Tegyük fel, hogy a cégünknek már van egy igényes honlapja, és elérkezett...
Tegyük fel, hogy a cégünknek már van egy igényes honlapja, és elérkezett az idő, hogy tovább lépjünk: népszerűsíteni, mi több árulni szeretnénk termékeinket/szolgáltatásainkat az interneten. Illúzióink persze ne legyenek: az internetes kereskedelem ma még gyerekcipőben jár Magyarországon, aminek az okait sokáig lehetne sorolni. Kicsi például a felvevőpiac, sokan bizalmatlanok a hitelkártyás-fizetést illetően, relatíve kevés ma még az internetező, viszonylag alacsonyak jövedelmek. Így azután ne lepődjünk meg túlságosan, ha internetes boltunk kezdetben legfeljebb nullszaldós vagy kicsit nyereséges lesz. Azaz nem ebből fogunk meggazdagodni, viszont kiegészítő szolgáltatásnak, illetve interaktív reklámnak mindenképen hasznos egy e-üzlet.
Az első lépések
Legelőször vegyük számba, pontosan mi is áll a rendelkezésünkre. Ha már van weboldalunk (és valószínűleg már van, hiszen senki sem az e-üzlettel kezdi az internetes jelenlétet), akkor mérjük fel, mennyi tárhelyünk is van a szolgáltatónál. Ha szükséges béreljünk további tárhelyet, bár egy induló webbolt számára egy maximum száz megabájtos tárhely elég kell hogy legyen. Ha esetleg külön domain nevet is akarunk a szolgáltatásunknak, akkor sincs gond, egy tárhelyre ugyanis több domain nevet is irányíthatunk, nem szükséges külön szerver/tárhely. Azért ne essünk abba a hibába, hogy hirtelen minden termékünket a weben akarjuk árulni – kezdetben elég a legnépszerűbb, legfontosabb termékeket kínálni az online felületen (és ha nagyon beindul, akkor később invesztálhatunk bele, és a teljes palettát „felpakolhatjuk”). Ettől azért ne legyünk frusztráltak: egy átlagos, hazai B2C e-üzlet pár száz terméket kínál, de még a legnagyobb hazai online boltok sem érik el az internetes boltok etalonjának tekintett amazon.com kínálatának a tizedét sem.
Amire mindenképpen szükség van
Megvan tehát a tárhelyünk, megvettük frappáns domain nevünket. Nincs más hátra, mint átesni a legfájdalmasabb részen, az e-üzlet alapját képező „motor” fejlesztésén. Mivel az online áruházak interaktív, adatbázis-alapú oldalak, ezt a részt kénytelenek leszünk szakemberre bízni. Sajnos a neten található, ingyenes, esetleg olcsó vagy nyílt forráskódú motorok a hitelkártyás fizetésre vannak kihegyezve, így számunkra még pár évig használhatatlanok (ami nagy kár, mert sokat lehetett volna spórolni a fejlesztésen). Számunkra valószínűleg valamilyen alternatív fizetési megoldást (postai utánvét, SMS-fizetés, átutalás, csekk, stb.) is támogató webmotor lesz megfelelő.
Persze használhatunk hitelkártyás felületet is, de ne csodálkozzunk, ha az üzletünk veszteséges lesz, hiszen nem elég hogy a vásárlói bizalmatlanság igen magas, a hazai bankok által kiadott kártyák jó része alkalmatlan az internetes fizetésre, a dombornyomott VISA és Mastercard pedig még nem túl gyakori a honi háztartásokban.
Saját áruházmotorunk fejlesztése, bonyolultságtól függően, kétszáz-ötszázezer forintot emészthet fel a kasszából, és persze ne felejtsük el, hogy egy statikus weboldallal ellentétben, egy online üzletet napról-napra gondozni/frissíteni kell, így a fenntartás további költségeket jelent.
Alternatív megoldások
Ha nincs időnk/energiánk a fejlesztéssel és fenntartással foglalkozni, akkor például „társulhatunk” egy e-üzlet hálózatba. Ebben az esetben a szolgáltatást nyújtó cég adja számunkra a motort, a tárhelyet, a technikai segítséget és minden egyebet – a legtöbb esetben persze nem ingyen (nagyjából tíz-húszezer forintos költséggel kell kalkaulálnunk). A társulásnak, az előnyei mellett persze megvannak a hátrányai is: a havidíj mellett általában tranzakciós díjat is levonnak minden vásárlás után, ráadásul a cégünk identitása is elveszik, hiszen adott rendszerben, adott dizájnkeretek között és adott felhasználói felületet használva tudjuk csak nyújtani a szolgáltatást.
Ha van egy jó szakember barátunk/családtagunk (esetleg mi magunk is azok vagyunk), akkor választhatjuk például a jó öreg „csináld magad” megoldást is. Ebben az esetben nem kell társulnunk, és valamelyik online piactér szűkös keretei között mozognunk, sőt a fejlesztésre kiadott súlyos százezreket is megspórolhatjuk. Cserébe viszont értenünk kell a PHP programozáshoz, tudnunk kell angolul, és nem árt ha tisztában vagyunk azzal, hogy hogyan telepítsünk PHP alkalmazásokat tárhelyünkre/szerverünkre.
Ilyen esetben egyszerűen válasszunk egyet a neten százával található olcsó online shop motorokból, lehetőleg persze olyat, amelyik nem csak a hitelkártyás fizetést támogatja, és emellett testre is szabható. Ha megtaláltuk álmaink motorját, egyszerűen töltsük le, majd fizessük ki (a sors fintora, hogy nekünk, ehhez szükségünk lesz egy dombornyomású hitelkártyára). Ezek a motorok általában nem túl drágák, pár száz dollárt kell csupán beruháznunk. Ráadásul teljesen profi e-üzlet alkalmazásokról van szó, így nincs is más dolgunk, mint telepíteni és persze egy kicsit átalakítani őket (ehhez szükséges a már említett PHP tudás), hiszen egyrészt nem árt őket honosítani, másrészt az is fontos, hogy saját cégünk/termékeink képére szabjuk ezeket az alapállapotban dizájn nélkül érkező motorokat.
Ennek a módszernek nagyon nagy előnye, hogy viszonylag olcsó, mindenkitől független és egyedivé formált online áruházunk lesz, a hátránya viszont, hogy bizony bele kell majd „nyúlkálnunk” a programkódba, a redizájn és az alternatív fizetési módok implementálása során.
E-üzlet kisokos
Mielőtt elindulunk tárgyalni a fejlesztőkhöz, nem árt tudnunk néhány alapvető szakkifejezést, illetve azok „ködösítésmentes” jelentését.
PHP – a dinamikus, adatbázis alapú weboldalak által használt programnyelv – az online áruházak a legtöbb esetben PHP-alapúak.
MYSQL – a PHP által használat adatbázis neve.
Portálmotor, vagy portal engine – a weboldal vagy webáruház alapjául szolgáló szoftver.
Shipping mode – Az áruk kiszállításának módja, ez szoftverek vásárlása esetén pl. elektronikus (hiszen ezeket megvásárlás után le lehet tölteni), egyéb termékek esetében postai úton vagy futárszolgálat segítségével történik.
Payment mode – A fizetés módja, külföldön ez szinte minden esetben hitelkártyával történik, itthon rengeteg alternatív módot találhatunk, a csekkes fizetéstől a „telefonos” vagy SMS-ben történő fizetésig. A legnépszerűbb magyarországi modell a rendelés utáni „csekk postázás”, majd az áru postázása, esetleg az utánvétes kézbesítés.