Egy Oscar-díj a presztízsen túl leginkább a marketing területén hozza a legkézzelfoghatóbb eredményeket a díjnyertes film alkotóinak, producereinek. De a turizmus területén is jelentős hatása lehet egy film sikerének. Új-Zéland például sokat profitált a Gyűrűk Ura, és a Hobbit népszerűségéből, de vannak még egyéb példák is a filmek turizmus-élénkítő hatására. Vajon mennyire számít a fotgatási helyszín kiválasztása a turizmus szempontjából?
Miután 2004-ben, az Új-Zélandon forgatott Gyűrűk Ura trilógia napvilágot látott, az országba érkező turisták 6 százaléka a filmet említette elsődleges indokként az utazási célpont kiválasztásakor. Hasonlóan felélénkítette az új-zélandi turizmust, amikor 2012-ben kijött a Hobbit trilógia első része. A statisztikai adatok szerint a premiert követő 7 hónapos időszakban a külföldi turisták száma 10 százalékkal növekedett az előző évihez képest. - derül ki a BBC cikkéből.
Léteznek azonban olyan turista-csalogató helyek, amelyek megfordítják a dolgot, és nem egy filmben jelennek meg helyszínként, hanem ők maguk utánoznak egy híres és népszerű díszletet. Ilyenre példa a kínai Zhangjiajie Nemzeti Park, mely az Avatarban látható hegyes vidéket idézi meg. A kínai park üzemeltetői odág mentek, hogy az egyik hegyet konkrétan Avatar Hallelujah hegynek nevezték át, miközben ismert, hogy az Oscar-díjas alkotást teljes egészében CGI technikával vették fel. Később vita is alakult ki a film rendezője, James Cameron és a kínai park között, mivel Cameron ellentmondó nyilatkozatokat adott arról, hogy a kínai hegyek ihlették-e a film díszletvilágának megalkotásában.
Erik Sellgren, a filmturizmusról (Film Induced Tourism) könyvet is író szakértő szerint sok függ attól, hogy az adott film mennyire "használja ki" a forgatási helyszín adottságait: mennyire hangsúlyos a film világában a környezet, mennyire ad új infókat az adott a helyről, és hogy képe-e izgalmassá tenni mások számára a forgatási helyszínt.
A Gettómilliomos (Mumbai), az Elveszett jelentés (Tokyo) és a Sztárom a párom (Nyugat-London) mind jó példák arra, amikor a film ügyesen építi be a történetbe a helyszín sajátosságait - vallja Sellgren.
A BBC megkérdezett néhány szakértőt is arról, hogy az idei jelöltek közül potenciálisan melyik film generálhat az említett példákhoz hasonló turista-áradatot. Matt Maytum filmes újságíró szerint a Mielőtt éjfélt üt az óra például egész sok ember érdeklődését felkeltheti a görög szigetek iránt. "Ez a film szinte már a nevetségességig eltúlzott szépségben tünteti fel a görög tájat" - állapítja meg Maytum. A legjobb film kategóriájában jelölt Nebraska már címében is nyilvánvaló utalást tesz, de a filmben is hangsúlyos szerep jut a nebraskai táj hatalmas szélfútta mezőinek, ám ez nem valószínű, hogy turisták ezreit vonzaná az USA közepén található államba.
A BBC összeállítása azonban felhívja a figyelmet arra, hogy a Nebraska-t rendező ALexander Payne előző filmje, az Utódok tudatos Hawaii-imázsfilm is volt egyben. A szigetcsoporton azóta már a filmhez kapcsolódó túraútvonalakon is végig mehetnek a film kedvelői.