Az Intel kutatása szerint a nőknek már nem idegen a technika világa
A Harris Interactive piackutató cég nemrégiben lezárult vizsgálta arra keresett választ, hogy milyen különbségek jelentkeznek a férfiak és a nők attitűdjében a modern technika alkalmazása terén. Az eredmények tanúsága szerint a nők minden eddiginél nagyobb mértékben használnak számítástechnikai megoldásokat a mindennapi életben.
„Az Intel tisztában van vele, hogy a nők fontos szerepet játszanak a modern technika elterjedésében. Szeretnénk megérteni, miként használják a nők az új megoldásokat, hiszen csak így tudjuk kielégíteni igényeiket” – magyarázta Dr. Genevieve Bell kulturális antropológus, aki a világ különböző tájain élő emberek technikahasználati szokásait vizsgálja az amerikai nők körében végzendő kutatásra megbízást adó Intel chipgyártó óriásnál. „A nők a világon mindenütt egyre inkább kihasználják a technika nyújtotta lehetőségeket munkahelyükön, társasági és párkapcsolataikban, valamint a családi és a lelki élet területén.”
A modern technikában otthonosan mozgó nelnevezése az Intel terminológiája szerint „Technology Involved Female”, azaz röviden TIF. Az e típushoz tartozó nők különböző generációk és társadalmi rétegek képviselői. Éppúgy megtalálható közöttük a technikai készségeket már szinte az anyatejjel magába szívó modern fiatal lány, mint a technikával munkahelyén vagy lelkes autodidaktaként ismerkedő, érettebb nő. A nemek közötti technikai szakadékot áthidalva az új nőtípus legifjabb képviselői a velük egykorú férfiaknál gyakrabban vásárolnak laptopot. A vizsgálatban megkérdezett fiatal nők fele nyilatkozott úgy, hogy következő számítógépe laptop lesz, míg a férfiaknál csupán 43 százalék volt ez az arány.
A technika egyre fontosabb a nők számára a hétköznapokban. Az Intel és a Harris Interactive közös felmérése szerint a nők éppen annyira kellemetlenül érzik magukat mint a férfiak (58 illetve 56 százalék), ha nem sikerül naponta legalább egyszer lehívniuk e-mail üzeneteiket. És egyre többet várnak el a technikától. Többségük (62 százalék) a férfiakhoz hasonlóan (66 százalék) szívesen veszi számítógépén az új lehetőségek megjelenését.
A nőket általában nem tartják fogékonynak a technikai újdonságokra, a kutatás eredményei ezzel szemben azt mutatják, hogy a szebbik nem tagjai élen járnak a vezeték nélküli internetezésben. A válaszok alapján több nő (39 százalék), mint férfi (29 százalék) gondolja úgy, hogy ez a laptopok egyik legfontosabb jellemzője. Míg a két nem képviselői nagyjából egyetértenek abban, hogy a repülőtér a leghasznosabb helyszín a vezeték nélküli internetezésre (férfiak: 51 százalék, nők: 48 százalék), több nő fogadna szívesen vezeték nélküli csatlakozási lehetőséget például az orvosi rendelőkben is (nők: 38 százalék, férfiak: 30 százalék).
„Jóllehet, a nők szívesen használják a technikát a mindennapokban párhuzamosan futó feladataik végzésre, életük megszervezésére és kapcsolattartásra, sokkal kevésbé toleránsak a gyenge teljesítménnyel szemben. A modern nő elfoglalt, és elvárja, hogy a technika az első pillanattól kezdve kifogástalanul működjön” – jelentette ki Bell.
Az Intel 2002-es „Laptop és életstílus” című felmérése óta számottevően nőtt a nők körében a laptophasználat gyakorisága. Ma a női felhasználók 87 százaléka véli úgy, hogy túl kockázatos lenne laptopját ruhatárban vagy csomagmegőrzőben hagynia, szemben a 2002-ben rögzített 59 százalékkal. Két éve a nők 54 százaléka nyilatkozott úgy, hogy megrémülne, ha laptopját nyilvános helyen felejtené, ma 87 százalék ez az arány.
A kutatás tanúsága szerint egyes területeken a nők még mindig elmaradnak a férfiak mögött. Ilyen például a számítógép-vásárláskor tanúsított magabiztosság. „A felmérés szerint a férfiak általában magabiztosabban vásárolnak technikai eszközöket” – mutatott rá David Krane, a Harris Interactive közpolitikai és PR-kutatásokért felelős alelnöke. „Az Intelhez hasonló vállalatoknak érdemes kiemelt célcsoportként kezelniük a nőket, és technikai oktatóprogramokkal segíteni őket.”
Lehet, hogy a nők nem annyira magabiztosak, mint a férfiak, de közel háromszor annyian vélik úgy, hogy a másik nem tagjai eltúlozzák számítógépes hozzáértésük mértékét (nők: 32 százalék, férfiak: 10 százalék).
A nők felzárkózásával párhuzamosan a technológiai vállalatok is megpróbálnak lépést tartani a gyengébb nem képviselőivel. „Ha technikáról van szó, a nők ugyanarra vágynak, mint a férfiak, vagy talán még többre is” – vélekedik Bell. „Mi nők azt szeretnénk, ha a számítógépünk is olyan lenne, mint kedvenc kis fekete ruhánk: megbízható és funkcionális eszköz, amely szükség esetén mindig kéznél van, és néhány kiegészítővel éppoly egyedivé varázsolható, mint gazdája.”
Bell szerint világszerte egyre több vállalat készít új termékeket a TIF-jelenségre reagálva. Külön szoftvereket fejlesztettek például arra a célra, hogy távol tartsák a gyereket bizonyos webhelyektől. A cégek különféle számítástechnikai termékekbe integrálják a vezeték nélküli internetezés képességét, hogy bárhol megadhassák felhasználóik számára a kívánt hozzáférést. Még az eszközök fizikai megjelenését is divatosabbra formálták. A rózsaszín laptopoktól kezdve a tükörrel és ruhaméret-átváltó funkcióval felszerelt divatos mobiltelefonokig, számos trend már az egész világon megjelent.