2008. február. 21. 08:00 Bari Máriusz Utolsó frissítés: 2008. február. 20. 22:10 Tech

Idén a boltokban a gondolattal működő játékvezérlő

Új részletek derültek ki az év egyik legizgalmasabb technikai fejlesztéséről, az Emotiv által fejlesztett Epocról. A különleges headset birtokában a fiatalok gondolataikkal és érzelmeikkel képesek irányítani a játékokat.


Korábban a hvg.hu már beszámolt az agyszámítógép-csatolók játékiparral kapcsolatos fejlesztéseiről, amelyek közül az Epoc névre keresztelt sisakszerű érzékelő bizonyul a legígéretesebbnek - ugyanis ez a fejlesztő, az Emotiv szerint idén már megvásárolható.

"Az Epoc kiolvassa az agyból az elektromos impulzusokat és olyan parancsokká alakítja őket, amiket egy videojáték értelmezni képes. Ez az első olyan headset, amihez nem kell hatalmas elektródaháló, kalibrálást végző technikus, de még olyan zselé sem, amit a fejbőrre kell kenni a biztos működéshez, ráadásul nem is kerül több tízezer dollárba" - mondta a szerkezetről Tan Le, az ausztrál-amerikai Emotiv igazgatója.

A radikálisan új játékirányító nemcsak a gondolatokat, hanem az érzelmeket is képes kezelni. A technológiával például igazi arckifejezéseket is lehet a virtuális világokban lévő avatarokra illeszteni. Ha a játékos mosolyog vagy grimaszol, a headset ezt érzékeli, lefordítja a gép nyelvére, és a virtuális személyiségen is ugyanezeket az érzelmeket jeleníti meg. A 300 dolláros headsetben mozgásérzékelők is helyet kaptak, a készülék maga pedig egy USB-s vezeték nélküli érzékelőnek küldi az agyból érkező jeleket.

Karácsonytól már billentyűzethez sem kell nyúlnunk
© BBC News

A cég szerint az Epoc több mint harminc különböző arckifejezést, érzelmet és cselekvési szándékot érzékel. Észleli többek között az izgalmat, a meditációt, a feszültséget vagy a frusztrációt, kezeli a mosolyt, a nevetést, a meglepődést vagy a dühöt, s azt is, ha a játékos húzni, nyomni, emelni, eldobni vagy forgatni akar tárgyakat - minderre csak gondolni kell, s a virtuális világban azonnal meg is történik.

Az Emotiv jelenleg az IBM-mel dolgozik együtt a technológiát kihasználni képes virtuális világok és üzleti megoldások fejlesztésén.