A napilap keddi számában megjelent cikk szerint a hét végén tájékoztatta a Budapest Airport (BA) Zrt.
A napilap keddi számában megjelent cikk szerint a hét végén tájékoztatta a Budapest Airport (BA) Zrt. vezetését a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium - mint a közlekedésért is felelős tárca -, hogy az Európai Unió (EU) úgy döntött: a Budapestről érkező járatok utasait úgy kell kezelni, mintha unión kívüli, azaz egy harmadik világbeli országból érkeznének. Ez a következménye annak, hogy átfogó biztonsági ellenőrzést végzett a Ferihegyi nemzetközi repülőtéren a Nemzetközi Polgári Repülési Szervezet (International Civil Aviation Organization, ICAO), az ENSZ repüléssel foglalkozó ügynöksége.

Az illetékesek egy átfogó audit utóellenőrzését tartották Ferihegyen, és megállapították: a repülésbiztonság általuk feltárt hiányosságait nem javította ki a repülőtér üzemeltetője. A BA a legfrissebb belső hírlevelében közölte: számos területen azonnal orvosolták a dolgozókkal együtt a technikai jellegű hiányosságokat, az érintett magyar hatóságok értékelése szerint további lépésekre van szükség, különösen az utasbiztonsági és a biztonsági ellenőrzés területén.
A kedvezőtlen változás elsősorban az uniós, tehát a schengeni repülőtereken átszálló utasokat érintheti, akiknek - a jelenlegi forgalom tizedének - ismételt biztonsági ellenőrzésen kell átesniük. Ez az utasoknak kényelmetlenséget, a légitársaságoknak pluszpénzt jelent, mert nő az átszállási idő. Arról nem is beszélve, ha az átszálló utas lekési a csatlakozást, a légitársaságnak - amelyik gépére Budapesten szállt fel az utas - kártérítést kell fizetnie - ismerteti a napilap.
Márton Attila légügyi biztos a keddi kormányszóvivői tájékoztatón kifejtette: már felállítottak a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airporttal (BA) együtt egy munkacsoportot. Ez azokat a feladatokat fogja koordinálni, amelyek ahhoz kellenek, hogy a reptér újra "clear" (tiszta), azaz biztonságos besorolást kapjon. A repteret Márton Attila szerint legkorábban másfél-három hónapon belül minősíthetik újra.

Egyelőre nem tudnak arról, hogy bármelyik légitársaság emiatt ne indítana járatokat Ferihegyről, de - mint mondta - ha a besorolás hosszú ideig nem változik, akkor ez reális lehetőség. A biztos közölte: javasolni fogja, hogy a Nemzeti Közlekedési Hatóságból szervezzék ki a légügyi hatóságot, és önálló szervként működtessék tovább.
Hardy Mihály, a BA vállalati kapcsolatok igazgatója a kormányszóvivői tájékoztató után újságíróknak elmondta: a konkrét problémákról biztonsági okokból nem nyilatkozhatnak. A vizsgálat által feltárt hibák döntő többségét már kijavították, és amint a pontos jegyzőkönyvet kézhez kapják, intézkedni fognak a további lépésekről is.
Ferihegyen korábban is adódtak problémák az utasbiztonsággal: 2006 augusztusában korlátozó intézkedéseket rendeltek el, és azokat az Európai Bizottság csak 2007. december 7-én oldotta fel. Akkor az utasok és poggyászaik átvizsgálását nem tartották megfelelőnek, emiatt a Ferihegyről európai uniós célállomásra érkező járatok utasait elkülönítetten kezelték, a tranzitutasokat és poggyászaikat ismételten ellenőrizték.
MTI, Turizmus Online
