Önélet-irodalom
Az internetes naplók hvg.hu által kiírt magyarországi versenyének egyik tanulsága, hogy a hazai blogos társadalom az Egyesült Államokban kialakult mintához hasonul.
HVG |
A korai weblogok Lee oldalához hasonlóan általában rövid kommentárokat és az olvasókat más weblapokra irányító linkeket tartalmaztak. A Slashdot nevű közösségi weblog ezt olyan sikerrel tette, hogy a nagy látogatottság miatt sok hivatkozott oldalt le is bénított. A kezdetben főként webdesignerek és szoftverfejlesztők által szerkesztett lapok egyéni hangvételüknek és az egyre bővülő internetes tartalmak minőségi szűrésének köszönhették népszerűségüket. A blogok számának ugrásszerű növekedése 1999-ben - a minimális technikai hozzáértést igénylő és ingyenesen használható blogfelületek (Livejournal, Blogger) megjelenésével - kezdődött. Többségbe kerültek azok az oldalak, amelyek személyes, mindennapi élményeket közöltek, azonban a legnézettebb és legbefolyásosabb oldalak továbbra is a tematikusak.
Magyarországon 2001 környékén jelentek meg az első blog formátumban publikáló oldalak (Plastik, Technocol, Mr.A). "Az úttörő bloggerek a webnaplók akkori, az Egyesült Államokban fokozatosan kialakuló stílusát vették át, de a korai weblogokhoz hasonlóan sok kommentált linket tartalmaztak" - mondja Dobó Mátyás, a blogokkal foglalkozó blog.doransky.hu oldal szerkesztője. Ennek oka szerinte az lehet, hogy ők is a nemzetközi blogszféra "agyonolvasott", még a 1990-es évek közepén indult szerzőin nevelkedtek. A magyar bloggerek száma 2003-tól kezdve gyors iramban növekedett, egyebek között az ingyenes blogszolgáltatóknak (Freeblog, Tv2 Blog, Népszabadság blog, Blogol, Sarok, im-net) köszönhetően. Az aktív, azaz hetente többször frissülő blogok száma ma néhány ezerre tehető.
"Valószínű, hogy a száz legolvasottabb magyar blog közt több személyes blogot találnánk, mint Amerikában. A helyzet azonban változik, nálunk is kialakulóban van a tengerentúlra jellemző minta" - vázolja a magyar blogszféra szerkezetét Dobó. Ezt támasztják alá a hvg.hu Golden Blog pályázatának eddigi tapasztalatai is: a nevezési procedúra során több száz személyes webnapló kapott - valószínűleg baráti körből - egy-két szavazatot, a legtöbb ajánlást azonban a nagy látogatói körrel bíró tematikus vagy közösségi szerkesztésű weblogok gyűjtötték be.