladonosának. Mostantól tehát a nagy cégeknek nem elég a domainneveket időben lefoglalni, a Twitteren is meg kell tenniük a szükséges lépéseket.

Az üzleti modell hiánya
Az egyre növekvő érdeklődésnek köszönhetően a szolgáltatás szervereire is egyre nagyobb nyomás nehezedik. Ez a jövőben gyakoribb rendszerhibákhoz, kiesésekhez vezethet, s mivel egyelőre még nem látszik, hogy a Twitter hogyan teszi pénzzé hihetetlen népszerűségét, az infrastruktúra karbantartása, bővítése komoly összegeket emészthet fel, aminek nincs meg a háttere a bevételi oldalon.

Agresszív hirdetések
A reklámokkal még nem volna probléma, s az a modell is működőképes, hogy a felhasználók fizetnek azért, hogy megkíméljék őket a hirdetésektől. Ám az óriási, egész képernyőt beborító reklámok, amelyek késleltetik a bejegyzések megjelenését, súlyosan árthatnak a Twitter működésének. A mikroblog ugyanis a tömörségről és a gyorsaságról szól, ezért a máshol életképes, hatalmas hirdetések itt épp az ellenkező hatást válthatják ki.

Spammágnes
A Twitteren minden azonnal kereshető, ez előny és hátrány is egyszerre. Ha egy felhasználó leírja fogyasztói panaszát, kiteszi magát annak a veszélynek, hogy a szóban forgó céggel kapcsolatos kéretlen reklámleveleket kapjon. A technikailag érzékenyebb vállalatok már most kihasználják a Twitterben rejlő lehetőségeket, hogy tudják, mit gondolnak az emberek legújabb fejlesztéseikről, vagy szolgáltatásaikról. A jövőben azonban ezt a módszert automatizálhatják, s ez könnyen oda vezethet, hogy az egyes szavak alapján ömlenek majd a reklámok a felhasználókhoz. A borúlátók szerint ezt akár afféle „büntetésként” is alkalmazhatják a kritikus hangok elhallgattatására. Kérdés persze, hogy ez milyen hatást vált majd ki az öntudatos felhasználókból. A Twitteren lehetőség van közvetlen üzenetek küldésére is, ami újabb forrása lehet a kéretlen reklámoknak.

Vírusok
Az egyes bejegyzésekben feltűnő linkek segítségével a digitális bűnözők könnyen olyan oldalakra csábíthatják a gyanútlan felhasználókat, amelyeken keresztül különböző rosszindulatú szoftvereket juttathatnak számítógépeikre. A Twitter üzemeltetőinek időben fel kell készülniük az ilyen jellegű fenyegetések megelőzésére.

Hátrányok után előnyök (Oldaltörés)

Nem csak veszélyei vannak persze a szolgáltatásnak. Az alábbiakban négy olyan tényezőt sorolunk fel, amelyek megszilárdították a Twitter helyzetét az interneten, s sokat tettek népszerűségének példátlan felfutásáért.

Hírességek minden szinten
A közösségi oldal tele van a különböző hírességek – helyenként némileg marketingszagú – bejegyzéseivel. A bulvárlapokkal és sztárműsorokkal szemben azonban a Twitter óriási előnye, hogy itt a felhasználókra nem erőltetik rá a tartalmat, mindenki maga választhatja ki, hogy kire kíváncsi és kire nem. Ha pedig megszűnik a rajongásunk valamelyik „celeb” iránt, egyetlen kattintással leiratkozhatunk a hírfolyamáról.

A média figyelme
A mikroblog egyre több helyre férkőzik be a hagyományos médiába, a már említett CNN-en például számos műsorvezető neve helyett már csak a Twitter-felhasználónevét írják ki, hogy a nézők azonnal rácsatlakozhassanak kedvencük bejegyzéseire. S mivel az átlagos felhasználók még csak napjainkban ismerkednek a szolgáltatással, ez a fajta médiajelenlét hatalmas ingyenreklámot jelent az oldalnak.

Marketing, PR
A hírességeknél meglévő lehetőség – hogy a felhasználók igény szerint fel- és leiratkozhatnak az általuk követett bejegyzésekről – egyedülálló eszköz lehet a marketingcégek kezében, ennek révén ugyanis pontosan felmérhetik, hogy bizonyos termékek vagy szolgáltatások milyen népszerűségnek örvendenek a felhasználók körében, s mindezt úgy, hogy nem terhelik szükségtelenül az olvasókat, ők ugyanis egyszerűen lecsatlakoznak az olyan hírfolyamokról, amelyeket nincs kedvük követni.

Google
Egy áprilisi információ szerint a keresőóriás tárgyalásokat folytat a Twitter felvásárlásáról. Ha ez bekövetkezik, komoly fejlesztésekre lehet számítani, s a mikroblog beépülhet a Gmailbe, illetve a hozzá kapcsolódó szolgáltatásokba is.