Az alföldi minikilátók és a lombok nélküli lombkoronasétány országában sokan rögtön pályázati trükközésre, túlárazásra gyanakodtak.
Nagyot megy a közösségi médiában a Vármögyei hírök nevű, jobbára kormánykritikus Facebook-oldal posztja arról, hogy a 460 lelkes nógrádi faluban, Zabarban közel 6 millió forintért portalanítottak egy külterületi utat. A megannyi alföldi minikilátó és a lombok nélküli lombkoronasétány országában sokan rögtön pályázati trükközésre gyanakodtak a portalanítás hallatán, mondván, mi kerül egy út portalanításában 6 millió forintba, vannak, akik szerint ennyiből az aszfaltozás is kijött volna. (Frissítés: a hír először a Tarjáni hírek oldalán jött ki.)

Mi az a portalanítás?
Felhívtuk polgármesterét, Ferencz Nándor Lajost, aki elmondta, hogy a Magyar Falu Program pályázatában szereplő „portalanítás” valójában műszaki kifejezés. Ez a konkrét esetben azt jelenti, hogy a földutat egy nagyjából 270 méteres szakaszon több rétegben, különböző nagyságú kőzúzalékkal borították, majd hengerelték.
A portalanításnak, mint műszaki megoldásnak az egyik legolcsóbb módja egyébként az volna, hogy egy vegyi anyagot permeteznek az út felszínére, amely tartósan összetapasztja a homokszemeket. Viszont a zabari földút esetében valójában nem is a por, hanem a csapadék miatti károk jelentették a legnagyobb gondot – a „portalanítással” kátyúkat és szinte kimélyült keréknyomokat kellett eltüntetni, megelőzve azok kiújulását, ezért a munka során vízelvezetőt is ástak az út mellé – magyarázta a polgármester.
Egy ilyen munkálatra már nem tűnik kirívónak az 5,7 millió forint. Egy Google-kereséssel kideríthető, hogy 2023-ban például 58 millió forintból portalanítottak egy egy kilométeres útszakaszt. A polgármester elmondása szerint így is nehezen találtak kivitelezőt, mert a pályázati összeget az önkormányzat semmilyen önerővel nem tudta volna kiegészíteni – közintézményeik fenntartására is szűkösek a forrásaik.
A polgármester azt is elmondta, hogy bár a pályázat kimondott célkitűzése az – esős időben járhatatlanná ázó – út mentén élők elköltözésének megelőzése volt, az utat valójában gazdálkodók és fakitermelők is használják nehezebb járműveikkel, így többek érdeke, hogy az járható maradjon.