2008. március. 10. 15:00
hvg.hu
Utolsó frissítés: 2008. március. 13. 14:57
Tech
Masszázs, csúszda, függőágy az irodában - a Google-nél jártunk
Az EMEA-térség tizenkettedikként nyílt Google-központját látogathatták meg a sajtó képviselői Zürichben. A központ 300 fejlesztőjével a cég legnagyobb nem-amerikai fejlesztőmérnöki központjának számít. Munkatársunk a helyszínen járt, beszámolójában olvashatnak a Google méltán népszerű céges kultúrájáról és a központ egyes fejlesztéseiről is.
© Google |
Egy kontrollcsoporttal készített interjú- és workshop-sorozattal tárták fel a dolgozók személyiségmodelljeit, értékrendszerét és motivációs tényezőit, és az ebből kialakított pszichológiai modell tárta fel, hogy milyen épület is felelne meg a legjobban a cég dolgozóinak. Az összesítésből az derült ki, hogy a zooglerek optimális munkakörnyezete változatos, valamint egyszerre kell harmonikusnak, ingergazdagnak és szórakoztatónak lennie. A személyes munkaterületek legyenek funkcionálisak és semlegesek, a közösségi találkapontok pedig legyenek tele vizuális ingerekkel és segítsék elő a kreativitást.
A sajtó képviselői az épület alsó öt emeletét járhatták be. A szintek üveggel elválasztott munkaterületekből (ide 4-6 ember fér), illetve az ezeknél jóval színpompásabb, játékosabb látványvilágú zónákból állnak (itt több, 6-10 ember is megjelenhet egyszerre), ahol a bemutató ideje alatt előfordultak sziesztázó és egymással láthatóan munkáról diskuráló dolgozók is - az ilyen spontán alkalmakat segítik elő azok az úgynevezett mikrokonyhák, amelyek ingyenes étellel és itallal, főként kávéval tartják az alkalmazottakban a lelket. Egy elhallott mondat szerint az épület bármely pontján legfeljebb harminc méteres távolság választja el az embert a legközelebbi konyhától vagy snackekkel megrakott ételespolctól, amelyekről bárki bármikor bármennyit elvehet.
Milliways, a csúszdán Tanya Ruegg építész © Google |
© Google |
A kommunikáció iránti igény az egész cég alapvető szükséglete - nemcsak azt tették lehetővé, hogy a dolgozók a lehető leggyorsabban eljuthassanak egymáshoz, hanem gondoltak arra is, hogy a kvázi városként funkcionáló épületben bármikor felmerülhet, hogy beszélni kell a többi Google-központ munkacsoportjaival is. A legtöbb szobában így videokonferencia-rendszert szereltek fel, amelynek révén akár az alapítókkal is azonnal kapcsolatba lehet lépni.
Ami a színpompa mögött rejlik / Az új zürichi fejlesztések (Oldaltörés)
© Google |
Az alkalmazottak láthatóan folyamatosan ki vannak téve az új ingereknek, nemcsak a szórakozásban, hanem a munkavégzésben is. Újabbnál újabb projektekbe kötik be őket, és mindezt igen hosszú, az átlagosnál jóval hosszabb, többlépcsős felvételi procedúrát követően. Beszélni erről sem beszélnek sokat, az idegenvezetőtől kapni el egy mondatot a Water Lounge-ban, amint éppen a szivacskockákkal megtöltött fürdőkádra mutat: aki ebbe nem ugrana bele gondolkodás nélkül, az nem gondolkodik úgy, hogy igazi Google-dolgozó lehessen. Az épület minden egyes szobájában (kivéve a tojásokat, a fürdőszobákat és a mellékhelyiséget, viccelik el a dolgozók) mágnestáblák vannak felszerelve, ahol a zooglerek kommunikálhatnak egymással, emlékeztetve a látogatót is, hogy a zürichi komplexumban egyetlen pillanatra sincs megállás.
A sajtótalálkozót követően az EMEA-térség irodaházainak vezető fejlesztőmérnökei is hangsúlyozzák: az új központ kiemelt prioritással bír a többi között, hiszen az összesen nyolcszáz mérnök közül csak háromszáz ebben az épületben található, a fejlesztések közül pedig sokról még be sem számolhatnak. Így összesen négy fő projektet említenek a zürichi komplexum falai között: a Gmail levelezőrendszer és a Google Maps térképszoftver szolgáltatásainak fejlesztését, a keresés infrastruktúrájának kiépítését, illetve a keresési találatok mellett megjelenített hirdetési rendszer finomhangolását.
© Google |
Mind a vezető fejlesztők beszámolóiból, mind pedig az utána következő előadásokból kiderül: a Google kiemelten kezeli a mobil-alkalmazásokat: ezeket főként Londonban fejlesztik, de kisebb csoportok dolgoznak rajtuk Haifában, Trondheimben, illetve még Zürichben is. Az elképzelések szerint tíz év múlva az internettel való első ismerkedés számítógépek helyett már mobilkészülékeken - az iPhone valamelyik utódján, Blackberry-n vagy az Android-platformon történik majd. Ennek megfelelően a Google még intuitívabbá és egyértelműbbé akarja formálni a keresőrendszert; mint mondják, már nem a minél gyorsabb keresés, hanem a minél gyorsabb megtalálás a fontos. Az előadások során többször is bemutatott Google Toolbar a mobilplatformon is nagy jövő elé néz, ahogyan a mobiltérképek és a helyzetmeghatározó-rendszerek egybefonódása - bár az utóbbiakért felelős előadó csak annyit mondott, hogy ez is olyan fejlesztés, amelyről még jó ideig nem beszélhet.
Tech
Bari Máriusz
2007. december. 20. 12:02
Ingyenes fordítórobotokat használ a Google Talk
Tech
MTI
2007. november. 05. 20:05
A Google meghódítaná a mobilpiacot
Tech
hvg.hu
2008. január. 25. 11:20
Google: harc a klímaváltozás és a krízisek ellen
Tech
Bari Máriusz
2008. január. 21. 17:02
Tévhitek a Google-generációról
Tech
hvg.hu
2007. szeptember. 26. 12:43