A kikapcsolódó távollétek zöme 3-4 napos.
A kikapcsolódó távollétek zöme 3-4 napos. Idén a "téli utazók" több mint fele otthon maradt - derül ki abból a március végi piackutatásból, amelyet a Business Superbrands-díjas Szonda Ipsos 18-59 év közötti internetezők körében reprezentatív országos mintán végzett.
Az aktív korú, internet hozzáféréssel rendelkező magyar lakosság egyharmada szokott a téli szezonban (is) üdülni. Jellemzően a férfiak, a diplomások, az egyedül élők, illetve gyermek nélküli párok, valamint a budapestiek és magasabb társadalmi státuszúak utaznak ebben az évszakban (is). A megkérdezettek közel fele (45%) kizárólag a nyári szezonban pihen otthonától távol, egynegyede (23%) pedig soha.
A téli szezonban (is) üdülők (az összes kérdezetett 32%-a) kétharmada évente egyszer vagy 2-3 évente, majd harmada pedig még ennél is ritkábban utazik. Akik megengedhetik maguknak az egy téli szezonon belüli többszöri üdülést, csak nagyon kevesen, alig 5%-nyian vannak a télen utazók körében. A téli utazások döntő többsége belföldi turizmus: a megkérdezettek kétharmada főként Magyarországon, 12 százalékuk elsősorban külföldön, további 23% pedig itthon és külföldön is szokott üdülni.
A téli üdülések is - mint ahogy az üdülések általában -, céljukat tekintve elsősorban a szórakozást és a pihenést szolgálják, sokan járnak ilyenkor is kirándulni, túrázni a hegyekbe, illetve más városokba, és egyre elterjedtebb az egészségmegőrzést szolgáló wellness turizmus (39%) is a téli szezonban. A kifejezetten a téli sportok (sí, snowboard) miatt utazók aránya 24%.
Idén a "téli utazók" több mint fele (56%) nem volt üdülni. Többségük a válságot okolja ezért, a nem utazók majd kétharmada emiatt volt kénytelen elhalasztani utazását. Az idei télen nem utazók több egyharmada (38%) a pénzügyi-gazdasági helyzet miatt már eleve nem is tervezett üdülést, míg voltak, akik készültek erre, de anyagi nehézségeik miatt le kellett mondaniuk terveikről (28%). Azok, akik az elmúlt téli szezonban voltak üdülni, elsősorban szórakozás, pihenés céljából utaztak, de az egészségmegőrzés, wellness is kiemelkedő fontossággal bír. Az utazási célok népszerűségi listáján - az említések sorrendjében - a kirándulás, a városnézés és a síelés is előkelő helyet foglal el.
A válaszadóknak jellemzően csak egy alkalommal volt módjuk utazni, minden ötödik számolt be arról, hogy kétszer, s csak igen kevesen (4%) utaztak ennél is többször. Az utazások zöme 3-4 napos volt, ennél hosszabb időre csak minden harmadik kérdezett tudott elmenni. Az idei téli szezonban az utazók kétharmada (főként a télen csak ritkán kikapcsolók) a belföldi utakat, valamivel több, mint egynegyede a külföldi utakat preferálta, míg minden tizedik válaszadó hazai és külföldi utazáson is részt vett.
A külföldi utaknál a legnépszerűbb célország Ausztria (52%), amelynek fő vonzereje a síelés és a hegyvidéki üdülés. Magyarországon a téli hónapokban a Mátra-Bükk vidéke vonzza leginkább a szórakozni, kikapcsolódni vágyókat (24%), emellett sokan látogattak el termálfürdőkbe, wellness-üdülőközpontba (20%). A hazai látnivalók közül közkedvelt még a Balaton és a Dunakanyar vidéke is.
Szonda Ipsos