Az online alkalmazások lassan, de biztosan átrendezik a szoftverpiacot.
Az online alkalmazások lassan, de biztosan átrendezik a szoftverpiacot. Egyelőre még nem veszélyeztetik komolyan az asztali programok pozícióit, de kétségtelenül övék a jövő, vagy legalábbis a jövő egy jókora szelete. Jelenleg ugyan a többségük valamilyen komolyabb asztali szoftver súlyosan lebutított változata, amelynek egyetlen célja, hogy kedvet teremtsen az asztali verzió megvásárlásához vagy valamilyen fizetős szolgáltatás használatához. Ám nő azoknak a szolgáltatásoknak a száma, amelyekből hiányzik ez a fajta sandaság: teljes értékű megoldást kínálnak, és büszkén vállalják, hogy az asztali programok leváltására törnek. Bár a felhasználói oldal – és az internetes infrastruktúra – még nem készült fel egy ilyen radikális váltásra, a szakértők az elkövetkező egy-két évben az online felhasználási modell fokozatos emancipációjával számolnak.
Könnyű munkához tökéletes
A szoftvercégek is tudják, hogy versenyhátrányba kerül, aki nem veti meg időben a lábát az online területen. A legnagyobbak közül a Google kezdte a honfoglalást, őt követte a Microsoft, és most itt egy újabb nagy név: az Adobe. A cég márciusban, a Photoshop CE 3 megjelenésekor jelentette be, hogy néhány hónapon belül az interneten keresztül is hozzáférhetővé teszi a Photoshopot. A szeptemberi, Las Vegasban megtartott Photoshop Worldön pedig már ízelítőt is adott a Photoshop Express névre keresztelt program tudásából.
A Flash-alapokon nyugvó Photoshop Express inkább az Adobe Lightroomra hasonlít, mint az „igazi” Photoshopra, és némi iPhoto-utánérzés is felfedezhető vele kapcsolatban. A program a profi felhasználókban valószínűleg csalódást kelt, hiszen tudása elmarad a Photoshopétól. Csak egyszerűbb képszerkesztési és retusálási munkákra (kivágás, forgatás, piros eltüntetése stb.) alkalmas, vagyis aligha váltja ki a nehézsúlyú, számtalan plug-innel bővíthető asztali változatot. De azért egyáltalán nem bazári áru: a felülete elegáns, a kezelése könnyen megtanulható - aki rajta keresztül szerzi első Photoshop-benyomásait, az valószínűleg elégedetten távozik, és később is visszatér, hogy a Photoshop Expresszel hozza rendbe elrontott digitális fotóit. Ezzel pedig nem csak az Adobe-nak, hanem a Photobuck képmegosztó portálnak is örömet szerez, ugyanis ez a szolgáltatás hosztolja az online alkalmazást, és az Adobe vele osztozik a befolyó reklámpénzeken.
Úgy tűnik tehát, hogy az Adobe is kezdi komolyan venni az online piacot: vezetői azt ígérik, hogy ha kedvező tapasztalatokra - és persze megfelelő reklámbevételre - tesznek szert a Photoshop Expresszel kapcsolatban, további termékekkel bővítik az online kínálatot.