Plázs travelline.hu 2008. június. 15. 10:38

Utazási trendek 2008-ban

Az utazók 76,1%-a választ belföldi úti célt, 100-ból 22-en belföldi...

A tengerpart sokakat vonz

Az utazók 76,1%-a választ belföldi úti célt, 100-ból 22-en belföldi és külföldi utazást is tesznek. A becslések szerint ez várhatóan 3,4 millió, biztosan megvalósuló belföldi utazást jelent a főszezonban. A május és szeptember között ténylegesen megvalósuló utazások száma – az előző évekhez hasonlóan – várhatóan az idén is magasabb lesz, amit az egyre később meghozott, a belföldi, közelebbi úti célokat kiemelten érintő utazási döntések növekvő aránya indokol. Az elmúlt évek tendenciái alapján elmondható, hogy a belföldi úti célok népszerűsége tovább növekszik. A belföldi utazást tervezők egy-egyötöde az 51-60, illetve a 31-40 éves korosztályba tartozik. Az utazók között többségben vannak a városokban élők, valamint az átlagos vagy átlag feletti jövedelemmel rendelkezők. A belföldi utazások 30,2%-át a Közép-Magyarország tervezési-statisztikai régióban élők tervezik, de sokan kelnek útra a Dél-Dunántúl (15,1%), az Észak-Alföld (13,5%) és Észak-Magyarország (13,4%) régiókból is.

A legnépszerűbb belföldi úti cél továbbra is a Balaton, a külföldi desztinációk közül pedig Horvátország. A „magyar tengerhez” összességében lényegesen több utazást terveznek honfitársaink, mint a legnépszerűbb külföldi desztinációba, Horvátországba: a tervezett utazások számát tekintve déli szomszédunkat megelőzi a Budapest-Közép-Dunavidék, Észak-Magyarország és az Észak-Alföld régió. A Balaton régióba a belföldi utazások 42,7%-a irányul. A legtöbben július és augusztus hónapban utaznak, a tervezett utazások 46,4%-a 1-3 éjszakás, további 40,0%-a 4-7 éjszakás tartózkodási idővel jár. A magyarok összességében tíz utazásból öt esetében fizetős szálláshelyet vesznek igénybe, az egyes turisztikai régiókban jelentős különbségek figyelhetők meg: a fizetős szálláshelyek részesedése 60% feletti a Nyugat-Dunántúl régió és a Tisza-tó esetében, ezzel szemben a Budapest-Közép-Dunavidéket és a Közép-Dunántúlt felkeresni tervezők döntően ingyenes szálláshelyet vesznek igénybe.

A kutatás eredményei szerint a magyar lakosság várhatóan 139 milliárd forintot fog elkölteni belföldi utazásra a 2008. május-szeptember közötti időszakban. Az idei évben a tavalyinál többen rendelkeznek konkrét utazási tervvel, az év legfontosabb belföldi utazásaira összesen 108 milliárd forintot fogunk költeni. 

Sokat költünk idén is nyaralásra

A belföldi utazások több mint négytizede (42,7%) a Balaton turisztikai régióba irányul, amelyet a Budapest-Közép-Dunavidék (16,6%), Észak-Magyarország (11,3%) és az Észak-Alföld (8,6%) követ. Az utazások közel kétharmada július és augusztus hónapra esik, ezen belül a július hónap részesedése (35,3%) kiemelkedő. Júniusban az utazók 17,7%-a, májusban 8,2%-a, szeptemberben pedig egytizede tervezi, hogy útra kel. Egy belföldi utazás átlagos időtartama várhatóan 5,2 éjszaka lesz, az utazások egyötödét (21,7%) egyhetesre tervezik. Az 1-3 éjszakás utazások részesedése 46,4%. Egy belföldi utazáson átlagosan 2,4 fő vesz részt. Az utazások 49,4%-ában kereskedelmi alapon működő szálláshelyet (is) igénybe vesznek az utazók.

A külföldi utazások tekintetében Horvátország (17,8%), Olaszország (15,2%), Románia (13,9%), Ausztria (6,8%) és Görögország (6,6%) lesznek az idei nyár legnépszerűbb célpontjai. Az Európán kívüli (a Mediterrán-térség észak-afrikai desztinációit is magában foglaló) utazások aránya 8,2%, a két leggyakrabban felkeresett desztináció Egyiptom és Tunézia. A külföldi utazások négytizedére júliusban, 27,7%-ára augusztusban, további 14,5%-ára pedig júniusban kerül sor. Az utószezon kevésbé jelentős: szeptember hónapra az utazások 9,4%-át tervezik. Egy külföldi utazás átlagos időtartama várhatóan 7,7 éjszaka lesz, a legnépszerűbbek a hét- (27,2%), a hat- (14,4%), és az öt éjszakás (12,4%) utazások. Az 1-3 éjszakás utak részesedése mindössze 15,1%. Egy külföldi utazáson átlagosan 2,4 fő vesz részt. Az utazások több mint héttizedében (72,0%) kereskedelmi alapon működő szálláshelyet vesznek igénybe az utazók, az ingyenes szálláshelyek jelentősége a belföldi utazásokkal összehasonlítva lényegesen alacsonyabb.

MAGYAR TURIZMUS ZRT.