Ahogy növekszik az online tranzakciók, vásárlások, eladások száma...
Ahogy növekszik az online tranzakciók, vásárlások, eladások száma, úgy válik egyre fontosabbá egy nagyon is emberi tényező, a bizalom. Sok oldalon ugyanis előbb kérik a pénzt, előbb kell utalni, előbb vonja le az összeget az eladó a számlánkról, minthogy megkapnánk az árut, arról nem is beszélve, hogy a látatlanban rendelt termék minőségéről sem lehetünk meggyőződve. Persze vannak jó hírű site-ok, amelyeknél minimális a rizikó, de mi van a kisebb oldalakkal, a kevésbé ismert internetes csomagküldőkkel? Hasonló a helyzet azoknál az oldalaknál is, ahol árverések zajlanak, és sokszor az egyéni felhasználó találkozik hasonló cipőben járó társával.
A már említett nagyobb, kereskedéssel foglalkozó cégek (pl. Amazon, eBay) persze adatbázisokban rögzítik le, hogy kikkel nem szabad üzletelniük, ám ezek az adatok gyakran elszigeteltek, semmiféle kapcsolatban nincsenek egymással. Így ha valaki rossz hírnévre tesz szert az egyik oldalon, az még bátran garázdálkodhat máshol, az internet hatalmas világában.
„Az a gond – magyarázza a TrustPlus ügyvezető igazgatója -, hogy az úgynevezett online reputáció (megbízhatóság, hírnév) értékelését nem kezelik központilag, ráadásul gyakran a minősítés mellől is hiányzik a magyarázat, a konkrét tartalom.”
A TrustPlus is abból az elgondolásból született, hogy a vásárlók és az eladók, akik már felépítették a saját „imidzsüket” egy oldalon, szeretnék hordozhatóvá tenni ezt, azaz nem bánnák, ha a (jó)hírük elkísérné őket, ha máshol árulnak vagy vásárolnak. A TrustPlus összegyűjti az eladók és vásárlók véleményét, ráadásul nemcsak a netről, hanem a való világból is, és a rendszerével ezt számos oldalon meg is jeleníti. A bizalom közösségét szeretnék felépíteni, egy olyan eszközt adva a felhasználók kezébe, amellyel megszabadulhatnak a hamis eladóktól és vevőktől, megtudhatják, hogy kiknek a véleményére adhatnak, s megvédhetik magukat az internet zsákmánylesőitől.
Mindez első hallásra kissé ijesztő, de szó sincs holmi agresszív adatgyűjtésről. A TrustPlus rendszerében a felhasználók egymásról adnak értékelést: hat különböző osztályzattal írhatják le, mennyire volt megbízható szerintük az online értékesítő, mennyire volt jó az eladó, vagy egy online árverés résztvevője.
Az úgynevezett TrustPlus reputáció többféleképpen is megjelenhet. A felhasználó letöltheti a TrustPlus Reputation Viewer nevű kiegészítőt a böngészőjéhez, s ha ezután felkeresi a TrustPlus által támogatott oldalak valamelyikét, máris látni fogja mások megbízhatósági indexét, illetve egy értékelő felület is megjelenik. A TrustPlus jelenleg az internet leglátogatottabb oldalait, az eBay-t, a Craigslistet, a LinkedIn-t, a Friendstert, a Backpage-et, az Amazont, a Facebookot, illetve a MySpace-t támogatja, és a cég ígérete szerint hetente fog bővülni ez a lista.
A TrustPlus értékelés persze nem holmi statikus dolog. Könnyen elképzelhető ugyanis, hogy valakit megbízható műszaki cikk eladóként értékelnek, ám ha mondjuk egy telket kínál, máris másmilyen értékelést kap.
A TrustPlus TrustCircle nevű eleme (amelynek alapjait a felhasználók építgetik, meghatározva, kiben bíznak jobban és kiben kevésbé) egyébként azt is lehetővé teszi, hogy használói meghatározhassák, kik láthatják az általuk adott értékeléseket. Ez pedig – véli a TrustPlus igazgatója – feloldhatja a nyilvános és a névtelen értékelő rendszerek között feszülő ellentétet. Az előbbiek ugyanis elbátortalaníthatják a felhasználókat, akik nem szívesen mondanak rossz dolgokat, míg az anonim rendszerek nem tartják nyilván, hogy ki az, aki folyamatosan mocskolódik, s megalapozatlanul mond rosszat bárkiről - a TrustPlus viszont éppen e két véglet pozitív vonásait egyesíti.
A rendszer jelenleg még a bétaváltozatnál tart, ám a fejlesztők ígérik, hamarosan indul a végleges verzió, egy olyan „webkettes” szolgáltatást kínálva, amely – legalábbis reményeik szerint – a világ legmegbízhatóbb piacterévé teszi a netet.