2007. augusztus. 02. 11:15 MTI Utolsó frissítés: 2007. augusztus. 02. 11:14 Tech

A Csendes-óceánba zuhan a Nemzetközi Űrállomásról egy modul

Lekapcsolódott szerda délután a Progressz M-59 teherűrhajó a Nemzetközi Űrállomásról (ISS) - közölte a Moszkva melletti repülésirányító központ.

A teherűrhajó - amely akkor vált le az ISS-ről, amikor éppen Oroszország felett repült az űrállomás - elhalad Kazahsztán, Mongólia, Kína és Japán területe felett, késő este letér a Föld körüli pályáról és megkezdi az ereszkedést a Marsall-, Fidzsi- és Tonga szigetek térségében, majd a légkörön átjutott maradványai a Csendes-óceánba zuhannak az újzélandi Wellingtontól 4000 kilométerre keletre.
 
A teherűrhajó több mint fél évet töltött az űrállomáshoz dokkolva. Ez alatt az idő alatt Fjodor Jurcsisin és Oleg Kotov űrhajósok és elődeik több mint egy tonna szemetet és elhasznált berendezést rakodtak be a fedélzetére.
 
2005 végén tért át a repülésirányítási központ arra a gyakorlatra, hogy közvetlenül az új teherűrhajó érkezése előtt kapcsolják le a Progresszt. Így jobban kihasználhatják az űrhajón lévő oxigént és üzemanyagot, valamint a jármű szállító kapacitását. Az üzemanyagból csak annyi marad az teherűrhajón, amennyi a Föld körüli pályáról való letéréshez szükséges.
 
A Pirsz modulhoz augusztus 5-én kapcsolódik az újabb, a Progressz-M-61 teherűrhajó, amelyet a tervek szerint augusztus 2-án indítanak. A Zvezda modulnál továbbra is ott van a Progressz M-60 teherűrhajó, a Zarja blokknál pedig az emberi irányítású Szojuz TMA-10 űrhajó visszatérő egysége, az űrállomás "mentőcsónakja".
Hirdetés
Zhvg hvg.hu 2024. november. 27. 16:00

zCast: Az akkugyárhatalom, ahol a hatóságok és a gyárak együtt állnak szemben a helyi polgárokkal

Megpróbáltuk sok nézőpontból körbejárni az akkugyárhatalommá válás meglévő – és várható – kockázatait és előnyeit, amihez Éltető Andrea közgazdász volt segítségünkre. Hány gyár épült és épülhet még? Mikortól válhat a lakossági energia- és vízigény kárára az víz- és energiazabáló iparág? Mennyire piszkosak a tiszta közlekedéshez szükséges gyárak? Vajon tudnánk jobban csinálni, mint ahogy most megy, és egyáltalán megéri ez az egész? Gyere velünk, és megtudhatod.