Egészségünkre káros sztárok
Nicole Kidman állítja, az elektronikus Nintendo-keresztrejtvények tarják az elméjét fiatalosan, Madonna semlegesítené a radioaktivitást, Gwyneth Paltrow szerint a makrobiotikus diéta rákölő. Előfordul, hogy a hírességeknek fogalmuk sincsen arról, amiről beszélnek, pedig butácska kijelentéseiket a rajongók százezrei készpénznek veszik. A butaság pedig visszafordíthatatlanul terjed. Egy alapítvány szórólapot készített a bakikról, és a felvilágosítás célcsoportjai elsősorban a sztárok, csak utánuk a publikum.
Itt az új év - és a fogadalmak miatt - az új diéták és egészségi tanácsok időszaka. A magazinok pedig nincsenek híján a tanácsoknak, főleg ha a tanácsadó olyan prominens személyiség, mint Paltrow, Stella McCartney, Heather Mills McCartney vagy Carole Chaplin (Cherie Blair egészségügyi tanácsadója). De azért nem árt vigyázni, mielőtt valaki imádott sztárjának a kedvenc szokásait, esetleg tanácsait magáévá teszi, és hasznos dolog körbenézni, vajon mennyire megalapozott az állítás.
Ebben nyújt segítséget a Sense about Since alapítvány projektje, amiben amolyan Beszélnünk kell róla stílusban, 16 vezető kutató összeállította a tényeket a hírességektől származó áltudományos állításokkal szemben. A csúnya személyeskedéstől az alapítvány azt reméli, hogy a kínos reklám miatt a többi híresség ezentúl tartózkodik majd az alaptalan megjegyzésektől.
Tracey Brown a Sense About Sience alapítvány igazgatója így nyilatkozott a Guardian angol napilapnak a kampányról: „Frusztrált emberek egész évben küldözgetik nekünk a példákat azzal kapcsolatban, hogy sztárok olyan ötleteket támogatnak, amelyeknek semmi alapja nincsen. Amikor pedig ez megesik, a következményeket visszacsinálni nagyon nehéz. Tudjuk, hogy néhány híres embert nem érdekel a tudomány, sem a tények. De abban is biztosak vagyunk, hogy sokuk örül a lehetőségnek, hogy komolyabb felvilágosítást kaphat, arról a dologról, aminek a népszerűsítésére kérik őket. Akár azért, mert a rajongóikat komolyan veszik, vagy mert saját magukat komolyan veszik.”
Nicole Kidman a Nintendo új, felnőtteknek szóló, agytornáztató keresztrejtvény játékának a reklámjában azt állítja hogy „úgy érzem, hogy az agytréning fiatalítja az elmémet”. De Jason Braitwhite idegkutató, a birminghami egyetemről ezt cáfolja. Szerinte nincsen semmilyen kapcsolat az elmeműködés javulása és bármilyen agytréning játéknak a folyamatos használata között.
A szórólap negatív példái közül a legkellemetlenebb támadás Madonna önérzetét érte, mert ő nem csak egy reklám kedvéért, vagy megjegyzés szinten mondott butaságokat, hanem már szinte fehér köpenyes jelleggel fontoskodott. „Úgy gondolom, az egyik legnagyobb probléma a földünknek a nukleáris hulladék... ez az a valami, amibe belevágtam egy csapat kutatóval, hogy megtaláljuk a módját, hogyan semlegesítsük a radioaktivitást” - nyilatkozta az énekesnő az egyik angol napilap vasárnapi számában. Nick Evans, aki környezeti radiokémikus a Loughborough Egyetemen, ezt teljes nonszensznek titulálta. „Egy radioaktív dolog nem semlegesíthető, az egyetlen megoldás, hogy az anyagot az egyik helyről a másikra mozdítjuk, amíg a sugárzás magától lecsökken. Erre nincsen mágikus megoldás.”
Ezek mellett a híresség egójára nézve kínos állítások mellett ott vannak azok is, amelyek a közönségnek okoznak károkat. Egyrészt azért mert hihetőek, másrészt mert komoly félelmet keltenek. Heather Mills McCartney a legnagyobb meggyőződéssel állította, hogy a tejtől kövérek a mai gyerekek. Joana Lumley egy vegetáriánus weboldalon szimpla párhuzamot húzott a rák és a húsevés között. Gwyneth Paltrow is úgy gondolja, elkerülheti a rákot, ha csak természetes ételeket eszik.
Stella McCartney messzebb merészkedett. Egy magazininterjúban óvta olvasótáborát néhány bőrápolási és kozmetikai terméktől, mert hogy azokban ugyanaz az anyag található, mint a fagytalanító folyadékokban. A szóban forgó anyag neve propilén-glikol (a növényi glicerin és gabonaszesz mesterséges petrokémiai keveréke), aminek a használata igen sokrétű, és - bár nem a legnépszerűbb összetevő - a testápoló krémekben való jelenléte egyáltalán nem félelmetes.
A Sense About Sience alapítvány a röplapokat a sztárok közelében kívánja elhelyezni, olyan helyeken mint a Premier Liga VIP-részlege, az F1 aranypáholya vagy a légitársaságok repülőtéri VIP-várója, és persze mind több szóba jöhető exkluzív étteremben, klubban, ahol rendszeresen megfordulnak hírességek.
Az alapítvány szerint azért nem minden híresség beszél butaságokat. Pozitív példának felhozták Jamie Oliver sztárszakácsot és az illuzionista Derren Brownt, amiért maximális felelőséggel kezelik a tudományos állításokat.
Krisztina O'Brien