Lenyomják Japánt, zsebünknél fognak meg minket
Míg az amerikai vásárlók a Google-mobil jövő heti boltba kerülését várják, újabb csata indult meg tudtukon kívül. Japán minisztériumi támogatással akar újabb mobilpiaci részesedést szerezni magának, a keresőóriás ugyanerre a célra jó hírnevét és Andy Rubint használja. A nemzetek közti küzdelem tétje, hogy melyikük teszi rá a kezét hamarabb a mobiltelefonok szenzorai által kiolvasott adatokra. Amelyikük nyer, az a mobilhirdetési piac jövőjét is viszi magával. Bepillantás a konvergens készülékek jövőjébe.
Hogyan tör az élre Japán? |
A szigetország határain kívül kevéssé ismert és publikált "Information Grand Voyage" kutatási program célja az, hogy Japán rátehesse a kezét az összes szenzoron keresztül beolvasható adatra. A Google ugyanis birtokolja a weben lévő információkat, a japánok nem is képesek versenyre kelni a keresőóriással. A mobilokban található gyorsulásmérőkből, mozgásérzékelőkből, GPS-modulokból, iránytűkből és egyéb szenzorokból érkező adatok viszont még jóformán érintetlenek, a japánok pedig megpróbálják ezt még a keresőóriás előtt kihasználni. |
Egy erősebb teljesítményű okostelefon már így is elég sokat képes "felfogni" a körülöttünk lévő világról - ha a készülék által érzékelt adattömeget keverjük a mellettünk lévő telefonokéval, akkor egy eddig nem tapasztalt (bár nagyon sokszor elképzelt) komplexitású pillanatképet kapunk a világról. Az így alkotott "felhő" fogja beindítani a helyzetalapú szolgáltatásokat, a mobilközösségi hálózatokat és a crowdsourcingot is. Ez utóbbi fogalma 2006 júniusában jelent meg először a Wired magazin egyik cikkében, és olyan feladatokra utal, amelyeket ismeretlen tömegek végeznek el - hasonlóan a Wikipédiához, az Amazon instant munkaszolgáltató projektjéhez, a Mechanical Turkhöz, de ilyen volt az a keresés is, amelyet Steve Fossett után indítottak.
Egy lehetséges jövő: mindent mobilképernyőn keresztül látunk? |
Japanizálódik a világ mobilközössége © AP |
Ezek az elképzelések ugyan pár hete kerültek csak fel a Google blogjára, de a közösségi oldalak közül már sokat optimalizáltak mobilokra (ott a sorban a Facebook mellett már a Friendster és a LinkedIn is), valamint használ már helyzetalapú szoftvereket a Socialight, a Loopt, illetve a Dodgeball is - mindez pedig eléggé erősen mutat az európai és az amerikai mobilos szokások japanizálódása felé. A Google londoni mobilfejlesztési csoportja nyilatkozott már úgy korábban is, hogy vélhetően két generáció múlva a gyermekek már mobilon, okostelefonon vagy valamilyen hordozható készüléken látnak először internetes alkalmazásokat, az egyre magasabb generációszámú adatkommunikációs lehetőségek pedig vélhetően egyre több felhasználót vesznek rá arra, hogy átnyergeljenek a mobilinternetes megoldásokra.
A szuperfonok ígérete azonban láthatóan csak azokat a fogyasztókat mozgatja meg igazán, akik eleve sem riadnak meg a technológiai innovációktól, érzékenyek az új megoldásokra, valamint meg is engedhetik ezeket maguknak, továbbá már meglehetősen kialakult ízlésviláguk van, nem okoz nekik problémát egy kommunikációs készülék használata. Nem elhanyagolhatóak azok a technológiai víziók sem, amelyeket korábban vetettek fel iparági képviselők - Kang-Hun Lee, a Samsung kutatási részlegének igazgatóhelyettese még 2006-ban vetítette előre a high-end készülékek hardver-oldalát. Véleménye szerint 2010-re riasztóan megugranak a mobilok képességei: a koreai fejlesztő hajlékony és holografikus képernyőkről, 10 gigabájtos flash-memóriákról, 20 gigabájtos merevlemezekről, háromdimenziós vagy holografikus képeket készítő mobilkamerákról, 5 GHz-es processzorokról és napelemekről beszélt ama megoldás mellett, amelynek révén szakadás nélkül képes átváltani készülékünk egyik hálózatról a másikra.
AR: képtelen szórakozásból alapkövetelmény |
Egyre jelentősebb az augmented reality (AR) megoldások térnyerése a mobilszoftverek terén. A "kibővített valóság" fogalma a valós életből vett képekre (jelenleg még inkább csak fotókra) fordítja le a velük kapcsolatos információkat: egy mobilfotó, egy internetkapcsolat és egy apró alkalmazás révén megtudhatjuk, milyen múzeum előtt állunk, milyen időszakos tárlatok vannak benne és mennyi ott egy csésze kávé. A jelenlegi mobilmegoldások főként a megoldás turisztikai oldalára fektetnek hangsúlyt. |
Feltehetően ezek miatt figyelhető meg az a trend, hogy hajlamosak vagyunk több kommunikációs készülékkel is megterhelni zsebünket, bár ez sok esetben magyarázható azzal is, hogy szeparáljuk a munkánkat a magánéletünktől - vagy csak a szolgáltatók egymástól eltérő hálózati lefedettségét akarjuk így kihasználni. A biztonsági tartalékként zsebrevágott, szinte csak beszélgetésre alkalmas telefon manapság nem számít már drága megoldásnak, nem is jelentősebb annál, mint ha egy extra tollat és papírt tennénk a táskánkba. Ugyanakkor ez az egyre erősebb konvergenciahullámot, a különféle digitális eszközök összeolvadását akasztja meg, ezt pedig a tervezőmérnökök is folyamatosan megerősítik: minél több dolgot hordunk magunknál, annál komplexebb lesz az életünk, annál több készüléket kell figyelemmel kísérnünk és feltöltenünk - nem is csoda, hogy sokan szembe, fülbe vagy éppen agyba helyezhető kommunikációs implantátumokról álmodoznak.
Ami a szolgáltatókat illeti: láthatóan kihasználják azt a kimondatlan alaptételt, hogy a felhasználók így is, úgy is alkalmazkodnak az optimálisnál sokkal rosszabb megoldásokhoz: elfogadják a 3G iPhone hosszú távra használhatatlan eleméletét ugyanúgy, ahogy a többi készülék típushibáit, használhatatlan menürendszerét, díjszabását vagy kommunikációs balfogásait. A kérdés igazából az, hogy mikor érjük el azt a pontot, amikor már az lesz a normális, ha állandóan be vagyunk kapcsolva, és ez miként ivódik be a designba, a nyelvbe és a társadalmi szokásokba egyaránt.