Már két és fél éve lerakták a sávolyi MotoGP-pálya alapkövét, ehhez képest ma se pálya, se csapat - a projekt célterülete pedig már egy éve érintetlen.
A magyar MotoGP-életet Talmácsi Gábor 2007-es világbajnoki címe lendítette fel, ami után annyira felbuzdult a hazai motoros és üzleti élet, hogy felmerült egy magyar gyorsasági-motoros világbajnoki futam ötlete is. Az eddigi legeredményesebb magyar motoros pályafutása azonban hamarosan másképp alakult. A következő szezonban bronzérmes lett az Aspar csapatával, majd szerződése szerint egy kategóriával feljebb, a 250 köbcentiméteresek között indulhatott. 2009 májusában azonban váratlanul bejelentette, hogy nem kíván többet a Balatonring Team színeiben versenyezni, mely csapatot éppen a tervezett versenypálya miatt, tulajdonképpen promóciós célokkal hívták életre.
Miután szakított a sportág emblematikus figurájával, Jorge „Aspar” Martínezzel, Talmácsi korábbi sikereit nem tudta elérni semmilyen más csapattal sem, sőt 2011-ben már csapatot sem sikerült találnia. Talma hiányában pedig a hazai érdeklődés is kisebb, félő tehát, hogy nincs is kinek felépíteni azt a sávolyi MotoGP-pályát. Arról nem beszélve, hogy a helyiek is aggódnak a jövő miatt.
A Balatonring Team mindenesetre Talma távozása után is tovább működött, a fiatal és tehetséges Németh Balázs lett a csapat pilótája. A szakítás miatt azért csalódott Jorge Martínez 2010 elején még úgy nyilatkozott, hogy egy felkészülési szezon után 2011-ben már egy ütőképes csapatot szeretne elindítani a Moto2-sorozatban. Ehhez képest jelenleg ott tartunk, hogy a 2011-es kiírásban Martínez csapatai továbbra is ott vannak mindhárom kategóriában (125 köbcentiméter, Moto2 és MotoGP), de egyiket sem Balatonring Teamnek hívják.
"Időpontjaink valóban nincsenek, de tudomásunk szerint a magyarországi projekt elindult, és megy a maga útján" - mondta a hvg.hu-nak Ignacio Sagnier, a MotoGP közvetítési jogait birtokló Dorna Sport kommunikációs igazgatója. - "Két évvel ezelőtt több, elsősorban formai jellegű megbeszélésünk volt a pálya magyar illetékeseivel egy MotoGP-futam megrendezésével kapcsolatban."
A befektetők anno valóban megtalálták a Balaton déli partján fekvő Sávolyt, ahol az alapkő letétele 2008. november 6-án meg is történt. A nagyszabású tervek szerint egy év múlva már meg is rendezték volna az első versenyt. A látványtervek lenyűgözőek voltak, de egyelőre pálya is csak körvonalakban van, murvával leszórva. Hogy miért, arról a Dorna nem tud közelebbi információt.
"A Dorna jelenleg is folytat tárgyalásokat, hogy tisztázzuk, a magyar futamra mikor kerülhetne sor. A cél tehát továbbra is adott. Bízunk Magyarországban mint egy MotoGP-futam megrendezése szempontjából fontos országban. Tudomásunk szerint a Balatonring jelenleg is építés alatt áll." A spanyol cég arról láthatóan nem tud, hogy az eltelt két és fél év alatt egy versenymotor sem robogott végig a pályán, egy éve pedig még egy gazt sem húztak ki az építési területen.
"Egyértelmű projektről lévén szó, bízhatunk a rendezési szándék komolyságában - tette hozzá Sagnier. - Ugyan nincs aláírt szerződés, de szerintünk a magyar fél is tudja, hogy nagy lenne az érdeklődés a verseny iránt." Az érdeklődéssel nem is lett volna gond, de a beruházással kapcsolatos pénzügyek nem a vártnak megfelelően alakultak, ami a válságnak is köszönhető.
A pálya teljes megépítéséhez ugyanis 80-90 millió euróra lett volna szükség, ez azonban csak hitel felvételével volt lehetséges. A hitelbírálat pedig elhúzódott. Az első, 2009-es futam ennek köszönhetően elmaradt, de még ez sem szegte kedvét a beruházóknak, akik 2009 októberében saját szakállukra megkezdték az építkezést.
Az anyagi háttér azonban csak a kezdethez volt elég, ezért a spanyol befektetők 15,3 milliárd forintos hitelt szerettek volna felvenni a magyar államtól, kérelmüket azonban a Magyar Fejlesztési Bank (és a mögötte álló Nemzeti Fejlesztési- és Gazdasági Minisztérium) 2010 márciusában elutasította. A beruházó Grupo Milton azonnal kifogásolta a magyar kormány viselkedését, a korábbi ígéret felmondását, hiszen így a projekt veszélybe, a sávolyi pályába több milliárd forintot beleölő beruházók pedig csapdába kerültek.
Alternatívát viszont senki nem kínált, így csak tovább csúszott minden, és a Nemzetközi Motorkerékpáros Szövetség (FIM) a 2010-es versenynaptárból is törölte az egyébként szeptember 19-ére kiírt sávolyi Magyar GP-t. Helyére a spanyolországi Alcaniz, és az ottani Motorland Aragón ugrott be, akárcsak 2011-ben. Már Jorge Aspar Martinez sem foglalkozik olyan lelkesen a félúton elakadt Balatonring Team projekttel. A csapat internetes honlapján az utolsó bejegyzés 2009. november 7-én íródott.
S bár a Dorna diplomatikus, egyre inkább úgy tűnik, a spanyoloknak elegük lett a hercehurcából. A pálya vagy egy itthoni futam beharangozásról már szó sincs, a kezdeti hurráhangulat után nagy a csönd. A Balatonring honlapján pedig csak ennyi olvasható: under construction.
A Balatonring Zrt. illetékeseit több próbálkozás után sem sikerült elérni telefonon.
Vincze Szabolcs
Márton ikrek: Ha az edző eléri a gyerekeknél, hogy higgyenek magukban, az az egész életüket elkíséri
Az egyikük a taekwondo első magyar női világ-, a másikuk olimpiai bajnoka. Egypetéjű ikrekként úgy hasonlítanak egymásra, mint két tojás, ugyanúgy gondolkodnak a világ dolgairól, befejezik egymás mondatait. De míg az egyikük taktikus, és néha kicsit talán túl is gondolja a dolgokat, a másikuk csak megy előre, és elsősorban az erejében bízik. Márton Luanával és Vivianával beszélgettünk.