Amikor valaki elkészít egy weboldalt és feltölti azt az internetre, az a célja vele...
Amikor valaki elkészít egy weboldalt és feltölti azt az internetre, az a célja vele, hogy másoknak is megmutassa termékeit, szolgáltatásait, gondolatait, fényképeit. Természetes, hogy kíváncsi arra, érdekel-e valakit az „alkotása”. A hagyományos, „valóvilágbeli” csatornáknál ezt könnyű lemérni, hiszen csak figyelni kell, hányan mennek be az üzletünkbe, hányan látogatnak el a kiállításunkra vagy hányan vásárolják meg a könyvünket. Az internetnél is figyelni kell a virtuális látogatókat, ehhez azonban különböző szoftveres eszközökre van szükség. Sok fizetős és ingyenes szolgáltatás létezik erre a célra, amelyek általános vagy részletes adatokkal szolgálnak a weboldal látogatóiról. Ezen szolgáltatások közös tulajdonsága, hogy táblázatokban, számokban és grafikonokban mutatják a statisztikákat. A legtöbbször szakemberre van szükség ahhoz, hogy megtudjuk, mit is takarnak ezek az információk.
A clickdensity szakít ezekkel a hagyományos látogatottsági mérésekkel. Helyette inkább azt figyeli, hová és hányan kattintottak az adott oldalon. Rögzíti a kattintások pontos helyét, és ezekből az adatokból készít különböző képeket.
Az eredmények elemzéséhez nincs szükség szakemberre, csak rá kell nézni, és azonnal láthatjuk, melyek az oldalunk „legforróbb” területei, azaz melyik hivatkozásokra kattintottak a legtöbbször, hol vannak a látogatók számára a legérdekesebb információk.
A kattintásokból rögzített adatokat több formában is meg tudja jeleníteni a szolgáltatás. Ezek mindegyikében az a közös, hogy a képek úgy kerülnek rá a weboldalra, mintha egy átlátszó írásvetítő fóliát helyeznénk rá. Így egyszerre látszik maga az oldal is, és a kattintási adatokból generált kép. Az adatok megjelenítési módjai közül a leglátványosabb a heat map, ami egy hőtérképre hasonlít, csak itt annál melegebb egy terület, minél többször kattintottak rá. Aki kíváncsi a kattintások pontos helyére, az választhatja click map-et. Ilyenkor kis keresztek mutatják, hova kattintottak a látogatók.
A clickdensity legnagyobb előnye más webstatisztikákkal szemben, hogy míg azok csak a kattintásokat számolják, addig itt a „nem kattintásokat” is látjuk. Pontosan megtudjuk, melyek azok a hivatkozások, témák, amelyekre nem vagy csak kevesen kattintottak, azaz amire kevesen voltak kíváncsiak.
Az oldal egy demó segítségével mutatja be, mit is tud ez a webstatisztika. A minta nem más, mint a clickdensity saját oldala. Ezen kiválaszthatjuk, hogy milyen térképet szeretnénk látni és beállíthatjuk a különböző szűrési feltételeket is. Azonnal látható, hogy a webes látogatottsági statisztika ilyen módszerrel való feldolgozása egyetlen ábrán is sokkal több információval szolgál, mint egy több oldalas, számokból álló jelentés. Arról nem is beszélve, hogy a hőtérkép minden informatikai képzettség nélkül is tökéletes érthető, szemben a számsorokkal, amelyek pontos jelentéséhez a rendszergazda vagy a webmester segítségét kell kérni.
A kattintások pontos helyét mutató click map elemzése sok hasznos adattal szolgál. Ha például azt látjuk, hogy nemcsak egy adott hivatkozáson van sok kattintás, hanem bőven jut a körülötte lévő területre is, akkor valószínűleg nagyobb feliratot vagy gombot kell oda elhelyezni, mert az egérrel nehéz eltalálni a linket.
Hasonlóan tanulságos, ha az oldal alsó felén jóval kevesebb kattintás van. Ez ugyanis azt jelzi, hogy a látogatók nagy része kisebb képernyőfelbontást használ, mint amire mi terveztük az oldalt, így ami alul van, az nála csak akkor látszik, ha görgeti a lapot. Erre azonban sokan nem veszik a fáradtságot, így nem is érik el az ott található információkat.
A harmadik ábrázolási mód, a hover map, kiemeli az oldalon elhelyezett hivatkozásokat, és ha az egérrel föléjük megyünk, akkor egy grafikonon kirajzolja a kattintási adatokat.
Az új megközelítés mellett a rendszer a hagyományos webstatisztikákat is elkészíti. Ezekhez azonban nemcsak közvetlenül férhetünk hozzá, hanem különböző szűrési feltételekkel válogathatunk közülük. A hő- és kattintási térképek azután már csak azokból a látogatási adatokból készülnek, amelyek megfelelnek a feltételeknek. Így például meghatározhatjuk, hogy csak milyen kezdő és befejező dátum közötti adatokra vagy milyen operációs rendszert használó látogatókra vagyunk kíváncsiak.
A látványos webelemzés és mérés előkészítése pár percet vesz csak igénybe. Első lépésben regisztrálni kell magunkat. A folyamatos mérés fizetős szolgáltatás, azonban harminc napig ingyenesen kipróbálhatjuk, hogyan is működik ez a saját oldalunkon. Adataink megadása után kapunk egy pár soros Javascript kódot, amit be kell másolnunk a megfigyelni kívánt oldalunk HTML kódjába. Ezzel készen is vagyunk, már csak néhány nap múlva meg kell látogatnia clickdensity weboldalát, ahol bejelentkezés után láthatjuk az oldalainkhoz tartozó mérésekből generált képeket. A HTML kódba beépített Javascript nem lassítja az oldalunk működését és a látogatók előtt teljesen észrevehetetlen.
A 30 napos ingyenes próba után különböző havidíjas csomagokban lehet megrendelni a szolgáltatást. Ezek alapvetően abban térnek el egymástól, hogy egy hónap alatt legfeljebb hány kattintást rögzítenek. A legolcsóbb csomag 2,5 fontba kerül és 10 ezer kattintás adatait őrzi meg, a legdrágább 200 font és 5 millió kattintást tárol.