2009. április. 08. 15:10 hvg.hu Utolsó frissítés: 2009. április. 08. 15:43 Tech

Elektromos kétkerekű mentheti meg a General Motorst?

Az amerikai autógyár a tegnapi nap során mutatta be az egytengelyű járművéről híressé vált Segway-jel közösen kifejlesztett prototípusát.

A The Detroit News értesülései szerint a Personal Urban Mobility and Accessibility vehicle nevű járműről (rövidebb nevén a P.U.M.A.-t)  New Yorkban mutatták be, egy nappal a New York International Auto Show sajtószemléje előtt.

A P.U.M.A. a jellegzetes, egytengelyű Segway személyszállítókra emlékeztet, azzal a különbséggel, hogy két utasnak is jut benne hely, ráadásul szélvédő óvja őket az elemektől.

„Ez az első prototípus, amely még nem túl szép, azonban kiválóan ábrázolja, hogy milyen potenciál rejlik benne” – nyilatkozta a Detroit Newsnak Chris Borroni-Bird, a General Motorsl fejlett technológiákat alkalmazó koncepcióautókért felelős részlegének igazgatója. „A mostani feladat, hogy szavatoljuk a teljesítményt, amely jelen pillanatban megvalósíthatónak tűnik technikai és költségvetési szempontból is.”


A P.U.M.A. enyhítheti a nagyvárosok közlekedési terheit
© AP

A következő prototípusokat idén ősztől, illetve 2010 elejétől már tesztvezetésekre is igénybe lehet venni, ám a GM azt ígéri, hogy a New York Auto Shown is bemutat majd vezethető változatokat. Az autógyárban egyelőre még nem döntöttek arról, hogy sorozatgyártásba kerül-e a P.U.M.A.

A jelenlegi változat 56 km/h-s sebességre képes, s kisméretű lítium-ion akkumulátorai egy töltéssel 50 kilométeres utazást tesznek lehetővé. Borroni-Bird szerint ez bőven elég, ugyanis a világ lakosságának fele nagyvárosokban él, s ez az arány 60 százalékra emelkedik 2030-ra. New York városában például az autók átlagsebessége alig 30 km/h, s egy átlagos utazás kevesebb mint 10 mérföld (16 kilométer). Egy, a P.U.M.A.-hoz hasonló városi jármű fenntartása pedig 25-30 százalékkal kevesebb, mint egy hagyományos autóé.