Hódítanak a sztárok illatai
Paris Hilton a tinik kedvence, a harmincasoknak Jennifer Lopez az ikon, a sportrajongók David Beckham szerint öltöznek, a rapperek P. Diddyre akarnak hasonlítani. Mi sem jobb azonosulás, mint hogy a nevük által fémjelzett illatfelhőbe burkolózzunk. Mindenesetre a legújabb piackutatások ezt mutatják.
Az Euromonitor International nevű chicagói piackutató cég legfrissebb felmérései szerint a sztárokról elnevezett parfümök a legkelendőbbek. A zene mogul Sean (Diddy) Combs parfümje a Sean John Unforgivable például (amelynek betiltott reklámklipjéről már korábban írtunk mind között a legnépszerűbb, és 70 millió dollárt hozott az Estée Lauder-nek. Ha ezt a számot össze vetjük az évek óta a piacon levő, és igen népszerű Davidoff’s Cool Water-rel, amely 140 millió nyereséget hozott a nemzetközi eladásból, akkor több mint jó döntés volt a rapper-től, hogy népszerűségét kihasználva betört a kozmetikai piacra, az EL-től pedig, hogy a licencet megvette.
Az Amerikában legnépszerűbb hét sztár-illat több mint 350 millió dollár nyereséget hoz alkotóinak, és ebből általában néhány százalék körül jár annak, aki a nevét adja az üveghez.
A Forbes című amerikai magazin szerint a hét csúcs illat, a már említett Sean John Unforgivable (75 millió $), Elizabeth Taylor White Diamondja (61 millió $), Sarah Jessica Parker és a Lovely (57 millió $), Britney Spears Curious nevű kreációja ( 55 millió $). Ezt követi J.Lo ,Glow és Still nevű illatokkal (47 millió $ és 30 millió $), a sort pedig megint Spears zárja a Fantasy-vel és 28 millió dollár nyereséggel. Ez a lista a 2006-osak eladási mutatók alapján készült, így még nem tartalmazzák David és Victoria Beckham, DVB parfümjét, amelyet a hírhedt sztárpáros nemrég Amerikában is piacra dobott, és minden bizonnyal hasonlóan teljesít majd.
Arról, hogy ténylegesen mennyi jár a profitból a sztároknak konkrét számokat természetesen nem tudhatunk, de a szépségiparban a teljes árbevétel 5-10 százaléka az általános részesedés, ráadásul emellett a licenc szerződés aláírásakor a sztárokat már előre egy nagyobb összeg is megilleti. Tehát ez
igen minimális munka és ráfordítás mellett is általában több millió dollárt jelent.
A folyamat pedig igen egyszerű. Az „alkotók”, azok, akik a polcokra juttatják a parfümöt - olyan kozmetikai cégóriások mint a Estée Lauder vagy a Coty - kikevernek egy pár illatot. A híresség ezután egy kis használattal kiválasztja azt, amelyik hosszabb távon is tetszik neki. Ezt követi egy kis dizájn, a sztárt, és a hozzá kapcsolódó imázst legjobban szimbolizáló üveg megtervezése, csomagolás és egy vad reklám kampány. Ezt legtöbbször egy pár szexi kép, vagy csábító képsorok jelentik, de például Sarah Jessica Parker vette a fáradtságot, és a bemutató napján a new yorki Macy’s áruházban minden üveget dedikált.
Ma már a hirességek nevén futó parfümüzlet annyira jövedelmező, hogy a piacon sokkal nehezebb a kozmetikai cégeknek a saját termékeik új verzióit hatékonyan reklámozni. Ráadásul sokkal drágább egy illatnak imázst vagy kapcsolódó életérzést kölcsönözni. A sztárokat ez már mind megvan, így lényegesen olcsóbban jön ki a marketing része a gyártásnak.
„Az 50-es 60-as években, amikor olyan tervezők jöttek divatba mint Christian Dior vagy Givenchy, könnyebb volt a parfümjeiket reklámozni és eladni, mert nem volt ekkora verseny a piacon. Manapság rengeteg pénzt emészt fel, hogy egy divatház parfümjét népszerűsítsék, az illatcégek tehát sokat nyernek azokon a neveken, amelyek már rendelkeznek imázzsal.” - meséli Henrik Vejlaard szociológus, író, a Divat anatómiája című könyvében.
Jennifer Lopez ötödik illata februárban jelenik meg, Deseo néven. Mindez annak ellenére, hogy az énekesnő utolsó lemeze óriás bukás volt, és a filmjei sem remekeltek a mozis listákon. Ez azonban nem befolyásolta, hogy kozmetikai szerződései a húsz leggazdagabb amerikai előadó közé emeljék 2006-ban (ugyancsak a Forbes felmérései szerint).
Ugyanez igaz Britney Spearsre is, akinek két parfümje szerepel a legkeresettebbek listáján, pedig a sztár már régóta nem a tehetségéről híres, hanem felelőtlen életstílusáról és meggondolatlan döntéseiről. Az elvonók tömege és a gyermekeiért folytatott bírósági csata ellenére Elizabeth Arden nem hezitált, amikor újabb szerződést kötött Spears-sel, és augusztusban a harmadik parfümjét, a Believe-t is piacra dobta, kellemes nyereséggel.
Ezek után nem csoda hát, hogy a Beckham házaspárnak - legyenek akár milyen bosszantóak is az amerikaiak számára - a DVB His és Hers lesz az első üzleti fogásuk. És rejtély, hogy vajon Madonna miért hiányzik a piacról. Az mindenesetre megjósolható, hogy Lindsay Lohan, vagy akár Nicole Richie nevével hamarosan találkozunk a kölnisüvegek cimkéin is.
Krisztina O'Bren