Plázs travelline.hu 2010. december. 20. 07:43

Szabadon elvihető elektromos autók Párizsban - videó

Bertrand Delanoë, Párizs polgármestere reményét fejezte ki, hogy az Autolib legalább annyira népszerű lesz, mint a...

Bertrand Delanoë, Párizs polgármestere reményét fejezte ki, hogy az Autolib legalább annyira népszerű lesz, mint a 2007-ben általa bevezetett, és azóta több nagyváros által átvett biciklikölcsönző rendszer, a Vélib.
   
Az Autolib flottájába háromezer kis méretű, némi meglepetésre kék színű, buborékformájú autó tartozik majd, amelyek városszerte - beleértve a külvárosokat is - ezer önkiszolgáló állomásról lesznek kölcsönözhetők.
   
A rendszer használatának alapdíja éves előfizetőknek havonta mindössze 12 euró (3300 forint) lesz, az egyes kölcsönzésekkor pedig öt eurót kell fizetni az első fél órában, négyet a másodikban, majd hatot minden továbbiban. Az árszabás lényege - akárcsak a Vélib esetében - a rövid utazások ösztönzése. Az egyszeri heti alapdíj 15 euró, a napi alapdíj 10 euró lesz.

A Bolloré francia nagyvállalati csoport által gyártott, GPS-szel felszerelt kocsik végsebessége 130 km/h, egy töltéssel 250 kilométert tudnak megtenni, az elemek újratöltése pedig átlagosan négy órát vesz igénybe. Az autókat online, telefonon vagy a kölcsönző állomásokon lehet majd lefoglalni, és ugyancsak előre lefoglalhatók lesznek a parkolóhelyek egy-egy utazás végére.
   
A hírhedten ideges párizsi autóvezetőknek biztosan időbe telik majd hozzászokni a kis autó lassú gyorsulásához - 60 km/h-ra 6,3 másodperc -, a polgármester mégis reméli, hogy az Autolib forradalmasítani fogja a párizsi közlekedést. Erre van is esély, hiszen az előzetes felmérések szerint a francia főváros lakói közül 2,4 millióan szándékoznak használni a rendszert, amelynek 160-200-ezer előfizetőre van szüksége, hogy gazdaságilag életképes legyen.
   
Bertrand Delanoë szabályos háborút hirdetett a magántulajdonban lévő autók ellen: a polgármestersége alatt kiépített busz- és kerékpársáv hálózat valódi átok az autósoknak, ráadásul tervei között szerepel a belváros jelentős területeinek és a Szajna-menti sugárutaknak gyalogos övezetté alakítása is. Jelenleg a párizsiak 42 százalékának van autója, 16 százalékuk azonban kevesebb, mint havonta egyszer használja.
   
A városvezetés által kiválasztott autó gyártója, a Bolloré 60 millió eurót (16,4 milliárd forintot) ruház be az összességében mintegy 110 millió euróba (30,1 milliárd forint) kerülő rendszer kiépítésébe. A francia holding tulajdonosa, Vincent Bolloré többek között arról ismert, hogy kölcsönadta óriásjachtját a frissen francia elnökké választott Nicolas Sarkozynek.

MTI

Itthon hvg.hu 2025. január. 09. 14:00

Szabó Andrea szociológus a Fülkében: Magyar Péter nem érte el a Fidesz magszavazóit, stabil a tábor

Videóra vált podcatsunk, a Fülke. A hangban követne bennünket, az a megszokott streamingfelületeken továbbra is megtalál minket, de most már a YouTube-on videóban is kint lesznek adásaink. Az új évad első részében Szabó Andrea szociológust kérdezte a Rogánt ért amerikai szankciókról, a Fidesz fiatalokat célzó stratégiájáról és többek között Magyar Péter dilemmáiról Kacskovics Mihály Béla.