Hálózat hvg.hu 2011. július. 11. 15:19

Facebook kontra Google: magukba akarnak zárni

Mindkét webóriás arra törekszik, hogy a saját rendszerébe zárja a felhasználót. Pedig hosszú távon az lehetne a nyertes, amelyik nyílt rendszert kínál alternatívaként.

A Facebook nemrég letiltotta a kapcsolatok exportálására szolgáló funkciót, vagyis csak trükközések árán lehet átmenteni a facebookos neveket, emailcímeket és egyéb adatokat a Google+ rendszerébe vagy más szolgáltatókhoz. Nem ez az első jele annak, hogy a Facebook alternatív internetet épít, és valószínűleg nem is az utolsó. Ráadásul sokkal inkább a hirdetők érdekeit képviseli, nem a felhasználóiét. Ha a facebookozók panaszkodnak, süket fülekre találnak – a rendszer működik és a felhasználó élmény, amivel a többség elégedett, életben tartja.

Google+

Ezzel egy időben a Google sorra gyömöszöli bele a korábbi szolgáltatásait a Google+ projektbe, már nem működik együtt a Twitterrel sem - felfüggesztette a valós idejű keresést – hogy a Twitter helyét majd a saját szolgáltatása vegye át.

Az internet - ami elméletileg ugye globális számítógépes hálózatok korlátlan kapcsolata lenne -, egyre inkább egymástól elszigetelt, monopolizált rendszerek zárt világává alakul.

Nem mintha ez kizárólag a webóriások stratégiája lenne: az Apple az elmúlt éveket azzal töltötte, hogy olyan hardver, szoftver és webélményt gyártson, amely garantáltan kizárja a riválisokat - a vevő elemi érdekére hivatkozva - írja Matt Asay a The Register egyik posztjában.

AP

Az iCloud, az Apple új felhőszolgáltatása (a felhasználók a számítógépük vagy a mobiltelefonjuk memóriája helyett a gyártó által üzemeltetett szervereken tárolják az adataikat – videókat, képeket vagy zenefájlokat) sem felszabadítja a felhasználót, hanem még inkább bezárja a rendszerbe, melynek Steve Jobs kezében van a kulcsa. Pedig nem is lenne erre szükségük: a gyártástechnológiai gyakorlata miatt eleve nagyon nehéz vele versenyezni.

Ilyen a Google-nak is van: idén májusban indította el a felhő alapú zenetár-szolgáltatás tesztverzióját az amerikai felhasználói számára. Ingyen tárolhatnak húszezer számot, amit aztán letölteni viszont nem lehet. Streamként hallgathatják meg.

Algoritmus helyett kedvencek

A Google-t sokáig a nyílt rendszerekkel társították, de úgy tűnik, mára elveszítette korábbi arcát  – mára már az Apple vagy a Facebook is tanulhatna tőle. Az Android zártabb lett, jóllehet tavaly a kereső éves fejlesztői konferenciáján például Vic Gundotra alelnök azt mondta, az Androidot úgy fejlesztették, hogy elkerüljék a drákóki jövőt, amikor is egy ember, egy cég, egy eszköz, egy csatorna lenne az egyetlen lehetséges opció. Nyilvánvalóan az Apple-re és Steve Jobsra célzott, hiszen amíg beszélt, mögötte a kivetítőn az 1984 Macintosh-reklám ment. Ma pedig a Google kereső személyre szabott ajánlatokat ad – annak, aki utazni szeret, ahogy a korábbi kereséseiből kiderül, utazási irodákat és kedvezményes csomagokat ajánl, míg másoknak ugyanarról az országról politikai híreket dob ki.

 A Google nyilván valamilyen szinten megpróbál nyíltnak látszani – hiszen a hirdetői pénzét veszítheti el, ha felmerül, hogy nem elég széles körben keres. A kérdés csak az, vajon képes lesz-e a közösségi hálók versenyében győzni. Jelenleg úgy tűnik, a Facebook a „közösségi”, a Google pedig a „háló”. Az emberek nagy többségének van Gmail fiókja, és egyre többen használják a Gtalkot is. A Facebooknak jelenleg mintegy 750 millió felhasználója van, a Gmail-felhasználók száma is ekörül lehet. Most azon kell a Google-nak dolgoznia, hogy emellé sikerüljön „közösséginek” is lennie – máshogyan, ahogy a Facebook. A kommunikációra kell fókuszálnia, és sokkal nyitottabbnak kell lennie.

Facebook adatközpont

A Microsoft megpróbál lépést tartani velük – a kérdés csak az, hogy tud-e fejleszteni vagy venni olyan rendszert, amivel vezető pozícióba kerülhet. Ha ezek a cégek nem lesznek képesek szinkronban, nyílt rendszerben együttműködni, lesznek mások, akik csak az alkalmat lesik. Mint a Samsung például. A Samsung nem nagy hal az interneten, ám a nyílt internetre csatlakoztatható eszközök világában komoly szereplő. A Galaxy S II okostelefont áprilisban dobták piacra, azóta mintegy hárommillió darabot adtak el belőle, különösen nagy siker Dél-Koreában. 

Nyilván nem lesz almább az almánál, ahogy a Facebooknál sem facebookosabb egyik közösségi oldal sem. Jelenleg viszont a webóriások egymás sarkát taposva igyekeznek a közösségi hálójukat a lehető legzártabbá tenni. Csakhogy ez hosszú távon nem lehet nyerő stratégia. Hiába érte el a Facebook a 750 millió felhasználós határt, és hiába gondolják sokan, hogy a Facebook maga az internet, nyílt internetre, összekapcsolt hálózatokra, nyitott kommunikációra szükség van.

DuckDuckGo

Lehet, hogy még nem tartunk ott, de el fog érkezni az idő, amikor valamelyik techóriás nyílt alternatívát kínál – és amelyik először teszi, hosszú távon az lesz a nyertes. Addig is marad a lehetőség, hogy töröljük a Facebook-profilt, és Google kereső helyett DuckDuckGo-t használunk – ez a kereső garantáltan nem gyűjt adatokat a felhasználóról.