Tech techline.hu 2007. szeptember. 21. 14:48

Embertervezés

Természetesen az E-frontier Poser nevű szoftveréről van szó, és valóban: teljesen...

Természetesen az E-frontier Poser nevű szoftveréről van szó, és valóban: teljesen alkalmatlan arra, hogy „hagyományos” 3D modellezést vigyünk véghez. Egyvalamit azonban nagyon jól tud: karaktereket, azaz emberi alakokat modellezni. Kipróbáltuk a legújabb,7-es verziót...

Karakter animáció
Az emberi alakok, figurák 3D-s megjelenítése a legbonyolultabb feladatok egyike – ahhoz, hogy egy karakter „élethű” legyen általában több mint 50.000 poligon szükséges, ráadásul az emberi alakok valósághű mozgatásához inverz-kinematikára és csontvázalapú modellekre van szükség.  Mindezeken felül még ott van a kényes „expression” kérdés, azaz a számítógépes karakterek arcmimikája és ajakszinkronizálása. A legtöbb szoftver (Max, Maya, stb) persze mindezeket tudja – ezek a programok azonban nem ritkán többmillió forintba kerülnek, ráadásul a kezelésükhöz több éves grafikusi és animátori gyakorlatra van szükség. A Poser 5 mindezen feladatokat egyszerűen és automatizálva oldja meg, a karakter létrehozásától, annak „felöltöztetésén” át egészen a lerenderelt animációig – a szoftver ára pedig nem milliós, hanem tízezres nagyságrendű ! 

A felület újszerű

Habár a Poser kezelőfelülete elsőre kicsit bonyolultnak tűnhet (annak ellenére hogy nagyon modern és barátságos), a munka valójában gyerekjáték. A szoftver alapkiépítése többféle előre elkészített karaktert tartalmaz: férfi, nő, és gyerekek – egy komplett család ! A megfelelő karaktert kiválasztva, az máris megjelenik a szerkesztőablakban – nincs is más dolgunk mindt „felöltöztetni” (clothing), ehhez természetesen rengeteg előre elkészített ún. „conforming-clothing” ruha-modelleket kapunk – ezek dinamikusan illenek a karakterre, sőt együtt mozognak, „libegnek” vele, a fizikai törvényeknek megfelelően. Ha felöltöztettük a figurát, nincs is más dolgunk mint „pózolni” vele: többezer előre elkészített pózból válogathatunk, a verekedéstől az alvásig – persze mi magunk is mozgathatjuk a karaktert. Utóbbi esetben válik feltűnővé a csontáz-alapú ábrázolás: emberkéink kezeit, lábait mozgatva, csak az emberi test által meghátározott limitekig mehetünk, a testrészek ráadásul kölcsönhatásban vannak egymással (ha mozgatjuk a lábfejet, mozog a boka is) – biztosítva ezáltal az élethű modellezést. Persze ha hátra akarjuk törni kedvenceink fejét, vagy a hátába akarjuk szúrni a lábát (de minek?), akkor kikapcsolhatjuk az inverz-kinematikátJ  
 
Sírok és nevetek
A már elkészült figura minden (!) jellemzőjét változtathatjuk egyszerű tolókák segítségével: lehet kövérebb vagy soványabb, alacsony vagy magas és így tovább. Ha nem akarunk válogatni ez előre programozott arckifejezések közül, akkor szintén tolókák segítségével változtathatjuk az arckifejezéseket: a pupilla tágulásától a szemöldök felhúzásáig mindent.
 
A Poser az animátor szoftverekben már mekszokott kulcskocka módszerrel készíti az animációkat: ha pl. az első képkockán vigyázzban áll a karakter, a tizedikben pedig már felemelte a bal lábát, akkor a „keyframe”-ek segítségével a szoftver kiszámolja nekünk a közbenső mozdulatsort – nincs is más dolgunk, csak a megfelelő helyeken elhelyezni a kulcskockákat, és máris készen van az animáció. Persze egy kis korrigálás itt-ott nem árthat, de szerencsére teljesen szabad kezet kapunk az animáció elkészítésében. A keyframe eljárás természetesen az arckifejezések tekintetében is működik: így roppant egyszerűen tudunk egy figurát „sírva fakasztani” vagy nevetésre bírni. A több percből álló, profi mozik elkészítéséhez persze rengeteg idő kell, de egy egyszerű futó vagy mutogató figurát bárki képes pár perc alatt összerakni.  A Poser renderelési-algoritmusa nem vetekszik ugyan a 3DsMax vagy a Lightwave funkcióival, azonban az emberi alakok megrajzolásában jeleskedik (végül is erre a célra készült). Ha azonban nagyon igényesek vagyunk, akkor bekapcsolhajtuk a beépített „FireFly renderer”-t – a számolási idő ezzel drasztikusan megnől, de a végeredmény a hollywoodi filmstúdiókat is megszégyenítő eredménnyel kápráztat el minket. A fény árnyék kezelés szinte tökéletes, ráadásul raytrace és atmoszférikus (volumetrikus-fény, stb.) eljárásokat is használhatunk.

Mi tagadás elég élethű...

A Poser népszerűsége (ezt legjobban a hatalmas internetes rajongotábor mutatja) főleg egyszerű kezelhetőségében és persze árában rejlik. Párezer forintért (kb. 200 dollár) gyakorlatilag egy professzionális karakter-animációs programcsomagot kapunk, aminek minőségét jól példázza, hogy a játékokban illetve filmekben látható renderelt-karakter-animációk kb. fele már Poserrel készül – kiegészítő szoftvernek pedig tökéletes, az „igazi” 3D-s modellező programok mellé.

A Poserrel foglalkozó egyik legnagyobb internetes közösség a www.renderosity.com címen működik: itt az ingyenesen letölthető modellektől kezdve (karakterek, rajzfilmfigurák, ruhák és hátterek) a tagok műveinek galériáin át a betanító-leírásokig mindent megtalálhatunk. A honlapot csak regisztrált felhasználók vehetik igénybe,de a regisztráció ingyenes. A legnagyobb (nem ingyenes) site, ahol Poser karaktereket és modelleket vásárolhatunk a www.daz3d.com: ha meguntuk a beépített figurákat itt pár dollárért letöltetünk elfeket, szörnyeket, űrhajókat, állatokat vagy szexi-modelleket. Magyar vontakozásban az egyik legjobb oldal a www.ralaci.hu - itt csodálatos, Poserrel készített képeket (többnyire lányokat) tekinthetünk meg.

Hirdetés