A mobiltelevízió pár éven belül rendkívül népszerű lesz
A finn, brit, spanyol, és francia mobiltelevíziós (DVB-H) próbaüzemek egyértelműen igazolták a szolgáltatás iránti fogyasztói igényt, és fontos tanulságokkal jártak a kereskedelmi mobiltévés szolgáltatások lehetséges üzleti modelljét illetően is.
Televíziós csatornák mobiltelefonon. Kézben tartott tartalomipar © Nokia |
A mobiltévé iránti fogyasztói igény
Az angliai Oxfordban a próbaüzem folyamán mért adatok szerint a résztvevők 83 százaléka volt elégedett a szolgáltatással, valamivel több mint háromnegyedük (76 százalék) pedig arra számít, hogy a következő 12 hónap folyamán használni kezdi a szolgáltatást. Franciaországban a válaszadók 68 százaléka, Spanyolországban 55 százaléka lenne hajlandó fizetni a szolgáltatásért. Ugyanakkor a spanyol résztvevők közel 75 százaléka ajánlaná a szolgáltatást barátainak vagy családtagjainak.
Árképzési modellek
A próbaüzemek során kiderült, hogy a szolgáltatásért a felhasználók jelentős százaléka volna hajlandó fizetni, ami arra is rávilágított, hogy az iparág számára mekkora potenciális kereskedelmi haszon rejtőzik a mobil-televíziózásban. A kialakuló legnépszerűbb árképzési modellt a programcsomagért fizetendő havi előfizetési díj jelenti. A helsinki próba során a résztvevők a havi 10 eurót elfogadható díjnak tartották, míg Franciaországban a válaszadók 68 százaléka fizetne havi 7 eurót a mobiltelevíziós szolgáltatásért.
Tévézési szokások
A próbaüzemek során a televíziók és a hirdetők számára érdekes, új csúcsidőkre is fény derült. A nagy-britanniai eredmények szerint az ebédidőben elért nézői csúcs a hagyományos televíziónál magasabb volt, amely arra enged következtetni, hogy a felhasználók az ebédszünetben élvezik kedvenc műsoraikat. A francia válaszadók egy átlagos napon mintegy húsz percen át nézték a mobiltévét, a legtöbben korán reggel, ebédidőben, és este figyelték a műsorokat. A spanyol próbaüzem hasonló eredménnyel zárult: a felhasználók egész nap nézték a mobiltelevíziót, a csúcsidő pedig koraestére esett.
A próbaüzem érdekes kérdése volt, hogy vajon hányan néznek otthon mobiltévét. A francia és a spanyol próbaüzemben résztvevők csaknem fele állította, hogy főként otthon nézett mobiltelevíziót. A nagy-britanniai próbaüzem résztvevőinek majdnem harmada most látott először többcsatornás televíziót.
Tartalom
A próbaüzemek legegyértelműbb tanulsága az volt, hogy a felhasználók sokféle csatornát szeretnének nézni, de kifejezetten a mobiltelefonra szabott tartalmakkal. A legnépszerűbb tartalomtípusok között hírek, sport, zene, szappanoperák, és dokumentumfilmek szerepeltek. Az interaktivitás szintén fontos elvárás: a spanyol felhasználók több mint fele (58 százaléka) a rövidebb időtartamú televíziózáshoz megfelelő, speciális és interaktív tartalmakat szeretne látni. A finn próbaüzem során a san marinói és a monacói Forma 1 futam, és az UEFA Bajnokok Ligájának Liverpool-AC Milan mérkőzése szerepelt a legnépszerűbb 10 program között.
„Ezek a tesztek, és a jelenleg világszerte zajló próbaüzemek kulcsfontosságú elemei a mobiltelevízió fejlődésének, hiszen visszajelzést adnak a fogyasztói igényekről, és a nyereséges kereskedelmi szolgáltatások üzleti modelljeit is megmutatják” – fejtette ki Ilkka Raiskinen, a Nokia Multimedia Experiences részlegének alelnöke. „Rendkívül elégedettek vagyunk a mobil- és a televíziós iparágban dolgozó különböző vállalatok egész sorát megmozgató próbaüzemek eredményeivel. A tesztek nagyon hasznosnak bizonyultak a mobiltelevíziós iparágban érdekelt felek számára.”
A DVB-H technológiával hatékonyan sugározhatók televíziós programok a mobilkészülékekre. A DVB-H kiváló, a televízióban megszokott minőségű képet ad, kevesebb energiát kíván, és sokféle csatornát (akár ötvenet) tesz elérhetővé, így a mobilkörnyezetben ezzel a technológiával jelenti legnagyobb élményt a televíziózás. A Nokia 2006 nyarán mutatja be a Mobile Broadcast Solution 3.0 hálózati elemekkel felszerelt Nokia N92 készüléket, amely a meglévő mobiltelevíziós szabványokat legteljesebb mértékig felhasználó berendezés lesz a piacon. Piacbecsllések szerint szerint 2010-re világszerte közel 51 millió DVB-H készüléket adnak el.
| Finnország | Anglia | Spanyolország | Franciaország |
Pozitív reakció a mobiltévére | 58% szerint közkedvelt lesz a mobiltévés szolgáltatás | 83% elégedett a szolgáltatással | 75% ajánlaná másnak a szolgáltatást | 73% elégedett a szolgáltatással |
Fizetne a mobiltévéért | 41% | 76% | 55% | 68% |
Elfogadható havi előfizetési díj mobiltévére | €10 | - | €5 | €7 |
A mobiltévézés átlagos napi időtartama | Átlagosan napi 5-30 perc mobiltévézés | Egyfolytában 23 perc napi egy-két alkalommal | 16 perc | 20 perc |
Csúcsidő | - | Reggel, ebédidő, koraeste | Munkából hazafelé utazva este 7-kor és 8-kor | Reggel (9-10), délben (1-2), és este (8-10) |