Merész rákellenes kampány Angliában
Emma Duncan, 33 éves menedzser küzdelmet vív a mellrákkal. Közben pedig vállalta, hogy félmeztelenre vetkőzve közreműködik az angol Rák Kutatásért alapítvány All Join Together kampányában.
Emma Duncan és a kampányfotó Komoly mosoly |
„A gumikacsák ötlete onnan jött, hogy legyen egy dolog a fürdőszobában, ami emlékeztet minket arra, hogy ellenőrizzük a mellünket. Ez nagyon fontos dolog. Én is a kádban fedeztem fel, hogy a mellemben csomó van, ha nem ellenőriztem volna őket rendszeresen, lehet, hogy már késő lett volna mire máskülönben tudomást szerzek róla.” mondta Emma.
Ezek a kacsák az alapítványnak készültek és a támogató boltokban megvásárolhatók lesznek Tracey Boyd (aki ugyancsak divattervező) hasonló kacsájával, Boydie-val, együtt. Az alapítvány azt szeretné, ha Soapstar-ról és Boydie-ról mindenkinek Emma és a mellrák veszélye jutna az eszébe, mert ez a nőket tizedelő betegség gyógyítható, ha időben felfedezik.
A 33 éves menedzser két éve találkozott a rákkal először. A tragédia nem érte meglepetésként, édesanyja is ennyi idős volt, amikor mellrákban meghalt, nagymamáját pedig 42 évesen vitte el a betegség. Emma örökölte a BRCA 1 nevezetű hibás gént, ami 50-80%-ban esélyessé tette őt, hogy a kór kifejlődjön a szervezetében. A BRCA génvizsgálattal ma már lokalizálható és hordozója Nagy-Brittaniában kérheti mind a két melle levételét közegészségügyi hozzájárulással.
Emmának 2003-ban csak a második csomó felfedezése után után távolították el a melleit és a kemoterápia mellett azóta átesett néhány más műtéten is, amellyel megpróbálták visszaállítani keblei eredeti formáját.
Emma erre így emlékezik: „A mellrák ténye mindig velem van, ott van a tudatalattimban, mindenütt. Vannak szomorú napjaim, amikor úgy érzem, ezt túl nyomasztó elviselni, pedig ez az érzés most már örökre velem marad. De aztán a diagnózis megállapítása óta eltelt minden egyes évfordulóval ez egy kicsit enyhébb lesz.”
A fotózás egyébként kemény munka volt. Hosszú órákig kellett mozdulatlanul állni, amíg a testfestő elkészül, ezután pedig Emmának nagyon óvatosan kellett mozognia, nehogy a festék elkenődjön. Emellett természetesen lehetőleg úgy pózolni, hogy az első kép tökéletes legyen, még mielőtt a testfestést kár éri, ami nehezen elvárható valakitől, akinek egy csepp tapasztalata sincs a fotózásban. Ráadásul mindezt félmeztelenül.
„Amit az alapítvány tőlem kért, furcsa és különleges dolog volt. Merész és ijesztő meztelenül mutatkozni. Vannak lelki gondjaim azzal, ahogy a mellemet helyreállító műtétek után mutatok, és gondolom minden túlélő társam hasonlóan érez. Idegeskedtem, hogy mindenki engem fog nézni, de egyáltalán nem így történt. A fotózás inkább felszabadító érzés volt. És nagyon tetszenek a képek. A rák miatt mostanában már nem tervezek előre, inkább a mának élek és így mérlegelem a lehetőségeimet is. Ezért döntöttem úgy, hogy megcsinálom a kampányt, mert lehet, hogy többet erre nem lesz alkalmam - meséli a fotózásról Emma, majd a humorérzékét el nem vesztő nő még nevetve hozzáteszi - "Legalábbis nagyon remélem hogy nem!”
Angliában több mint 44 ezer nőt diagnosztizálnak mellrákkal évente és a korai felismerés kulcsfontosságú a túlélés szempontjából. Az All Join Together kampány célja, hogy felhívja a nők figyelmét arra, senki sem kivétel, mert a mellrák a leggyakoribb betegség az Egyesült Királyságban.
A Soapstar-ból és Boydie-ból befolyt összeget az alapítvány teljes egészében rák kutatásra fordítja, ezért nagyon bíznak a kampány sikerében. Ami már most látható, hogy a kacsák lesznek a karácsony egyik legkeresettebb ajándékai, mert az alapítvány weboldalát elárasztották az érdeklődő vásárolni vágyók, és az Ebay-en máris dupla áron kapható az a pár promóciós darab, ami elkészült belőlük. Valószínű, hogy siker esetén egyre több sztár csatlakozik majd a „kacsatervezők" köréhez, és akkor lehet, hogy egyszer minden fürdőszobában lesz egy különleges, emlékeztető gumikacsa. Néhányuk, nem kétséges, életet ment majd.
Krisztina O'Brien