2007. december. 27. 12:35 MTI Utolsó frissítés: 2007. december. 27. 12:34 Shake

Rongyrázás és világsztárok az orosz vállalatok évzáró bulijain

Madonna, Bruce Willis, John Travolta, Christina Aguilera - ilyen világsztárok díszítik manapság egy-egy jól menő orosz vállalat év végi buliját.

A nem túl nagy vállalatok olyan együtteseket hívnak meg desszertnek, mint például a Boney M, amelyből már több csapat is fellép világszerte, és egy fél órára 10-15 ezer euróért (2,5-3,8 millió forintért) kapható. De moszkvai rendezvényszervezők állítják, hogy vannak egykor népszerű együttesek, amelyek kizárólag azért állnak össze újra, hogy szilveszter táján Oroszországban keressenek egy kis pénzt.

A világsztárok is rájöttek, hogy hol van bőven pénz, és nem nagyon kéretik magukat. Madonna például már jóval első moszkvai koncertje előtt "szerepelt" az orosz fővárosban: egy vállalati estélyen, még csak nem is énekelt, hanem pusztán jelenlétével tüntetett, nem tudni, mennyiért.

Bruce Willis amerikai filmsztár első ízben mindössze 50 ezer euróért (12,7 millió forintért) lépett fel, de másodjára már 600 ezer dollárt (105,6 millió forintot) kért, és megkapta. Egy igazi nyugati sztár általában úgy 200 ezer dollárba (mintegy 35 millió forintba) kerül egy estére, ennyiért kapható például John Travolta. A rekorder az árat tekintve valószínűleg Jennifer Lopez: 1,5 millió dollárt (268 millió forintnyit) kapott jelenlétéért egy moszkvai vállalati bulin. A kisebb cégeknél népszerűek az orosz sztárok is, akik csak valamivel olcsóbban kaphatók.

Az eddigi legdrágább orosz szilveszteri vállalati buli 352 millió forintnak megfelelő összegbe került 14 ismert művész fellépésével, fantasztikus dekorációval, egzotikus étkekkel. Átlagosan a legnagyobb cégek 200-300 ezer dollárt - mintegy 35-53 millió forintot költenek a nemes célra.

Az Oroszországban működő külföldi vállalatok vezetői átlagban 30 ezer dollárból (mintegy 5,3 millió forintból) igyekeznek megúszni az év végi bulit, de úgy járhatnak, mint az a szállítmányozó cég, amelynek rakodói saját vodkával jelentek meg, s végül a bútort dobálták az utcára az ablakokon át.

De a sztárok divatja is múlandó. Idén inkább az érdekesség a fontos: az egyik nagyvállalat estjén például a dolgozók egy sikeres tudományos-fantasztikus film nyomán kosztümökben, különleges effektusokkal mentették meg a világot. A leglátványosabb rendezvények közül a pálmát a TNK elnevezésű cég vitte el. A 700 meghívott vendég között voltak a világ számos jelentős olajcégének vezetői, akik közül néhányan a virtuális színpadon megjelenő holografikus önmagukkal folytattak párbeszédet. A kisebb cégeknél azonban mindez lassan a múltba vész: egyszerűen elviszik egy pár napra külföldre munkatársaikat, ami sokszor érdekesebb és főleg feltétlenül olcsóbb, mint valami sztár meghívása.