Plázs travelline.hu 2008. szeptember. 18. 15:10

A Malév résztulajodnosa is kiszáll az orosz légiiparból

Vitalij Vancev, az AiRUnionnal foglalkozó válságstáb vezetője azt nyilatkozta, hogy...

Nem repül többet
Creative Commons

Vitalij Vancev, az AiRUnionnal foglalkozó válságstáb vezetője azt nyilatkozta, hogy Alekszandr és Borisz Abramovics, továbbá a három AiRUnion társaság további kisebbségi részvényesei formailag továbbra is részvényesek maradnak - hiszen a társaságokat jogi személyként nem számolják fel -, csak éppen nem foglalkoznak többet repülési tevékenységgel, hanem például irodákat adhatnak bérbe.

Vancev szerint Abramovicsék több okból nem tudták megmenteni az AiRUniont: egyfelől az elöregedett gépek miatt, amelyeken nem lett volna szabad repülni. Másrészt nagy kockázatokat vállalva versenyre keltek a Sibir légitársasággal. A gépek üresen repültek, veszteséget termeltek, de nyerésre játszottak, mint a kaszinóban. "Nem hiszem, hogy saját maguktól loptak volna" - mondta Vancev, s hozzátette, hogy jelenleg nincs kapcsolat az Abramovics fivérekkel.     "Mindenesetre köszönet jár nekik, hogy távozásuk előtt összehívták az embereket, őszintén megmondták, hogy nem sikerült, s most majd mások jönnek, akiknek talán sikerül, s kérték, hogy támogassák az új vezetést" - mondta.
   
Alaptalannak minősítette azokat a híreszteléseket, amelyek szerint az állam kihasználta Abramovicsék problémáit: az államnak az volt a fontos, hogy ne álljanak le a társaságok, s fogalma nem volt a problémák tényleges mértékéről. Elismerte: az AiRUnion helyzetébe kerülhet számos további légitársaság is, mivel igen kockázatosan működnek.    
   
A három AiRUnion társaság  moszkvai járatai a Domogyedovó repülőtérről Vnukovóra kerültek át: szeptember végéig a repülőtér ingyen nyújtja szolgáltatásait, kerozinnal pedig az állami tartalékból látják el a társaságok gépeit. A moszkvai önkormányzat Atlant-Sojus társasága szeptember 30-ika után megkapja a KrasAir járat-hálózatát, a DAL és a Samara új szerződéseket köt a külföldi társaságokkal, amelyektől a Boeing gépeket lízingeli.
   
A társaságok dolgozóival szembeni tartozások - a júliusi, augusztusi és szeptemberi fizetések, összesen mintegy 750 millió rubel (36 rubel=1 euró) - kiegyenlítését az Atlant-Sojus vállalta, s a hónap végéig bankhitelből ki is fizeti. Négy hónapig tart majd a három AiRUnion társaság átvilágítása, s azt követően tárgyalások kezdődnek a hitelezőkkel. Vancev szerint könnyen lehet, hogy a becsült 800 millió dolláros adósság végül kevesebbnek bizonyul - mondta Vancev.
   
Hozzátette, hogy azokat, akik már bírósági úton csődöt kértek a társaságokra - az Ilyushin Finance a Krasairre és egy másik társaság a Dalra - megkérték, hogy vonják vissza keresetüket. Ha a társaságok teljes vagyonát eladják, az sem elég ugyanis minden adósság kifizetésére, a cél sokkal inkább az adósságok átstrukturálása és kifizetése.
   
Az Atlant-Sojus névváltoztatására és az új márka bevezetésére (rebranding) 2009-ben kell számítani, amikor összevonják a Rosszija, az Orenburgskiye Avialinii, a Kapminvodiavia, a Vladivostok-Avia, a Dalavia, a Sakhalinskiye Aviatrassi, a Saratovskiye Avialinii, a Krasair, a DAL és a Samara társaságokban az állam - a Rostechnologii korporáció -, illetve a moszkvai kormányzat kezében lévő tulajdonrészekkel. Az államnak arra van szüksége, hogy egy társaságban összpontosítsa vagyonrészeit, mert jelenleg több társaságban vannak, s azok versengenek egymással, ami értelmetlen - mondta Vancev, s úgy vélte: ha az összevonás végbemegy, nyilván majd a további két állami társasággal, az Aeroflottal és a Sibirrel is történik valami.
   
Vancev egyebek között a Vnukovo repülőtér, az ottani repülőgép-javító cég és a Vnukovo-Cargo többségi tulajdonosa, s nem titkolja: reméli, hogy az új Atlant-Sojus igazgatója lesz.

MTI