Plázs travelline.hu 2009. október. 21. 09:55

Amikor legszívesebben felképelnénk a recepcióst (videóval)

Örök igazság, hogy ahol emberek dolgoznak, ott sosem lesz tökéletes egyensúly.

Örök igazság, hogy ahol emberek dolgoznak, ott sosem lesz tökéletes egyensúly. Mindig lesznek rossz napok, keserű reggelek, unalmas munkahelyek, megfáradt alkalmazottak, hétköznapi idegösszeroppanások. Ez persze akkor válik rendkívül kellemetlenné, ha éppen utazni indulunk, és egy másik embertől függ a nyugalmunk, kényelmünk, utazásunk, vagy éppen esetleges problémáink megoldása. Utazás közben szinte lehetetlen kikerülni azokat az embereket, akik elvileg minket hivatottak kiszolgálni, de gyakran azt érezzük, ők tesznek szívességet azzal, hogy áldoznak ránk munkaidejükből. Ismerős? Hazánkban ez különösen nagy népbetegség, de szerencsére egyszerű ötletekkel kikerülhető ez a probléma, vagy legalábbis nagyban csökkenthetjük annak a veszélyét, hogy egy kellemetlen ügyfélszolgálatos elrontja az egész napunkat. Az msnbc.com utazási szakújságírója a következő tippeket adja a témában:

Christopher Elliott tehát nem bonyolítja túl a dolgokat, mégis érdemes megfogadni tanácsait, mivel olyan ötleteket fogalmaz meg, amelyek túl kézenfekvőnek tűnnek, ám általában pont ezért fel sem merülnek bennünk egy utazás szervezésekor. Továbbgondolva Elliott eszmefuttatását most mi is adunk néhány hasznos tippet ahhoz, hogy ne kelljen egy pult előtt állva idegrohamot kapnia senkinek. Gyakorlati és lelki tanácsadás következik tehát:

Nem mindenhol fogad ilyen kép
Flickr (Creative Commons) - austinevan

Szervezkedjünk előre
Az interneten keresztül már számtalan szolgáltatás online megrendelhető, a reptéri check-in, vagy a szállodai szobafoglalás már monitor előtt is végezhető, nem kell hozzá külső segítség, ráadásul így időt is spórolhatunk. A világhálón keresztül előre tájékozódhatunk egy adott utazási iroda, légitársaság, vagy éppen szálláshely minőségéről, szolgáltatásairól, az alkalmazottak viselkedéséről - csak ne a hivatalos weboldalon, hanem utazási fórumokon, portálokon, vagy közösségi oldalakon érdeklődjünk előre. Így kiszűrhetjük az olyan cégeket, ahol nem fektetnek elég nagy hangsúlyt a jó modorra, vagy a hatékony ügyintézésre.

Kérdezzük meg barátainkat
A közösségi oldalak nagy előnye, hogy saját barátaink segítségét is kérhetjük utazás előtt. Elvégre ők ismernek minket, tudják, hogy mik az igényeink, és személyes tapasztalataik alapján tudnak tippeket adni. Ráadásul biztosak lehetünk abban, hogy nem beépített reklámozók írják tele a fórumot, hanem saját ismerőseink valós véleményét ismerhetjük meg. Ne féljünk kérdezni, jobban járunk vele.

Csatlakozzunk hűségprogramokhoz
Ha megtaláljuk a számunkra ideális cégeket az utazáshoz, akkor érdemes hosszú távon is lojális maradni, hiszen a kiemelt ügyfelekkel minden irodában szívesebben foglalkoznak. A törzsutas és a törzsvendég rendszerint kiemelt figyelmet kap (legalábbis így kellene mindenhol lennie), és ha már ismernek minket, sokkal emberközelibb az ügyintézés menete is.

Vajon ki vár a pult mögött?
Flickr (Creative Commons)

Keressük a mosolyt
Ha van lehetőségünk arra, hogy több ügyintéző közül választhassuk egy ügyfélszolgálati irodában (legyen az repülőtér, utazási iroda, vagy recepció), akkor mindig abba a sorba álljunk be, ahol a pult mögött mosolygós arcot látunk. Egy segítőkész ügyintéző már messziről kiszúrható, nem kellenek nyomozói ösztönök, hogy előre megjósolhassuk, ki lesz kedves, előzékeny velünk, és kivel lehetnek kommunikációs gondjaink ügyintézés közben. Az előítélet persze helytelen dolog, de nem akkor, amikor az ügyeinket szeretnénk elintézni, lehetőleg minél gyorsabban és egyszerűbben.

Legyünk érthetőek és világosak
Közhelynek tűnhet, de a rossz ügyféllel még a legjobb ügyintéző sem tud mit kezdeni. Ezért fontos, hogy minden esetben világosan fogalmazzuk meg, mik az igényeink, pontosan mit is szeretnénk. Főleg egy szállodában jó, ha egyértelműen jelezzük a személyzet felé igényeinket, és még jobban járunk, ha megkeressük a valóban kompetens személyt minden kérdésünk, kérésünk esetén. Ha nem csak hisztériázunk, hanem mi is keressük a kiutat, akkor sokkal könnyebben megoldhatóvá válik minden problémánk.

Akaratosság és nagyvonalúság
Ha mégis kialakul egy vészhelyzet ügyintézés közben, akkor két dolgot kell szem előtt tartanunk. Először is mi vagyunk azok, akik pénzt fizetnek egy szolgáltatásért, tehát vannak jogaink, amelyekhez ragaszkodnunk kell, még akkor is, ha ez kellemetlen. Senkinek nem jó a nyilvános vita, de van olyan helyzet, amikor csak ez vezet megoldáshoz, és néha határozottnak és akaratosnak kell lenni ahhoz, hogy elérhessük céljainkat. Ám azt nem szabad elfelejteni, hogy egy másik emberrel állunk szemben. Ezért jó, ha nem hisztériázni, keménykedni, sértegetni akarunk, hanem határozottan, de udvariasan kezeljük a problémás helyzetet. Főleg egy étteremben, vagy szállodában felesleges a nagyjelenet, a személyzet bosszúja hideg és kegyetlen, semmi szükségünk az ilyesmire. Ha pedig valakinek rossz napja van, azt el is lehet nézni neki, talán nem olyan nagy áldozat, főleg ha éppen pihenés közben vagyunk.

-NB-

Vállalkozás Gyükeri Mercédesz, Rácz Gergő 2024. december. 29. 17:30

Ahol a rizs az isten és perui a spárga: a Nobuban jártunk

Lehet variálni egy felső polcos étteremlánc menüsorában, vagy az főben járó vétek? Honnét tudja egy ázsiai kulináriát szolgáló étterem beszerezni az alapanyagait Budapesten, és hogy lesz a megoldás végül Spanyolország? Ezekről és sok másról faggattuk a Nobu Budapest séfjét, Schreiner Gábort, közben azt is megkérdeztük, hogy a halak filézése közben milyen gyakran vágja meg a kezét.