A Google semmibe veszi a személyiségi jogokat
Egy nemrégiben megjelent tanulmány rangsorolta az internetes cégeket, abból a szempontból, hogy mennyire tartják tiszteletben a netszörfözők személyiségi jogait. A keresőóriás sereghajtóként végzett a felmérésben.
Színes betűk, fekete osztályzat: a Google semmibe veszi a felhasználókat? © AP |
A keresőcég mellett a Microsoft sem teljesített túl fényesen, igaz a redmondi cég két fokozattal “enyhébb”, barna besorolást kapott, mely szerint a cégnél “komoly problémák” fedezhetőek fel a személyiségi jogok kezelése terén. Az online könyvkereskedés, az Amazon Bill Gates cégénél egy fokozattal került előrébb. A sárga besorolás annyit tesz, „jelentős hiányosságok” tapasztalhatóak a cég személyiségi jogokkal kapcsolatos hozzáállásában. A legjobban az online aukciós oldal, az eBay szerepelt, megszerezve a kék fokozatot, azonban egyetlen vállalat sem érte el a legelőkelőbb helyezést a PI felmérésén.
A kilencvenes években alapított szervezet közleményében úgy fogalmazott, a Google esetében „a személyiségi jogokkal kapcsolatos viszony a legnyersebben fogalmazva ellenséges, a legjobb indulattal pedig ambivalensnek nevezhető”. Ezzel szemben a Microsoft, amely néhány éve még a lehető legrosszabbul teljesített, valamelyest javulást mutat, ugyanis „az elmúlt években a vállalat bevezetett néhány kevésbé ellentmondásos lépést, amelyek nagyobb figyelmet szentelnek a személyiségi jogok kezelésének, s legalább életbe léptetett olyan szervezeti változásokat, amelyek hozzásegíthetik a céget a jogi problémák leküzdéséhez” – áll a PI tanulmányában.
A Googgle az immár szokásosnak nevezhető problémák miatt kapott fekete besorolást. A PI szerint a keresőcég nem teszi lehetővé a felhasználói számára, hogy kitöröljenek önmagukra vonatkozó adatokat, emellett olyan keresési naplófájlokat tart fent, amelyek akár személyi azonosításra is alkalmas információkat tárolnak, illetve a weben keresztül követik a Google Toolbar nevű kisegítő alkalmazás felhasználóit, s a sor még hosszan folytatódik. Azonban nem egyszerűen ezek a lépések aggasztották a PI tanulmányának szerkesztőit, hanem maga a tény, hogy egy ilyen méretű cég folyamodik a fenti lépésekhez. A tanulmány szerzői szerint a Google rossz eredménye részben „a cég piaci dominanciájának és az óriási méretű felhasználói bázisának is köszönhető”.