2008. május. 07. 14:32 Bari Máriusz Utolsó frissítés: 2008. május. 07. 14:15 Tech

Életünkben és zsebünkben turkálnak a jövő hirdetései

Az iPhone, a Google által fejlesztett Android platform, illetve az egyre csökkenő méretű mobilképernyők hatására teljesen megváltozhatnak az internetes hirdetési szokások, olvasható az MSN Money nemrégi cikkében.


iPhone: egyesenek már ez az Internet
A Google mobilfejlesztői már a zürichi központ bemutatásakor is hangsúlyozták, a következő generációváltás során vélhetően a fiatalok már mobiljaikon fognak találkozni először internetes alkalmazásokkal, az asztali számítógépek vagy laptopok ebből a szempontból hamarosan másodlagossá válnak, a cég így érthetően az újabb generációs hirdetési felületek és megoldások kifejlesztésében is érdekelt. A Google és az online hirdetési ágazat más szereplői bevételüket a hirdetési felület értékesítéséből nyerik, a jelenlegi mobilokon pedig szinte alig van erre fizikai hely. Míg a Google körülbelül 10 hirdetést tud megjeleníteni egy átlagos képernyőn megjeleníteni, addig egy mobilképernyőn egyre, legfeljebb kettőre van csak elég pixel. Míg attól nem kell tartani, hogy a fogyasztók hetek vagy hónapok alatt elszoknak a megszokott platformtól, a korai vizsgálatok szerint a mobilos hirdetések hatásosabbnak tűnnek a standard online hirdetéseknél, az iparági szereplőknek tehát erre előbb-utóbb fel kell készülnük.

A Google egyik, meglehetősen hangzatos megoldása a mobilos szoftverplatform teljes újratervezése. Az Open Handset Alliance társulás által fejlesztett Android platform a felhasználók számára a megszokott Google-szoftverek integrálását jelenti, a hirdetők számára viszont valószínűleg a mobilképernyők azonnali megragadását is, a netezésre használt képernyők ugyanis egy jó évtizeden belül párcentisek lesznek. Ezt a trendet az iPhone tavalyi piacradobása nagyban erősíti, számos vásárlónak ugyanis ez az eszköz alapozta meg a netezés élményét. A Pew Research Center felmérése szerint az amerikaiak kétharmadának volt már valamilyen tapasztalata a mobilinternettel, a fiatalok egyharmada pedig aktívan használja is azt, a fogyasztók pedig magukkal viszik ezen médiaszokásaikat öregedésük közben is.

Android: a Google válasza a miniatürizációra
A mobilinternet az újszerű szokások mellett egy jelentős dolgot hoz még magával: az egyre személyesebbé váló hirdetéseket. Ez a megoldás már csak azért is jelentős, mert ez az eddig ingyenesen használható, de fennmaradásukért egyre keményebb csatákat vívó közösségi, vagy web2.0-ás szolgáltatásokat kínáló oldalak számára is biztos alternatívát jelenthet a túlélésben. Már ma is több hirdetési hálózat követi le nagyobb weboldalakon az internetezők viselkedését és a mért adatoktól függően bombázzák őket célzott hirdetésekkel - ezek a standard banner hirdetéseknél ötször, akár tízszer jobb találati arányt is érhetnek el. Az ilyen személyreszabott megoldásokat már a Microsoft is kutatja, egy nemrégi szabadalmuk olyan megoldást fejteget, amely során offline adatokból, például bankkártya-tranzakciókból, megbecsült fizikai tartózkodási helyből és tévénézési szokásokból kalkulálná ki, hogy milyen személyreszabott hirdetést jelenítsen meg. A ComScore más megközelítésből kezeli ugyanezt a kihívást: ők a gépek előtt ülő egyes felhasználókat billentyű- és egérkattintásaik mintázataiból azonosítják, a nekik megmutatható célzott hirdetést pedig egy demográfiai adatbázis relációi alapján küldik el.