Néhány pilótától eltekintve alig valaki bánhatja mindazt, ami Sanghajban a vasárnapi Forma-1-es futam végére kialakult. Az már külön pech, ha valaki Räikkönennek vagy Alonosónak szurkolt.
A Forma-1 Kínai Nagydíjának 47. körében, a versenyszezon leggyorsabb és leghosszabb egyenesében az a hihetelten kép volt látható, hogy két másodpercen belül, 320 km/h tempóban egymás mögött repeszt a második helyért Räikkönen, Vettel, Button, Webber és Hamilton. És azt is elképesztő volt látni az 56 körös versenyen, hogy két körrel később a finn már 12 helyel hátrébb volt, és Button, akinek a harmadik kerékcseréjét elrontották a boxban, végül a regnáló világbajnokot is lenyomva, visszaszerezte az ezüstöt.
Az is reprodukálhatatlan, ahogy Mezei Dániel fejhangon visít Schumacher kicsúszásáról, hiába próbálja csitítani a mellette ülő másik kommentátor (Weber Gábor), aki nem csak nézett, látott is a pályán, jelesül, hogy a német csak simán kigurult a pályáról. Na, ilyen volt a sanghaji futam.
De kezdjük az elején!
Illetve: a végén. Mert hát végül is nem bizonyult hiábavalónak, hogy 1955 után ismét az ezüst nyilak indultak az első két rajthelyről Kínában. (Bármennyire is tűnt úgy, hogy ismét idő előtt megzabálja a Mercedes a versenygumikat, ez nem így lett.) Jó, persze, finomabban kéne bánni ezzel az "57 évet kellett várnia a Mercedesnek erre" szöveggel, elvégre a McLaren 1995 óta folyamatosan hajt ilyen motorokkal, és az utóbbi évtizedekben volt Ron Dennis, majd Martin Whitmarsh vezetése alatt leginkább ezüstnyíl-szerű is az autó, miközben több világbajnokot is adott a Forma-1-nek (Hakkinen, Hamilton). A Mercedes alanyi jogon azért mégiscsak most tért vissza a legnagyobbak közé. Épp a legjobbkor, mert az autógyártó részvényesei közt épp a héten akadt, aki megkédőjelezte az F1-ben való részvételt, és épp most zárul a Concorde szerződés tárgyalása is, amiben épp a Mercedes akar többet kicsikarni Ecclestone-ból - milyen meglepő, a történelmére hivatkozva.
Ám ez most mind teljesen lényegtelen, mert bár Schumacher alól a saját szerelői (a jobb első kerékkel bénázva) lényegében kikapták a Mercit, Nico Rosberg csont nélkül megszerezte az első futamgyőzelmét. És ezen a történelmi pillanaton (ami a németnek a 111. futamán sikerült, és akinek apja, Keke épp 30 éve lett F1-es világbajnok) az sem ront sokat, hogy "Britney" Rosberg rajt-cél győzelme volt a vasárnapi verseny legkevésbé látványos produkciója.
Rosberg után az özönvíz
Ha a végeredményt nézzük, azt, hogy Rosberg után Button és Hamilton állhatott a dobogóra, illetve hogy háromból harmadszor is megverte Webber Vettelt (az ausztrál, aki majdnem elrepült egy elrontott kanyarvétel után, az utolsó körre fordulva nyomta le Vettelt, aki viszont egy kerékcserével kevesebből megoldotta a futamot), és hogy Alonso lopakodó üzemmódban is messze lemaradva, de azért fényévekkel Massa előtt teljesíti a versenyt, lényegében az idei év eddigi erősorrendjét utatja. (Mivel nem esett az eső, a spanyol világbajnoknak szemernyi esélye sem volt úgy megbolondítani az erősorrendet, mint három hete Sepangban). Ahogy azonban e végeredményt statisztikai adattá degradáló sorrendig eljutott a mezőny, az minden vérbeli F1-rajongót nyálcsorgatásra ingerelt. Azért, mert nem csak a mezőny eleje, de a Caterhamet, a Marussiat, a HRT-t és az e futamon betliző Toro Rossot kivéve minden csapat minden versenyzője eljutott a futam során addig, hogy virtuálisan pontszezőnek mondhassa magát.
Nem arról kellett a marketing gépezentek szólnia, hogy hat világbajnok van a mezőnyben, meg ilyesmi*, azért, mert - az elsőt, Rosberget kivéve - mindenki harcolt mindenkivel. A verseny nem arról szólt, hogy az öt helyes rajtbüntetése miatt csak a 7. helyről startoló Hamilton (és az egy sorral előle induló Button is) csak elvileg volt esélyes a győzelemre, mert az mindent vitt, hogy Alonsónak, Vettelnek, Hamiltonnak, de még Buttonnak is valóban meg kellett harconia Di Restával (Sahara-Force India), Kobayashival és Perezzel (Sauber), sőt, a hamvaiból feltámadni látszó Williams-szel is (Senna, Maldonado). Aki ezen a futamon elaludt, az inkább válasszon más néznivalót magának!
(*Azt a siralmas közhelyet, hogy "Kimi Räikkönen visszatért" sajnos újfent elsütötte az MTV kommentátora, de Mezei Dániel inkompetenciája nem ezért nyilvánvaló. A lassan Palik László fénykorához mérhető kommentátor-balekké növekedésével kapcsolatban is inkább csak így, zárójelben jegyeznénk meg: a héten a hvg.hu-n megjelent Riskó Géza interjúban főnöke alaptalanul próbálta őt megvédeni, mert ha a királyi tévé fejlődni akar az F1-es közvetítésekben, akkor Mezeit le kellene cserélnie.)
Hol a Lotus? És a Sauber?
Bár mi pénteken már temetni kezdtük a fekete-sárga istállót, az eredményt látva belátjuk: nagyot tévedtünk. Räikkönen hosszú körökön át McLaren-szendvicsben utazott, és a táv háromnegyedéig még a dobogóra is eséyesnek látszott. Plusz Grosjean már lényegesen többre volt képes csak azzal, hogy megfogadta a tanácsot: nem az első körben kell megnyerni a versenyt. A francia a hatodik helyével megszerezte élete első F1-es pontjait is.
Räikkönen alól viszont féltucat körrel a vége előtt - egy Vettel által elkövetett előzési manővert követően - teljesen elfogyott a gumi, így búcsút intett nem csak az addig kibrusztolt második helyének, de a pontszerzésnek is. Érdekes momentum, hogy a finn lendületében az első törés nem itt volt látható, hanem megint a Webberrel való találkozáskor. Az első kerékcserét követően az ausztrállal vívott (megint csak vesztes) csatát követően Räikkönen túl sok teret vesztett. Az pedig, hogy egyel kevesebb kerékcserével próbálkozott, egész egyszerűen nem jött be.
Ha azt a mai faktumot, hogy a Mercedes három év után jutott el a futamgyőzelemig, abba a kontextusba helyezzük, hogy anno a McLarennek (amikor Merci-motorra váltott) négy-, Schumachernek (a Ferrarihoz szerződése után) pedig öt év kellett ahhoz, hogy világbajnok legyen, meg lehet érteni, Norbert Haug miért sírta el magát a futam utan, amíg Rosbergre várt a pódium alatt. Ugyanakkor még egy dologra oda kellene figyelni: a Sauber (Peter Sauber utolsó aktív évében, mert a svájci főnök megpendítette: ideje nyugdíjba mennie) útban van történelme legjobb szezonja felé. Ezt eddig a 2001-ben Heifelddel és Raikkonennnel a csapatversenyben elért 4. hely jelenti, de a 11 éve összeszedett 21 ponthoz képest már most 31-nél tart a Kobayashi-Perez duó. Ezzel pillanatnyilag éppen a negyedikek.
Hogy tetszett? | |
Hujber Dávid (f1-live.hu): Rosbergnek minden a kezére játszott, és most hatalmas kő eshetett le a szívéről, miután megszerezte élete első győzelmét az F1-ben. Kínában most nem esett az eső, de így is egy állandóan lüktető futamot láthattunk, köszönhetően részben a hibáknak is. A boxban ma semmi sem ment flottul, Michael Schumacher jobb kerekét nem rögzítették, Button bal hátsóját pedig csak nagy küzdelem, és 5-6 plusz másodperc árán sikerült. De a „szuper-stabil” Fernando Alonso sem bírta ki hiba nélkül, igaz, ő legalább pontot szerzett, míg Massa vesszőfutása tovább folytatódik. Hogy a „bikákról” is essen néhány szó: a rajtjuk gyenge volt, de a versenyben szépen fel tudtak zárkózni, bár Vettel, aki az utolsó métereken kapott ki Webbertől. |
Kovács Kokó István: Nem baltával rontok be az irodába
Gazdasági és jogi átvilágítást ígért a Magyar Ökölvívó Szakszövetség újonnan megválasztott elnöke, Kovács Kokó István. Atlanta olimpiai bajnoka a rá váró feladatok mellett beszélt arról, mekkora szerepe lehetett a politikának a megválasztásában, miként alakult a viszonya Erdei Zsolttal, miért indul nála hatalmas mínusszal a szövetségi kapitány, és hogy miért ilyen határozott a véleménye Imane Helif ügyéről. Interjú.