2008. január. 02. 11:19 hvg.hu Utolsó frissítés: 2008. január. 02. 11:50 Autó

Álom a környezetbarát közlekedés

Nagy a vita az autók szén-dioxid-kibocsátásáról. A fogyatkozó fosszilis energiahordozók és a felmelegedés miatt a klíma- és környezetvédelem egyre jobban foglalkoztatja az autógyártókat és beszállítóikat.

A piezokristályos megoldással halkabb a dízel
A legnagyobb független autóalkatrész gyári beszállító, a Bosch szerint még vannak fejlődési lehetőségek a belső égésű motorok területén. Szerintük húsz év múlva is a belső égésű motoroké lesz a főszerep, de az alternatív hajtások közben egyre jobban fejlődhetnek.

A Bosch szerint négy fejlődési irány van: a belső égésű motorok mellett az alternatív üzemanyagok, a hibrid koncepciók és az energia-átalakítóként fűtőanyagcellával ellátott elektromos hajtás fejlődhet komolyabban.

Rolf Leonhard, a Robert Bosch GmbH dízel rendszerekkel foglalkozó fejlesztési vezetője elmondta, hogy a közvetlen befecskendezésű dízelmotorok 30 százalékkal kevesebb üzemanyagot fogyasztanak, mint a régi szívócső-befecskendésű benzinmotorok. 

Emellett a szén-dioxid-kibocsátásuk negyedével kisebb, így a dízeltechnológia környezetbarát hajtásnak számít. Várakozások szerint Észak-Amerikában és Ázsiában áttörést lehet elérni a dízellel. 

A környezet kímélése szempontjából fontos a „downsizing“ is, ez azt jelenti, hogy a teljesítmény- és forgatónyomaték csökkenése nélkül tudnak kisebb motorokat készíteni. A kisebb löktérfogat és a kevesebb henger kisebb súrlódási veszteséggel jár.

A benzinmotoroknál a közvetlen befecskendezés a kulcsfontosságú technológia, ezzel a menetdinamika megmarad, de csökken a fogyasztás. A Mercedes CLS 350 CGI-ben tavaly bemutatott 200 baros piezo befecskendezővel 15 százalékkal csökken a fogyasztás, ezáltal kisebb a szén-dioxid-kibocsátás is.

A cikk folytatásában kiderül mit érnek az alternatív megoldások. Kattintson.
Hirdetés