Egyre drágább a joghurt, mégis több fogy
A magyarországi joghurt-fogyasztás 2007 márciusa és 2008 februárja között meghaladta a 60 ezer tonnát, értékben számolva pedig a 30 milliárd forintot - közölte a Nielsen piackutató vállalat kedden.
A piackutató vállalat közleménye szerint a gyümölcsjoghurt annyira kedvelt, hogy a kiskereskedelemben négy és félszer annyit forgalmaztak belőle, mint a natúrból: míg a natúr joghurtból az éves értékesített mennyiség meghaladta a 11 ezer tonnát, addig a gyümölcsjoghurté az 50 ezret.
Értékben a natúr joghurt piacának mérete csaknem elérte a 6 milliárd forintot, a gyümölcsösé pedig meghaladta a 26 milliárd forintot. Mindkét terméknél a növekedés mértéke 6-6 százalék az előző év azonos időszakához viszonyítva.
Mennyiségben a natúr változat kiskereskedelmi forgalma 6 százalékkal nőtt 2007 március-2008 februárban, az egy évvel korábbi hasonló időszakhoz képest. A gyümölcsjoghurté azonban 2 százalékkal csökkent. A joghurt jellemző eladáshelye a modern, 400 négyzetméteresnél nagyobb bolttípus. Gyümölcsjoghurtból a 400 négyzetméternél nagyobb csatornákra jut a forgalom 70 százaléka. Ugyanakkor 5 százalékponttal csökkent a 400 négyzetméteres vagy annál kisebb boltok piaci részesedése, az előző évhez képest. A natúr joghurt kiskereskedelmi forgalmában még nagyobb, 75 százalékos a 400 négyzetmétert meghaladó modern bolttípusok részaránya.
Az árak emelkedése követte az alapanyagok drágulását. Így például míg egy kilogramm natúr joghurt átlagos fogyasztói átlagára a tavalyelőtti januári adatok szerint 410 forint, addig a tavalyi hasonló időszakban 474, idén pedig már 547 forint. A növekedés mértéke a legutóbbi egy év során 16 százalék. A gyümölcsjoghurtnál jóval kisebb ütemben változtak a fogyasztói átlagárak.