2007. május. 11. 16:08 hvg.hu Utolsó frissítés: 2007. május. 15. 12:39 Tech

A magyarok 60 százaléka még soha nem internetezett

Miközben naponta beszélnek a netezők számának növekedéséről, szinte soha nem kerül szóba az internetet nem használók jelentős rétege. Az NRC piackutató most a világhálót nem használók vagyis a hazai lakosság 60 százalékát kitevő populációra fókuszál elemzésében.

A 15-69 éves hazai lakosság 59 százaléka még sosem próbálta ki az internetezést, további 7 százaléknak pedig ugyan vanmár némi világhálós tapasztalattl, de nem szokott szörfözni. A világháló használatának mellőzéséért sokan a technikai lehetőség (számítógép- vagy internet-hozzáférés) vagy az ismeretek hiányát említik okként, de feltűnő, hogy az internetet nem használók egyharmada úgy gondolja, nincs szüksége az internetre.

A szubjektív indokok ugyanakkor rendszerint torzítják a valós helyzetet: ma már a lakosság nagy része valamilyen módon képes lenne internet-hozzáféréshez jutni, a „nincs rá szüksége” típusú válaszok mögött pedig sokszor az a jelenség áll, hogy sok esetben nem is tudják, mire használható az internet.

© NRC
A NetMark szegmentáció öt csoportot különböztet meg a világhálóhoz fűződő viszonya alapján. A 15-69 évesek egyötödét teszi ki az az internettel szemben elkötelezett csoport, amelynek tagjai nem csak ismerik az web kínálta lehetőségeket, de bíznak is az internetben és hitelesnek tartják az online tartalmakat – a világháló pedig fontos az életükben. Nem véletlen, hogy ebben a csoportban 73 százalék a rendszeres internetezők aránya, és az otthoni hozzáféréssel 97 százalékuk internetezik. A másik végletet az a 14 százaléknyi kívülálló csoport alkotja, amelynek az internettel kapcsolatban hiányosak az ismeretei és az átlagosnál nagyobb a bizalmatlansága, ráadásul a világháló nem is nyújt különösen hasznos tartalmakat számukra. E szegmensben mindössze 3 százalék szokott internetezni, és még az otthoni hozzáférést birtoklók közül is csak minden harmadik használja ki a lehetőséget. Míg az elkötelezett szegmens tipikus tagja fiatal, magas státuszú, nagyvárosban élő férfi, addig a kívülállók körében az 50 év felettiek, az alacsony státuszúak és a kisebb településeken élők vannak jobban reprezentálva.

Látható, hogy míg az elkötelezettek számára a hozzáférés biztosítása szinte automatikus internet használatot eredményez, addig a kívülállók esetében még az otthoni internet kapcsolat biztosítása is csak az esetek kisebbik hányadában ösztönzi a világháló használatát.

Hirdetés