Sport Mészáros Sándor 2012. szeptember. 07. 11:26

A beugrás filozófiája a Forma-1-ben - exkluzív interjú

Nincs könnyű helyzetben Jerome d’Ambrosio, akinek a hétvégi Forma-1-es Olasz Nagydíjon az eltiltott Romain Grosjeant kell helyettesítenie a Lotusnál. Beugróként bizonyítani soha nem könnyű, de a belga pilóta a sok rossz közül a legkedvezőbb forgatókönyvet fogta ki – árulta el a hvg.hu-nak a mezőny legrutinosabb beugrója, Pedro de la Rosa, akivel az ilyen szituációk filozófiájáról beszélgettünk.

Mint ismeretes, Grosjean belgiumi manőverrel botrányhőssé avanzsált a száguldó cirkuszban, s a rajt utáni tarolását egyfutamos eltiltással honorálta az FIA versenybírósága, amely közel két évtizede nem hozott hasonló súlyosságú döntést. Ez hozta meg a várva várt lehetőséget a balesetsorozatot a spái pálya tévés kommentátorállásából szakértőként figyelemmel kísérő, egyébként pedig az eltiltott pilótát alkalmazó Lotusnál tartalékpilótaként dolgozó belga számára.

D’Ambrosio tavaly végigversenyezte az évet a sereghajtó, idén már Marussia néven induló Virginnél, így nem teljesen zöldfülű, ám kétségkívül kemény hétvége vár rá az évad utolsó európai összecsapásán. A Lotus a jelenlegi Forma-1-es mezőny egyik élcsapata, szakmai vélemények szerint az E20-as modell határozottan a legjobb konstrukció, ráadásul egy a 2007-es világbajnok Kimi Räikkönen személyében egy igazi klasszis lesz a viszonyítási alap.

Mint a hvg.hu az Autodromo Nazionalén a mezőny legrutinosabb beugrójának számító, így ezen a területen felbecsülhetetlen értékű tapasztalatokkal rendelkező Pedro de la Rosától megtudta: d’Ambrosio helyzete egyáltalán nem könnyű, de a sok rossz közül még így is a leginkább kedvező forgatókönyvet fogta ki a 26 esztendős belga, aki egyébként csütörtök délután látványos jókedvvel, a közönség bíztatását élvezve hangolt a hétvégére.

HRT

„Beugrani soha nem könnyű” – mondta a HRT rutinos versenyzője, aki korábban a McLarennél és a Saubernél is megélte a beugrás nehézségeit. „Ilyenkor csak egyetlen futam áll a versenyző rendelkezésére, hogy megmutassa a képességeit, ráadásul tudja is ezt és ez roppant komoly nyomást jelent. Egy tartalékpilóta a számára a folytonosság fogalma nem létezik, mert gondolhat arra, hogy ’majd a következő versenyen megmutatom. Az, hogy a beugrás elképesztő nyomással jár, az utóbbi néhány évben hatványozottan igaz, mert tesztelések sincsenek. Amire lehetőség van, az szinte csak a szimulátor.”

De la Rosa szerint d’Ambrosio számára a pénteki lesz a hétvége kulcsfontosságú napja, mert a két szabadedzésen ’fel kell vennie a ritmust’: „A hétvége folytatása már megy a maga útján, de a péntek sok mindent meghatároz, ezért ebben a helyzetben egyértelműen ez lesz a legnehezebb nap.”

A legjobb-legrosszabb beugrási forgatókönyveket firtató kérdésünkre adott válasszal De la Rosa azt sugallta, hogy a belga sofőr beugrása a létező legkedvezőbb körülmények között zajlik majd: „A létező legrosszabb forgatókönyv szerintem az, amikor valakinek Monacóban vagy Szingapúrban kell beugrani, szombat reggel. Abban az esetben csak néhány köröd van a reggeli tréningen arra, hogy ráhangolódj az autóra, a KERS-re a DRS-re és minden egyébre. Monza ebben a tekintetben kellemes helyszín, mert vezetői szempontból nem túlságosan komplikált pálya” – fogalmazott a spanyol.

De la Rosa sem vitatja, hogy egy olyan nagyágyú mellett bizonyítani, mint Kimi Räikkönen, egyáltalán nem ígérkezik egyszerűnek, ugyanakkor a hispán rávilágított: a belga sofőr komoly hasznot húzhat abból, hogy tavaly versenyzett Monzában, az ugyanakkor meglepheti, hogy egy igazán gyors autóba kell átülnie.

„Rendkívül nehéz” - felelte De la Rosa arra a kérdésünkre, hogy milyen megszokni azt a helyzetet, amikor a mezőny egyik leglassabb autójának számító Virgin után egy igazi csúcsgéppel kell száguldani. „Amikor egy lassú autóból átülsz egy gyorsba, teljesen megváltozik minden, felpörögnek az események. Ugyanez igaz fordítva is, mert nem egyszerű megszokni, amikor egy igazán gyors autóból ülsz át egy lassúba.”

A spanyol vándormadár szerint előnyt jelenthet beugrás esetén, hogy ilyenkor nem kell attól tartani, hogy leamortizálódik a versenyző karrierje, mert – mint fogalmazott – „minden illetékes tisztában van azzal, hogy mennyire nehéz dolga van egy beugró versenyzőnek, ennek megfelelőek az elvárások is.” Ezzel szemben az utóbbi két szezont a Lotusnál töltő, jelenleg a Caterham kötelékét erősítő, a hvg.hu által d’Ambrosio bevetésével kapcsolatban szintén megkérdezett Vitalij Petrov szerint egy ilyen helyzet akár nagyon jól is elsülhet.

„Személy szerint úgy gondolom, hogy ezzel a beugrással nem biztos, hogy tud állást szerezni magának, de hangsúlyozom, hogy ezt soha nem lehet tudni. Ha esetleg összehoz egy kiemelkedően jó eredményt, akkor viszont bizakodó is lehet a 2013-as idénnyel kapcsolatban” – fogalmazott a mélabús orosz, akiről az a hír járja, hogy a következő szezon előtt kikerülhet a királykategória vérkeringéséből.

Maga a belga egyébként annyit jegyzett meg az ilyenkor szokásos mondanivalókon túl, hogy „nem arra akarok összpontosítani, hogy mi lesz nehéz, hanem arra, hogy mit tudok elérni.”

párizsi olimpia 2024

Kovács Kokó István: Nem baltával rontok be az irodába

Gazdasági és jogi átvilágítást ígért a Magyar Ökölvívó Szakszövetség újonnan megválasztott elnöke, Kovács Kokó István. Atlanta olimpiai bajnoka a rá váró feladatok mellett beszélt arról, mekkora szerepe lehetett a politikának a megválasztásában, miként alakult a viszonya Erdei Zsolttal, miért indul nála hatalmas mínusszal a szövetségi kapitány, és hogy miért ilyen határozott a véleménye Imane Helif ügyéről. Interjú.