Plázs hvg.hu 2012. szeptember. 14. 13:30

Betépünk az oxigéntől? 10 tévhit a repülőkről

Le kell ütni a pánikoló utast, aki 10 kilométer magasságban ki szeretné nyitni az ajtót? Beszippant a vécé? Gazdagok a pilóták? Most minden kiderül.

10 tévhitnek járt utána a Skyscanner, hogy végre megtudjuk, tényleg betéphetünk-e az oxigéntől és hogy nyitható-e az ajtó menet közben.

Jó kedvünk lesz, ha magasan repülünk?

Nem igaz. Az elmélet szerint a magasban kevesebb az oxigén, és ez valamiért jókedvre derít. Ez nem igaz, mivel az utastérben kabinnyomás uralkodik, vagyis a földi viszonyokat szimulálja. Nincs legalizált drog a fedélzeten, semmilyen formában.

sxc.hu

Az oxigénmaszktól betépünk?

Ez sem igaz, bár a fentiek antitézisének tűnhet. Legalábbis nem abban a formában, ahogy a Harcosok Klubjában hallottuk, amiben az anarchista Tyler Durden megosztja utastársával, Jack-kel, hogy a zuhanó repülők menthetetlenek. Ezért az oxigénmaszk feladata nem az, hogy a pillanatnyi rosszullétet elmulassza, hanem a tompa boldogság előidézését várják tőle.

Csakhogy nem a zuhanó repülőn pattannak ki dobozukból a maszkok, hanem a szokásosnál viharosabban alakuló úton is használhatjuk őket.

Fertőző és hideg a légkondicionáló?

Nem. Kinti levegő érkezik 2-4 percenként, ami meglehetősen tiszta és még így is alaposan megszűrt.

Ha kinyitja valaki repülés közben az ajtót, mind meghalunk?

Ha kinyitja, akkor minden bizonnyal. De nem nyitja kit, mert nem tudja. Nem csupán az ajtók mechanikai fejlesztése akadályozza ezt meg, hanem a vákuum is, ami a magasban kialakuló nyomáskülönbség eredménye. A spártai 300 talán fel tudná feszíteni, de ők már mind halottak.

sxc.hu

Beszippanthat a vécé?

Ez egy eszement marhaság. Az áltudósok itt az ajtónyitásnál is emlegetett a vákuumra hivatkoznak, de merő képtelenségről van szó. Először is a járatok nem támogatják a légtérbe ürítést, vagyis a vécékagyló nincs közvetlen összeköttetésben a külvilággal. Másrész pedig a csésze kialakítása, méret és alakja is kizárja ezt a lehetőséget. Egyszóval nincs vákuum, ami először kifordítana minket, majd pedig a légifolyosóra repítene.

sxc.hu

Gazdagok a pilóták?

Még a gazdag pilóták sem gazdagok. 20 000 font körüli fizetéssel kezdhetnek, és nagyjából 50 000 fontig emelkedhet a díjuk évente. Az utóbbi átlagfizetésnek számít az Egyesült Királyságban.

sxc.hu

Ha fedélzeten balhézunk, jobb helyre ültetnek?

Zárjuk rövidre: nem. Ha jobb helyet szeretnénk, legkésőbb a csomagfeladásnál érdeklődhetünk. A fedélzeti cirkuszolásért viszont egyenruhásokkal kísérhetnek le a repülőről landolás után.

Nehezebben önthető ki a cukormentes kóla a dobozból, mint más italok?

Ez igaz! A magasban a természet törvényei a diétás kólát szívesen tartanák a dobozában.

sxc.hu

Madarakat gázolnak a repülők?

Igen, ugyan nem sokat, de előfordul. A járatbiztonságot nem fenyegetik, persze az állatvédelem is szempont. Azért bízhatunk a madarakban, igyekeznek elkerülni a repülőket.

Miért kell az ablakok előtt a függönyt felhúzni, amikor felszáll a gépünk?

sxc.hu

Állítólag ezért, hogy egy esetleges vészhelyzetben kintről is látható maradjon az utastér. Ezen túl még azt is felhozzák érvnek, hogy mivel felszálláskor a belső fényeket lekapcsolják, az utasok számára fontos, hogy szemük ne a félhomályhoz szokjon hozzá. Ugyanis ha előáll a vészhelyzet, és a repülő visszatér a fölre, akkor az utasoknak gyorsan kell elhagyni a fedélzetet. Ilyenkor kulcsfontosságú, hogy ne vakítsa el őket a nappali, természetes fény. Az utóbbi érv kicsit sántít, ha esti vagy éjszakai járatokra gondolunk.