2008-ban nem történt drámai átrendeződés a netes hirdetések...
2008-ban nem történt drámai átrendeződés a netes hirdetések területén: a globális reklámtortából a legnagyobb szeletet továbbra is a kulcsszó alapú, illetve a banneres hirdetések hasítják ki. Abban sincs semmi meglepő, hogy a kulcsszó alapú reklámok piacát továbbra is a Google uralja a maga AdWords-AdSense rendszerével, amellyel néhány éve forradalmasította az internetes reklámot.
A Google hirdetési rendszerének alapelve egyszerű: az AdWordsben a reklámozni kívánók kulcsszavakhoz kapcsolhatják a reklám elhelyezését. A kulcsszavakra licit folyik, és a megajánlott összeg, illetve a minőségi pontszám szorzata dönti el, hogy milyen helyre kerül a hirdetés a Google keresőfelületén, tartalmi hálózatában és az AdSense partnerek weboldalain. Fizetni nem a megjelenésért, hanem az átkattintásért kell. A minőségi pontszám, amelyet egy misztikus, minden részletében valószínűleg csak a Google által ismert algoritmus állít elő, figyeli és díjazza a magas átkattintási arányokat, ezáltal vonzó, hatékony reklámokra ösztönzi a hirdetőket. A rossz átkattintási arányú hirdetés minőségi mutatója csökken, emiatt a feladójának olyan magasra kell licitálnia, ami előbb-utóbb már nem éri meg így hirdetnie. A gyenge reklám tehát kihull a versenyből, és nem foglalja a felületet a jól termelő hirdetések elől.
A rendszer a másik oldalon viszont nagyon demokratikus, mert az AdSense révén a kis látogatottságú webhelyeknek is lehetőséget ad, hogy részesüljenek a reklámtortából. Aki részt akar venni a programban, annak egyszerű a dolga: regisztrál, megadja, milyen típusú hirdetést szeretne, és a rendszer ezek alapján előállít egy kódot, amelyet az oldal gazdája beszúr a forráskódba, oda, ahová a hirdetést szeretné. A többit már elvégzi a Google: leosztja az oldal tartalmához illeszkedő hirdetést, és azután csorgat a bevételből. A bevétel ezúttal is az átkattintások számától függ, de a nagysága előre megjósolhatatlan. A hirdetési oldalaknál például nagyon jövedelmező a rendszer, hiszen itt eleve a hirdetések kedvéért jönnek a vendégek, de veszteni másutt sem lehet vele. Igazi, tücsköknek való technika: csak szépen kell muzsikálni, és a pénz magától házhoz jön. És közben a szorgos és unalmas hangya szép csendben éhen hal, mert a kutya se kíváncsi szegényre...
Drámai innováció a banneres hirdetések háza táján sem történt 2008-ban. Mint tapasztalhatjuk, egyre nő a nagyméretű, animált reklámok aránya: a felhasználók ingerküszöbe emelkedik, és a hirdetők így próbálják „túlkiabálni” a vizuális hangzavart. A szakemberek azonban óvnak a túlzottan erőszakos, az olvasnivaló elé betolakodó, azt eltakaró megoldásoktól, mert ezek inkább felbőszítik a látogatót, semmint kattintásra csábítanák őket. Ráadásul a túltengő reklám radikális lépésre késztetheti az internetezőt: ha megunja a hirdetésekkel való hadakozást, néhány pillanat alatt olyan blokkoló eszközöket telepíthet, amellyel kiszűri a reklámokat. Nem érdemes tehát túlfeszíteni a húrt.
A reklámszakemberek szerint a hagyományos bannerek ideje lassan lejár, a videós, illetve játékra ösztönző megoldásokkal sokkal hatékonyabban lehet kattintásra rávenni a felhasználót. A banneres hirdetések kattintási rátája így is jóval alacsonyabb, mint a kulcsszavas alapú reklámoké: durván 1-2 százalék, utóbbiak 5-10 százalékával szemben. Mindez nem a bannerek hibája, hanem egyszerűen alkati sajátosság: egy keresőoldalon a látogató eleve fogékonyabb a rekláminformációk iránt, mint egy színes portálon. Ugyanakkor egy portálon megjelenő látványos bannerekkel hihetetlenül széles és változatos felhasználói kör érhető el: vagyis a két technikai nem annyira alternatívája, mint inkább kiegészítője egymásnak.
A netes hirdetési formákról, illetve a Google e téren életbe léptetett újdonságairól további érdekes részleteket olvashatnak a a Techline szakmai támogatásával készült IT Plusz 2009 kiadványban, amelyet megvásárolhatnak az újságárusoknál, illetve közelebbről is megismerhetnek a www.hvgplusz.hu oldalon.