Lewis Hamilton a McLaren istálló fennállásának 150. pole pozícióját gyűjtötte be a Magyar Nagydíj időmérő edzésén: a brit egyértelműen favoritként szállhat harcba a győzelemért a vasárnapi összecsapáson, de nem titkolja, hogy tart a mellőle induló Lotus-reménységtől, Romain Grosjeantól.
Hamilton rajtelsősége a hétvége eddigi részében nyújtott teljesítmény fényében a legkevésbé sem volt meglepő, a szabadedzéseken villogó brit a kvalifikáció mindent eldöntő fázisában is dominált: közel fél másodperces előnnyel csípte meg a pole pozíciót a Lotus hungaroringi versenyképességét a 2. rajtkocka megszerzésével nyomatékosító Romain Grosjean elől.
„Nincs semmilyen titok” – felelte a Hungaroringen korábban két ízben is diadalmaskodó Hamilton arra a kérdésre, hogy mi a siker titka a mogyoródi aszfaltcsíkon – „Higgadtnak kell maradni minden körülmények között és kímélni kell az abroncsokat. Holnap a gumistratégia kiemelten fontos lesz, mert a kopás mértékét homály fedi.”
A rajtelsőséget megszerző brit a különítmény később délutáni sajtóértekezletén még a szokásosnál is lazább, már-már szemtelenül felszabadult volt, ami az új szerződése körüli mizéria fényében akár jelzésértékű is lehet. Míg a brit szeretne legalább annyit kapni a jövőben is, mint amennyi a jelenlegi – 15-16 millió euróra taksált – bére, addig a csapat a nehéz gazdasági helyzetre hivatkozva csökkenteni szeretné a fizetését és az alkudozás lassan komoly vitába fordulhat át.
Hamilton – aki idén eddig egy futamon, a Kanadai Nagydíjon tudott diadalmaskodni – egy újabb győzelemmel erősíthetné a tárgyalási pozícióját, ám tudja, hogy a forróságban, kanyargós pályákon általában jól muzsikáló Lotusszal Grosjean kemény ellenfélnek ígérkezhet. „A Lotus rendkívül erős a hosszabb etapokon, így nem bízhatjuk el magunkat” – mondta a McLaren versenyzője.
Grosjeantól az utóbbi időszak rajtbalesetei miatt is retteghet Hamilton és maga a francia is elismerte: ahhoz, hogy esélye legyen pályafutása első győzelmének megszerzésére, előbb az indulást kell túlélnie. „Előbb a pályán kell maradnom, aztán pedig meglátjuk, hogy mi lesz, hogyan muzsikál az autó. Ha úgy működik majd, mint Bahreinben és Kanadában, akkor szerintem lehet esélyünk egy jó eredmény megszerzésére” – fogalmazott a francia.
Noha a hétvége korábbi fázisában Sebastian Vettel nem villogott a Red Bullal, az időmérőn sikerült a 3. helyet megszereznie, maga mögé utasítva a másik McLarent, Jenson Buttont, valamint a Lotus finnjét, Kimi Räikkönent. Arra a kérdésre, hogy a hétvége korábbi szakaszában nyújtott harmatos teljesítmény összefüggésben volt-e a nyomatékgörbés trükk betiltásával, Vettel újfent leszögezte: „Nem olyan súlyosan érintett bennünket ez, ahogyan sokan gondolják. Eddig azért szenvedtünk, mert nem volt megfelelő a balansz. Ennek semmi köze nincs a nyomatékgörbéhez.”
Bár a hétvége előtt a közvélemény arra számított, hogy Fernando Alonso és a Ferrari a Hungaroringen is folytathatja a nagy nyári menetelést, a vörösök számára végül nem alakult túl jól az időmérő: a spanyol és csapattársa, Felipe Massa a 6-7. helyeken zártak, ami a vb-éllovas hispán szerint számukra nem okozott meglepetést.
„Tudjuk jól, hogy száraz pályán még nem vagyunk elég jók ahhoz, hogy csatázzunk a többiekkel. A versenyen általában javul a helyzet, így remélhetőleg az első négy-öt között lehetünk majd, amikor leintik a futamot. A cél az, hogy minél közelebb legyünk azokhoz, akik ellenfeleink a pontvadászatban” – mondta Alonso, aki 154 ponttal vezeti az egyéni tabellát.
Kedvező fejlemény volt a spanyol számára, hogy közvetlen üldözője, Mark Webber nem jutott tovább a Q2-ből, így a Red Bull ausztrálja – aki 34 ponttal van lemaradva a spanyoltól az összetettben - vasárnap csak a 11. pozícióból rajtolhat. Míg a legjobb tíz a Williams párosával, Pastor Maldonadóval és Bruno Sennával, valamint a Force India versenyzőjével, Nico Hülkenberggel egészült ki, addig Webberhez hasonlóan csalódást keltően szerepelt a két Mercedes is.
Nico Rosberg csak a 13. helyen végzett az Ezüstnyíllal, Michael Schumacher pedig a 17. pozícióban kötött ki. A német szupertandem rangidő tagja kerek-perec kijelentette, hogy az autó nem volt elég gyors: „Nem is tudtam volna jobb helyre kerülni” – kesergett a hétszeres világelső – „El kell fogadnunk, hogy ennyire nagy a lemaradásunk. Tisztában vagyunk vele, hogy a mai hőség és a pálya jellegének együttese nem kedvez nekünk, holnap azonban meg kell próbálnunk kihozni a legjobbat abból, amink van.”
Schumacher nyilvánvalóan nem keseregne, ha az előrejelzések valóra válnának és vasárnap esős időben zajlana a viadal, s hasonlóban reménykedik Alonso is. A meteorológusok szerint van esély az égi áldásra a verseny idején, ami – mint arra Vettel is rávilágított – műszaki fronton már nem igényel annyira speciális előkészületeket, mint a múltban: „Olyan, hogy igazi esős beállítás valójában már nem is létezik” – mondta az energiaitalosok kétszeres világbajnok címvédője.
Kovács Kokó István: Nem baltával rontok be az irodába
Gazdasági és jogi átvilágítást ígért a Magyar Ökölvívó Szakszövetség újonnan megválasztott elnöke, Kovács Kokó István. Atlanta olimpiai bajnoka a rá váró feladatok mellett beszélt arról, mekkora szerepe lehetett a politikának a megválasztásában, miként alakult a viszonya Erdei Zsolttal, miért indul nála hatalmas mínusszal a szövetségi kapitány, és hogy miért ilyen határozott a véleménye Imane Helif ügyéről. Interjú.