A Boeing új 787-es utasszállító gépének...
A Boeing új 787-es utasszállító gépének számítógépes hálózata komoly biztonsági hibát rejt – jelentette az amerikai Szövetségi Légügyi Hivatal (FAA) január 6-án. A jelentés szerint az utasok számára kialakított publikus internet hozzáféréshez használt számítógépes hálózat fizikai összeköttetésben áll a repülő fedélzeti számítógépét is kiszolgáló hálózattal. Ugyanígy az internetes hálózatról fizikailag elérhető a repülőgép és a földi személyzet összeköttetését kiszolgáló kommunikációs vonal.
A fizikai összeköttetés miatt válik sebezhetővé a fedélzeti számítógép, így elméletileg lehetővé válik, hogy az utasok feltörjék és manipulálják a fedélzeti navigációt vagy az ahhoz szükséges adatáramlást.
A Boeing tudott a vizsgálatról, annak eredményéről és a jelentésről, amelyet az FAA készített. Bár Lori Gunter, a Boeing szóvivője hangsúlyozta, nem értenek egyet a jelentés minden állításával és a számítógép hálózatok jelenleg sem átjárhatók, új megoldáson dolgoznak és biztosítják a leendő utasokat arról, hogy a problémát maradéktalanul kiküszöbölik a repülőgép sorozatgyártásának megkezdése előtt.
Informatikai szekértők szerint a szoftveres tűzfal semmiképpen sem lehet jó megoldás, hiszen ha a hálózatok fizikai összeköttetésben állnak egymással, mindig van rá esély, hogy valaki feltöri a tűzfal védelmét. Az egyetlen megbízható megoldás a hálózatok tökéletes elszeparálása egymástól.
Már több légitársaság kísérletezik a fedélzeti internetezés bevezetésével. A JetBlue tesztgépének fedélzetén csak a Yahoo emailjét és chat szoftverét lehet elérni. Az ő rendszerük földi adótornyokkal kommunikál, míg mások műholdas adatkommunikáció segítségével szeretnék elérhetővé tenni az internetet a fedélzeten. Az American Airlines például a JetBlue-nál szélesebb böngészési lehetőséget szeretne biztosítani, de a projekt egyelőre előkészítési stádiumban van, mert a légitársaság vezetői egyelőre nem biztosak benne, hogy a szolgáltatás bevezetése megtérül.
A légitársaságok a fedélzeti internetezés felé tett első, bizonytalan lépései alapján úgy tűnik, még várni kell néhány évet arra, hogy a repülőn internetezzünk, de az biztos: senki nem szeretné, ha egy ilyen új szolgáltatás miatt veszélybe kerülne az élete.