Miért van az, hogy a szépségideálokhoz való alkalmazkodás kényszere a nőket sokkal súlyosabban érinti, mint a férfiakat? Mennyire hatásosak azok az "ellentrendek", amelyek a belső szépség és az önelfogadás üzenetét közvetítik? A női szerepekről, a szépségideál változásairól és a Dörmögő Dömötörről vitáztott öt szakember.
"Szép vagyok" - kérdezi a tinilány a Youtube-ra feltöltött videójában. "Nálad ocsmányabb görényt még nem láttam, húzódj be a szobádba " - szól az egyik válasz. Eszetlenül kiszolgáltatják magukat a lányok bizonytalanságuk miatt, véli Réz Anna filozófus. Aki ekkora közönség előtt exponálja magát, az azt az érzést kelti, hogy „lőhettek rám”. Ez azt jelentené elvileg, hogy el bírja viselni a kritikát. Épp ellenkezőleg: a lányok nem tudják, minek teszik ki magukat. De van még ennél szomorúbb verzió is: ha mindegy, hogy milyen visszajelzést kapnak, csak kapjanak valamit.
A Bálint Házban öt nő gyűlt össze, hogy megtárgyalják a női szépségideál rákfenéit. Adamik Luca, modell, Almási Kitti, pszichológus, Lőrincz Dalma, médiaszociológus, Mannheim Patrícia, a Plus Size Model Agency Budapest tulajdonosa, Réz Anna filozófus arról diskurált, hogy a tévét bekapcsolva, a magazinokat és az óriásplakátokat nézegetve nőkbe sulykolt ideális test tehres elvárásként csapódik le, sokszor testképzavarral párosul, és az ezzel összefüggő betegségek is egyre gyakoribbak.
A tinikorban siklik félre a legtöbb lány az énképépítésben. Ebben az életkorban nehéz olyasmit lerakni az asztalra, ami mint érték megjelenik. Kivéve, ha valaki élsportoló, vagy ügyes irodalmár, de ők egy szűk réteget fednek le. Feszegetik a fiatalok a határaikat, hogy mitől lehetnének különlegesek, ami kapcsán kialakulhat az identitásuk - mondja Almási Kitti.
Uniformizált magyarok
Ez egyébként nem csak a tinédzserekről szól, a magyarok nem arról híresek, hogy nagy önismeretük lenne. Ez összefügg az iskolarendszerrel is, ugyanis uniformizáló a nevelés a pszichológus szerint. Az a lényeg, hogy mindenki egyformán jól tudjon. A magyar iskolákban nem arra fókuszálnak, hogy mit tudnak vagy mit gondolnak másképpen a diákok. A dolgozatokat is ugyanúgy javítják: legyenek benne a kulcsszavak, a tartalom nem lényeg. "Ezért rengeteg egyforma ember van. A legfájdalmasabb dolgok egyike, ha valaki átlagos, és nem reagálnak rá az emberek. A fent említett "ide lőjetek" legalább valami reakciót válthat ki: lájkban, fikázásban, bármiben" - teszi hozzá Almási Kitti
A Dörmögő Dömötör is rossz példát mutat
Lőrincz Dalma médiaszociológus szerint már egészen kiskorban elkezdődik a félrenevelés. Az ELTE egy korábbi kutatására hivatkozott, amiben gyerekmagazinokat elemeztek. A Dörmögő Dömötörben például a kisfiú karakter úgy dicsőül meg, hogy megjavít egy gépet, a kislány maci pedig csak nézi, majd azt mondja a végén: "jajj de ügyes voltál!" A szakember szerint már itt kezdődik a szerepek leosztása. A hercegnős magazinokból a megkérdezett kislányok azért akartak a hercegnőkre hasonlítani, mert azok szépek. "A lányok azt látják, hogy a tankönyvek illusztrációiban is a kislány karakterének az a lényege, hogy szép legyen, nem pedig az, hogy csináljon valamit" - véli Lőrincz.
Az újság rosszabb a tévénél
Mi rombolja súlyosobban az önbizalmat, a tévé vagy a magazinok? Lőrincz Dalma szerint egyértelműen azt látni a statisztikákon, hogy a nőket zavarja a kinézetük. "Egy kutatás szerint a sokat tévéző férfiaknak ugyanannyi marad az önbizalma, míg a sokat tévéző nőké egyértelműen csökken, de a magazinoknál kiegyenlítettebb a dolog. Tehát az újságok rosszabb hatással vannak az önbizalmunkra. Ennek az lehet az oka, hogy a sorozatokban, a filmekben lehetőség van arra, hogy a karaktereknek több dimenziója legyen, míg a képeken csupán a kinézet marad, ott a szépség maga a dimenzió" - mondta.
Okleveles szépség
Almási Kitti szerint nagyon sok nőnek az a célja, hogy ha bemegy valahova, akkor magára vonzza a tekinteteket és felfigyeljenek rá. Rengeteg olyan nő van, aki nagy hangsúlyt fektet arra, hogy az első benyomás nagyon ütős legyen, de aztán sajnos ezt csalódás követi- Egy portfólió, egy modellszerződés csak arra kell sok fiatal lánynak, hogy papírjuk legyen arról, hogy szépek. Mannheim Patrícia, a Plus Size Model Agency budapesti testesebb modellekkel foglalkozó cég vezetője ezt megerősített: "a hozzám eljövő lányok 60 százalékának eszébe sem jut, hogy modell szeretne lenni. Csak annyit akarnak, hogy kapjanak egy visszajelzést, hogy szépek, lesz olyan pasi, aki elveszi őket feleségül" .
Ki ma a szépségideál?
Mannheim Patrícia szerint nem is olyan könnyű a nők dolga, ha szépségideált kell választaniuk. "Régen mindenki úgy akart kinézni, mint Marilyn Monroe, ma azonban ez már nincs egy típus. Azt tapasztalom, egyre tör elő a természetesség, a természetes szépség" - fogalmaz .
"Gimnáziumban volt egy túlsúlyos évfolyamtársam, mégis őt tartottam a legszebb lánynak az iskolában, olyan kisugárzása volt" - kapcsolódik be a beszélgetésbe Adamik Luca, modell, akit szakmája révén, kizárólag sovány emberek veszik körül. "Szerintem azért nincsenek ma már akkora ideálok, mint Marilyn Monroe, mert túltelített a modellszakma, és kevesen növik ki magukat ikonná"- véli a nő, aki ugyancsak ebben az irigyelt szakmában próbál érvényesülni. Szerinte el kellene jutni oda, hogy ne legyen egyértelmű , mi az, hogy szép: "az a szép nő, aki önmagával rendben van".
Divat az álgömbölyűség
"Kutatásaim során modellek helyett a színésznőket néztem, és azt találtam, hogy most az 'álgömbölyűség' a divat. Ez azt jelenti, hogy az olyan kedves, kerek arcú színésznők a menők" - számol be tapasztalatairól a médiaszociológus. Emma Stone például nyaktól lefelé soványak, de kerekede arcával a gömbölydedség illúzióját kelti. Lőrincz Dalma szerint mostanában olyat választunk a korszak meghatározójának, akinek van egyénisége, aki 'vagányan furcsa.
Almási Kitti pszichológus rávilágított, hogy a „szépet” tudományos szempontból is meg lehet határozni – szimmetria, szemtávolság, az arc különböző arányai és egyebek szempontjából. De az is fontos a szépség meghatározásakor, hogy korábban mi volt, illetve most mi a nők szerepe. Régen a szépség volt az egyetlen kitörési lehetőség a nők számára, ez mára megváltozott.
Mégis még találkozunk a férfiak "klasszikus" hozzáállásával: legyen szép a nő, de a kritikus pillanatokban maradjon csöndben. Azt csinálja, amit a férfi akar, ne nagyon akarjon dolgozni, ne legyen domináns. Egyre több férinak imponál az is, ha a nő önálló. Az válik hitelessé és vonzóvá, aki a szépségén túl egyebet is fel tud mutatni.