Plázs travelline.hu 2008. október. 12. 14:39

Gazdasági válság: marad-e pénz utazásra?

A felmérésről készült közlemény szerint különösen a...

A felmérésről készült közlemény szerint különösen a szállodai vállalkozásokra hat rendkívül negatívan a jelentős energia áremelés, ugyanakkor pozitív visszhangja van annak, hogy a belföldi turizmusból eredő forgalom jelentős részét biztosító üdülési csekk továbbra is adómentes marad.
   
Miközben nyáron a forint erősödése a kiutazást segítette, a jövőt tekintve a szakma a forint további gyengülésével számol. Ennek kapcsán a külföldi vendégeket fogadó cégek kis hányada tervez tarifacsökkenést, vagyis az üzletpolitikai elképzelésekben nem várható jelentősebb változás. A stagnáló illetve minimális növekedést mutató bevételi előjelzések volumencsökkenést takarnak.
   
A verseny nem erősödött lényegesen: az utazási vállalkozások piacán változatlan maradt. Itt hosszú távon a konszolidáció, a további gyengébb tőkeerejű szereplők kiesése, illetve az utazásszervezők által felkínált kapacitások csökkenése várható. A szállodai vállalkozásoknál, az új beruházások eredményeként némiképp fokozódott. A bevételek az árfolyamingadozások mellett, 2007 azonos időszakához mérten stagnáltak. 
   
A felmérés szerint a létszámgazdálkodás területén is stagnálás mutatkozott. A magas bérterhek miatt, különösen a szállodaiparban, a negyedik negyedévben várható kisebb forgalom miatt további létszámcsökkenés lehetséges. A beruházások vonatkozásában megoszlanak a vélemények: az utazási szektor 50 százalék feletti, a szálloda szektor 50 százalék alatti aktivitást jelez. Az utazási szektor előrejelzései némiképp optimistábbak.
   
A vállalkozások továbbra is a piaci helyzet romlásával, a belföldi és a külföldi fizetőképes kereslet csökkenésével számolnak. A kiutaztatók ugyanakkor pozitív jelnek ítélik az amerikai vízummentesség lehetőségét, a szállodák pedig az üdülési csekk adómentességének fenntartása mellett Budapesten, a novembertől áprilisig tartó, négy éjszakás tartózkodás esetén a negyedik éjszakára ingyenességet adó Winter Invitation kampánytól várják a forgalom megtartását, emelkedését.

MTI