Plázs travelline.hu 2009. január. 09. 10:53

Algából készült üzemanyag hajtja a repülőt

A bioüzemanyaggal működtetett hajtómű alacsonyabb fogyasztással ugyanolyan szintű üzemi...

Boeing 737-900
Boeing.com
A bioüzemanyaggal működtetett hajtómű alacsonyabb fogyasztással ugyanolyan szintű üzemi eredményt produkált az 1 óra 40 perces repülés során, mint a kerozinnal hajtott motor. Terry Scott szóvivő elmondása szerint tizes skálán 11-esre értékelhető az eredmény.
 
A teszt során a 11 ezer méteres utazómagasság hideg levegőjének hatását, többféle repülési manővert, illetve a menet közbeni motor leállítást és újraindítást is kipróbálták.
 
Több légitársasággal végzett már hasonló kísérleteket a Boeing az elmúlt két évben. A Virgin Airlines 747-esét például kókuszból és egy babassu nevű pálmából préselt olajjal vegyített kerozinnal tesztelték tavaly februárban. Az Air New Zealand egyik jumbo jetjének hajtóművéhez pedig félig kerozint, félig jatropha olajat használtak az egy hónappal ezelőtti repülőúton. 2008 januárjában a japán JAL légitársaság szintén egy Boeing 747-esen próbálta ki a kerozinhoz kevert repceolajból készült bioüzemanyagot.
 
Az alga és jatropha keverék azért is érdekes, mert mindkét növény vadon nő és nem használják emberi fogyasztásra őket szemben a repcével vagy a kókusszal.
 
A kísérleti utakat minden esetben utasok nélküli repülőkkel tették, és mindegyik keverék egyformán jónak bizonyult a kerozin kiváltására. A teszteket azonban még évekig kell folytatni ahhoz, hogy a repülők összes alkatrészére gyakorolt hatás kiderüljön. Szakértők becslése szerint legalább 3-5 évet kell még várni arra, hogy bioüzemanyaggal hajtott repülők szállítsák az utasokat.

CNN, Continental Airlines