Közlekedési szenzorokká változtatja az embereket egy új fejlesztés
Egy kaliforniai egyetem kísérletében azt vizsgálta, hogyan használhatók ki a zsebünkben hordozott mobiltelefonok a forgalmi körülmények monitorozására.
Az új fejlesztés segíthet elkerülni a hasonló helyzeteket © MTI - Füzesi Ferenc |
Minden autóba egy Nokia N95-ös, GPS-szel felszerelt telefont és egy speciális forgalomfigyelő szoftvert telepítettek, amelyet a telefongyártó cég Palo Altó-i kutatólaboratóriumában fejlesztettek ki. A kísérlet során a készülék folyamatosan adatokat küldött az autók sebességéről és helyzetéről a kutatóközpontba. Az információ feldolgozásával a forgalmi mintákat elemezték, s segítséget nyújtottak a vezetőknek, hogy hamarabb eljuthassanak a céljukhoz. A Nokia reméli, hogy a módszerrel jelentősen csökkenthetőek a forgalomfigyelés költségei, mivel modelljük a mobiltelefonon alapul, amely ma már a legtöbb ember zsebében ott lapul, s nincs szükség drága, útszéli szenzorok és kamerás hálózatok telepítésére.
HVG Háló |
Ha a téma felkeltette érdeklődését, keresse a HVG jövő héten megjelenő Háló című mellékletében olvasható, navigációs rendszerekről szóló írásunkat! |
Természetesen fontos kérdés a személyiségi jogok problémája, ám Bayen igyekezett megnyugtatni a kedélyeket.
„A telefonok által elküldött információ csupán mozgó forgalmi szenzorok által közölt adatokat jelent, s úgy van kialakítva, hogy ne lehessen ezek alapján azonosítani az egyes felhasználókat” – magyarázta a professzor. Bár az adatfeldolgozást a Nokia végzi, Bayen szerint az összes személyi adatot kiszűrik ezekből az információkból, a titkosításra pedig bankok által használt algoritmusokat alkalmaznak, hogy garantálják a biztonságot. Emellett a telefonok csak akkor küldenek információkat, ha érzékelik, hogy az autó belépett egy bizonyos területre, például egy autópályára. Ha viszont zsákutcába fordult a sofőr, a rendszer az információkat figyelmen kívül hagyja.
Bob Iannucci, a Nokia technológiai igazgatója szerint a kutatás jelenleg minden másik projektnél fontosabb a telefongyártó fejlesztési részlege számára, mivel óriási potenciál rejlik a kísérletben. A közeli jövőben szeretnék megismételni a méréseket száz helyett legalább ezer résztvevővel. A második fázisban már nemcsak egy nap eseményeit vizsgálnák, hanem felkérnék a résztvevőket, hogy mindennapi rutinjuk során is szolgáltassanak adatokat a közlekedési viszonyokról.